Pagini

Oameni și Locuri

vineri, 20 aprilie 2018

Franciza B.O.R.


„Franciza este operațiunea care îmbracă forma unui contract prin care o persoană numită francizor îi acordă unei alte persoane, numită beneficiar sau francizat, dreptul de exploatare a unui ansamblu de drepturi de proprietate industrială sau intelectuală, în scopul de producție sau de comercializare a anumitor tipuri de produse și/sau de servicii.

Obținerea unei francize implică plata unei taxe de intrare în sistem precum și a unor redevențe anuale, de regulă sub forma unui procent din cifra de afaceri.

Beneficiarul unei francize are avantajul de a exploata o marcă de prestigiu, și de a intra pe o piață concurențială folosind tehnici de producție, comercializare și marketing perfecționate în timp, și cu un grad înalt de rentabilitate.

Probabil cel mai important avantaj pentru francizat este achiziționarea sau utilizarea unui produs sau serviciu consacrat.” (https://ro.wikipedia.org/wiki/Franciz%C4%83)

Mecanismul a fost descris de băieții de la TNR cu ceva vreme în urmă (https://www.timesnewroman.ro/life-death/7577-patriarhia-le-ofera-intreprinzatorilor-francize-sub-cunoscutul-brand-bor), dar lumea a rîs. Îndrăznesc să presupun că a rîs și PreaFericitul. PreaFericitul rîde oricum, așa cum ar rîde orice prea fericit. Orice boss de boss.
Dar PreaFericitul mai are un motiv: B.O.R. este ea însăși o franciză, și nimeni nu și-a dat încă seama de asta. Este o franciză a Bisericii. Ce-i drept, scopul Bisericii nu a fost niciodată „producerea sau comercializarea anumitor tipuri de produse și/sau de servicii”. Scopul a fost salvarea omului. Din acest motiv, nici B.O.R. nu a fost inițial o franciză, ci o biserică locală, care se bucura, întru cît era Biserică, de plinătatea Bisericii.
Nu e greu de precizat cînd a început B.O.R. să „exploateze o marcă de prestigiu”, cînd a început să paraziteze Crucea. Dar nici nu mai contează: e mai tare spectacolul oferit astăzi de stolurile de corbi ciugulind din trupul Răstignitului din mijloc.
B.O.R. continuă să fie o afacere de succes. A depășit în încasări atît pe frații adventiști de ziua a șaptea (http://www.adventomania.ro/index.php/arhiva-2014/17-semestrul-ii-2015/91-franciza-de-ziua-a-saptea?fb_comment_id=995042157203920_995155757192560#f3b3769ed0ac358), cît și compania McDonald’s România (http://www.capital.ro/patriarhia-romana-profit-mai-mare-decat-mcdonalds-romania-169214.html).
Ortodocșii ar trebui să se roage nu pentru falimentul firmei B.O.R. & Sons, care oricum este inevitabil, ci ca acesta să se producă înainte de Parusie. 
Doamne-ajută!