Într-un cuvînt
adresat în mod direct monahilor, întitulat „Dăruind vei dobîndi”, Steinhardt
enumeră situațiile logic posibile în care se află monahul confruntat cu porunca
de a dărui: trebuie să dăruiască din prisosul, din puținul lui sau tot ce are? Steinhardt
descoperă rezolvarea paradoxală a posibilității de a dărui din ceea ce nu avem
(Nicolae Steinhardt, Dăruind vei dobândi.
Cuvinte de credință, Editura Mănăstirii Rohia, 2006, p. 197-200).
De fapt, Hristos
nu ne cere să dăruim din ceea ce nu avem, ci din ceea ce ar trebui să avem, dar
ne lipsește pentru că din lene și nepăsare am lăsat să ni se slăbească
credința, să ni se răcească dragostea și să ni se stingă nădejdea. În mod fundamental,
Hristos nu ne cere să dăruim nici din ce avem, nici din ce nu avem, ci în același timp să dăruim, să
dăruim în numele Lui și să dăruim nu din ce avem sau nu avem, ci din ceea ce suntem, să dăruim ceea ce suntem.
În Faptele Apostolilor, capitolul 3, Petru și Ioan
întîlnesc la poarta templului un olog din naștere care le cere de pomană, „așteptând
să primească ceva de la ei” (Fapte 3, 5). Așteptările îi sunt însă depășite de
gestul lui Petru, care-i spune „Argint și aur nu am; dar ce am, aceea îți dau.
În numele lui Iisus Hristos Nazarineanul, scoală-te și umblă! Și apucându-l de
mâna dreaptă, l-a ridicat și îndată gleznele și tălpile picioarelor lui s-au
întărit.” (Fapte 3, 6). Poporul cuprins „de uimire și de mirare pentru ceea ce
i s-a întâmplat” (Fapte 3, 10), va afla atunci de la Petru că „prin credința în
numele Lui, pe acesta pe care îl vedeți și îl cunoașteți, l-a întărit numele
lui Iisus și credința cea întru El i-a dat lui întregirea aceasta a trupului,
înaintea voastră, a tuturor” (Fapte 3, 16).
Este imposibil
ca cineva să fie vindecat doar printr-un cuvînt și este imposibil ca omul să
aibă prin sine puterea acestui cuvînt vindecător. Hristos nu ne cere să facem
noi imposibilul – ne cere să-l lăsăm pe El să o facă. Nu ne cere să dăruim din
argintul și aurul pe care nu le avem, ci, dincolo de orice am putea dărui,
inclusiv aur și argint, să dăruim în numele Lui. Pentru că dăruind în numele
Lui, luminăm ceea ce doar El poate dărui: nădejdea și credința într-o viață
restaurată, biruința asupra răului, eliberarea de păcat și de moarte. De
altfel, Steinhardt precizează că, de cele mai multe ori, doar avem impresia că
ne lipsesc lucrurile pe care, de altfel, le avem, însă darurile noastre ne sunt
ascunse de „ispite ale deznădejdii, netrebnice șiretenii ale celui rău și uscat”
(Dăruind…, p. 199).
Dăruind în
numele lui Hristos nu dăruim nici din ceea ce avem, nici din ceea ce nu avem.
Trebuie să dăruim de fiecare dată din ceea ce suntem: fii și fiice ai Tatălui,
frați și surori prin înfiere duhovnicească ai Fiului. Trebuie să dăruim ceea ce
suntem, așa cum Fiul a venit pentru a se dărui. Dar atunci cînd nu știu cine
sunt, creștinii se simt tentați să se folosească de Hristos pentru a dărui mai
degrabă în numele lor, fapt care a contribuit considerabil la îndepărtarea
lumii de un creștinism care oferea doar programe sociale și valori culturale. De
pildă, în ortodoxia românească din ultimele trei decenii s-au folosit de numele
lui Hristos atît credincioșii care au dăruit întrebări și dileme, cît și cei
care și-au împărtășit cu generozitate credința în asocierea codului de bare cu
numărul Fiarei apocaliptice sau cei care au realizat o ortodoxie neoliberală și
antimarxistă. Desigur, aceiași creștini care se folosesc fără scrupule de
credință în scopuri străine credinței sunt primii scandalizați de gesturile creștinilor
secularizați care arborează pe fațada locașurilor religioase steagul LGBT sau
pun măști medicale figurinelor din scena Nașterii Domnului.
