În țările negociate
și cedate sau oferite Uniunii Sovietice de ordinea euroatlantică la sfîrșitul celui de-al
Doilea Război Mondial, buldozerul comunist a fost folosit nu atît pentru distrugerea
casei națiunilor ocupate, ci pentru distrugerea temeliei acestei case. Fundația are o
natură spirituală și această natură trebuia înlăturată din conștiința omului.
Dovadă că, odată realizat acest lucru, oamenii sistemului comunist se simțeau cît
se poate de confortabil în locuințele burghezilor și în conacele boierești.
Rusia sovietică
a realizat astfel ceea ce urmărise Germania nazistă precum și ceea ce avea să
facă doar cîteva decenii mai tîrziu, chiar dacă folosind altfel de instrumente,
Occidentul neoliberal. Dar cel puțin în România, comuniștii nu au fost capabili
să toarne o fundație nouă. Poate credeau că această fundație se va forma
singură odată cu distrugerea celei vechi, că este destul să ștergi amintirea
omului vechi pentru ca omul nou să se nască inevitabil de la sine. Sau poate că
proiectul lor nu a fost din capul locului atît de radical precum cel al
societății deschise instaurate la noi după 1990, comuniștii intuind că oricît de totalitar ar fi un stat,
tot are nevoie de anumite elemente de normalitate pentru a putea funcționa.
Noua temelie a
fost pusă în România de-abia după 1990. Atunci cînd este condamnat votul pentru
Iliescu și FSN, se uită premeditat că majoritatea românilor nu a votat în 1990 și
în 1992 pentru întoarcerea la comunism, așa cum au fost făcute să creadă
generațiile actuale, ci din convingerea că alternativa ar fi însemnat „venirea
moșierilor, bancherilor și industriașilor” care i-ar fi deposedat pe români de
mica proprietate dobîndită sau redobîndită între timp. Paradoxal, stînga părea să reprezinte așadar
pentru cei mai mulți români din primul deceniu din post-comunism garanția
libertății economice și a dreptului de proprietate, în timp ce dreapta era
percepută ca un reprezentant al marilor monopoluri, nu de stat, ca în perioada
comunistă, ci private de această dată. Desfășurarea ulterioară a evenimentelor
a confirmat temerile românilor, însă trebuie spus că situația actuală de deposedare
a țăranilor de pămînt și a orășenilor de locuințe personale și eliminarea micilor producători a fost, dacă nu un
obiectiv implicit, atunci cel puțin un efect secundar inevitabil al acordurilor
cu marile instituții financiare și cu organismele politice mondiale încheiate
de toate guvernele României indiferent de orientarea lor politică.
Aparent, pe
locul eliberat după 1990 prin dislocare ideologică și spirituală au fost
turnate două temelii, una de suprafață, euroatlantică, neoliberală, globalistă,
umanistă, deschisă și incluzivă și alta subterană, a naționalismului mistic de
descendență legionară. Pe aceste temelii s-au ridicat două case, sau cel puțin
o casă și o peșteră amenajată ca un cuib. Deși au funcții cultice diferite (cultul omului universal,
adică occidental, respectiv cultul neamului sfînt și absolut), cele două
proiecte au în comun subordonarea și instrumentalizarea lui Dumnezeu, transformat
în mijloc pentru realizarea propriului proiect utopic.
Cu fiecare nouă
temelie vine nu doar o reașezare a prezentului, ci și o reîntemeiere a trecutului.
Asta au urmărit și comuniștii, după cum o demonstrează investiția lor masivă în
domeniile etnografiei și folclorului. Interesul comunist pentru cultura
populară a fost folosit de altfel de arhitecții români ai societății deschise
pentru a delegitima natura întemeietoare a culturii populare și pentru a o
reduce în schimb la funcția de condiment în marea bucătărie globală, așa cum
din manifestare a adevărului, Ortodoxia a fost redusă la funcția de mireasmă și savoare de intelectuali de
dreapta precum H.-R. Patapievici, susținuți de lideri ortodocși care nu
pricepeau și nu pricep nici astăzi nimic din tot ce s-a întîmplat cu ajutorul lor.
Dar pentru că nu
se poate locui și construi decît la suprafață, este evident că etajul subteran
a fost și este folosit și ocrotit de constructorii noii case ca un element de
fortificare. Proiectul legionar a fost protejat, dezvoltat și îmbunătățit prin încadrarea
lui în programul întitulat „jertfa sfinților închisorilor” din laboratorul
elitei intelectuale în vederea imunizării regulate a conștiinței euroatlantice
a noului locatar. Precum în casa Tatălui, și în casa mondială comună a Părinților
Fondatori ai noii ordini mondiale „multe locașuri sunt”, iar elementele
naționale sunt permise și chiar încurajate doar acolo unde nu mai
există nici o conștiință națională. Astfel, costumul național românesc poate fi
purtat acum de oricine în afară de țărani. Întrucît scopul este compromiterea nu
doar a funcției lui simbolice (fapt care poate fi realizat cu ușurință prin
interpretările gnostice ale „pilduitorilor semănători”, cum îl descria pe
Andrei Pleșu un reprezentant al BOR), ci mai ales a puterii lui evocatoare,
costumul național trebuie să fie purtat împotriva scopului său fie de străini (adică
de alte etnii sau de turiști occidentali veniți în excursie la noi din viitorul
postumanist al unei țări ca afară), fie de cei înstrăinați de temelia originară
a poporului nostru: hipsteri, neolegionari, ocultiști, agenți de vînzări,
membrii LGBT etc.