Creștinilor care
oferă în numele lui Hristos lucruri străine sau chiar opuse lui Hristos le
corespund necreștinii care preiau din creștinism anumite simboluri, tradiții
sau teme pentru a le valorifica într-un mod păgîn ori strict secular. Speranța creștină,
singura speranță reală care i-a fost oferită lumii vreodată, fie rămîne netrăită,
fie este folosită greșit (inclusiv de creștinii înșiși, de pildă într-un scop
politic imediat) într-un moment în care nevoia lumii de speranță este mai mare
decît oricînd. Pentru că spre deosebire de lumea păgînă din vremea nașterii lui
Hristos, lumea de astăzi este lipsită de orice motiv de speranță. Pentru lumea
de astăzi nu există Dumnezeu, nu există zei, nu există nimic „dincolo” din
simplul motiv că „dincolo” nu există. Nu a existat niciodată.
Creștinii îi
reproșează culturii seculare că vrea să fure Crăciunul; reproșul mi se pare
necinstit, de vreme ce Crăciunul a fost abandonat în Vest de aproape un secol,
iar la noi din momentul în care cei trei magi, Pleșu, Baconschi și Patapievici,
au început, cu aproape treizeci de ani în urmă, să le aducă daruri pruncilor:
dilema, moderația și noblețea spiritului.
Pe de altă
parte, Crăciunul nu poate fi furat, dar poate fi reinventat, poate fi
redefinit. Pot fi imaginate nenumărate versiuni necreștine ale Crăciunului. Desigur, nici una dintre
ele nu ar mai fi Crăciunul, dar sunt tot mai puțini creștini capabili să o
vadă. De pildă, cîți dintre creștinii care au citit cartea lui Matt Haig, Un băiat numit Crăciun, sau au văzut
filmul făcut după carte, și-au dat seama că povestea nu este doar necreștină,
ci de-a dreptul anticreștină? Cîți dintre părinții care le-au citit copiilor
cartea sau au văzut filmul împreună cu ei știu că Nicholas Christmas este de
fapt un Anticrăciun (fapt pe care nici măcar el nu-l poate ști, de vreme ce,
din capul locului, nu știe ce înseamnă Crăciunul)? Cîți dintre creștini mai
știu astăzi că a deforma semnificația Nașterii Domnului înseamnă a te împotrivi
Întrupării, devenind astfel un antihrist?
Nu doar
deznădejdea fură Crăciunul, ci și falsa nădejde, precum speranța propusă în seria de cărți anti-depresie
publicate de Matt Haig, un ateu declarat ale cărui cărți din seria de Crăciun
au fost salutate de un ateu ilustru precum Stephen Fry, care este de părere că „Dumnezeul
care a creat acest univers este un nebun, nebun de legat” („Because the God who
created this universe, if it was created by God, is quite clearly a maniac,
utter maniac”). Pentru Fry, cartea lui Haig este „cea mai frumoasă poveste de Crăciun
publicată în ultimele decenii. Generațiile viitoare vor asocia Un băiat numit Crăciun cu aceeași
bucurie și stare de bine pe care ne-o dau nouă mâncărurile tradiționale si
oamenii de zăpadă.” (https://www.elefant.ro/un-baiat-numit-craciun_1eb6a0f2-9e4f-489a-a311-96ad5747e504)
De ce ar prefera
lumea o falsă speranță, o speranță deznădăjduită și lipsită de sens în locul
speranței adevărate oferită oamenilor odată cu Nașterea lui Hristos? Pentru că
întregul creștinism a fost redus la „un mod de a răspîndi şi unul de a primi
miresmele […], este o savoare.” (H.-R. Patapievici, „A fi
ortodox”, în Politice, Humanitas,
2002, p. 227). Această descriere a ortodoxiei ar fi cu siguranță pe gustul lui Stephen
Fry.
Creștinismul a fost
redus la un feeling, iar din acest
punct de vedere el nu are nimic de oferit în raport cu alte savori spirituale.
Nu mai există adevăr și minciună, bine și rău, ci doar stări care pot fi
pozitive sau negative. Creștinismul a fost împins într-o zonă în care adevărul
nu se mai aplică. Această operațiune a fost făcută prin intelectuali care s-au
pretins creștini, iar, cel puțin în România, ierarhia ortodoxă i-a confirmat și
recomandat ca pe niște conștiințe mărturisitoare ale adevărului creștin.
De aceea,
înainte de a-l judeca pe Haig, este cinstit să recunoaștem că oameni ca el nu
au apărut pur și simplu într-o lume seculară, ci într-un context creștin
falsificat deja de creștinii înșiși. După cum recunoaște Haig, „Pentru oameni
care nu sunt neapărat religioși – oameni ca mine – care oscilează între a fi
atei, agnostici sau vag „spirituali” (în funcție de ziua din săptămînă sau de
nivelul de chercheleală), esența Crăciunului în general nu se află într-o
biserică, ci mai degrabă pe ecran sau pe scenă sau în paginile unui roman.
Pentru că, încă din 1843, cînd Dickens a publicat A Christmas Carol, a apărut un nou fel de Crăciun, un Crăciun
paralel definit mai degrabă ca un sentiment decît ca o dată sau ca o povestire
biblică.” (https://www.theguardian.com/books/2016/nov/28/matt-haig-christmas-anchor-bottom-year-fixed-my-childhood-place)
Tot în cursul
acestor mărturisiri, Haig își declară convingerea: „Ideea esențială a Crăciunului
și tema majorității poveștilor de Crăciun este aceasta: speranță împotriva
tuturor piedicilor” („That
is the point of Christmas, and a theme of most Christmas stories: hope against
the odds.”)
Dar aceasta este
o speranță suspendată în neant, susținută doar de voința de a spera că răul va
trece pînă la urmă. Aceasta este o înțelegere îngrozitor de limitată și de
superficială atît a răului, cît și a speranței. Pentru că nădejdea nu este un
mod de a îndura răul pînă cînd trece. Nădejdea este mai ales o armă împotriva
răului, este un mod de a vedea viața nu doar dincolo de un rău trecător, ci mai
ales de a vedea un bine biruitor. Nădejdea sărbătorește învingerea răului chiar
în timp ce se luptă cu acesta.
Crăciunul nu
este o speranță în ciuda tuturor obstacolelor și nici un sentiment de căldură
omenească, în care lumea este mai bună, mai generoasă și mai iubitoare, iar aerul
este îmbibat de mirosul de cozonac. Crăciunul este întemeierea nădejdii că
singura noastră șansă de a birui stăpînirea teribilă a întunericului și a
răului este printre noi: odată cu Nașterea lui Hristos, speranța omenirii s-a
făcut om.
Haig nu știe ce
este Crăciunul și pentru că nu mai există creștini care să i-o spună. Din acest
motiv, oameni ca Haig ajung să le ofere creștinilor o falsă nădejde, dăruind-le
din ceea ce are celor care ar fi trebuit să ofere lumii biruința din care sunt
făcuți. Și pentru că Haig nu știe ce este Crăciunul și pentru că, din cîte se
pare, tot mai puțini creștini ar mai avea vreo idee, aceste povești alternative
despre creștinism sunt folosite de rău pentru a împrăștia o falsă speranță.
Cei mai mulți oameni au greșita impresie că treaba răului este să cultive depresia, descurajarea,
neîncrederea, necredința, ura și toate păcatele și afecțiunile de natură sufletească și
spirituală. Este doar parțial adevărat. Indiferent că se folosește de suferință
sau de starea de bine, scopul răului rămîne același: să ofere o alternativă la
împărăția lui Dumnezeu. Răul nu urmărește înlocuirea virtuților creștine cu
patimi, ci cu virtuți antihristice în vederea transformării fiecărui creștin
într-un antihrist. Iar această transformare trebuie să înceapă cu începutul,
prin transformarea Crăciunului într-un Anticrăciun.