Dl Mihai Maci pare
să creadă că declinul USR-ului este provocat de indiferența salvatorilor
României față de realitatea socială, mai precis față de segmentul sărac și
needucat al populației (https://revista22.ro/opinii/mihai-maci/ultima-sansa-a-usr-ului?fbclid=IwAR2KmlQM9q45iYjRlBr7gju6_lM81vk0CmWLsJQ4YLjxFijkdr2-xOwbcuk;
am ajuns la acest articol citind
comentariul lui Alexandru Racu la https://alexandruracu.wordpress.com/2022/01/27/un-ultim-apel-catre-usr/).
Impresia mea este că declinul
USR este cauzat de indiferența lumii educate față de realitatea imediată, pe
care omul simplu nu-și poate permite să o ignore nici dacă ar dori să o facă.
Pentru electoratul cu educație medie, USR reprezintă tocmai această atitudine
nerealistă pe care poporul a fost dintotdeauna înclinat s-o atribuie
intelectualilor. Iar pentru ca USR să poată reveni în realitate, sau cel puțin în
realitatea socială, dl Maci propune ca membrii USR să valorifice rarele momente în
care George Simion nu se află la ușa oamenilor simpli, pentru a-i îmbrățișa la
fel de patriotic precum o face liderul AUR. Într-adevăr, ar fi interesant să descoperim în perioada următoare inscripții precum USR ESTE ROMÂNIA, și nu văd de ce nu ar include în formulă ȘI BASARABIA.
Dl Maci pare
însă că nu are o înțelegere rezonabilă a „bazei societății”. Se regăsește în
rîndurile sale exact acea înțelegere simplistă, larg răspîndită printre oamenii
educați din România, potrivit căreia lumea semi-educată este ușor manipulabilă pentru că este credulă, lipsită de
criterii și poate chiar de facultatea gîndirii. Cu toate că nu au cunoscut niciodată
omul simplu, decît în urma unor intersectări inevitabile și dureroase ca orice ciocnire a ordinii celeste cu cea sublunară
(și anume, cu instalatorul, echipa de mutări mobilier, curierii, casierii, chelnerii,
părinții altor copii la ședințele cu părinții etc) și-l închipuie
resentimentar, agresiv și opus
progresului personal și celui colectiv (că veni vorba, ați observat că tocmai
persoanele care nu par afectate în mod deosebit de iubirea pentru oameni sunt
cele mai dispuse să vadă resentimentari printre cei din jur și în special printre
cei care aparțin exact segmentului social căruia îi reproșează deficiențe
cognitive? Adică este posibil să pretinzi că ai înțeles un fenomen social
complex după ce tocmai l-ai explicat prin resortul unic al resentimentului?):
„A vorbi de «progresism»
în această lume revine la a-i trezi brusc pe oameni din visul lor paseist (în
care văd, primăvăratic, cum resurget creatura pe ruinele fabricilor
comuniste), agitându-le înaintea ochilor imagini de groază: de la «femeia cu
barbă», la cyborg-ii care le vor lua locurile de muncă și-i vor
transforma în sclavi. Firește că, aici, un rol masiv îl are și școala, căci
școala noastră – de orice grad și la orice materie – vorbește doar despre
trecut. Trecutul e sigur; viitorul – cine știe? Cine poate ști ce fac «americanii»
prin laboratoarele lor, cu genii căzute-n paranoia și tehnologii atât de
sofisticate, încât oamenii și-au pierdut nu doar patria și credința, ci și
numele și genul?”(https://revista22.ro/opinii/mihai-maci/ultima-sansa-a-usr-ului?fbclid=IwAR2KmlQM9q45iYjRlBr7gju6_lM81vk0CmWLsJQ4YLjxFijkdr2-xOwbcuk).
De fapt,
problema identității de gen, a celei biologice, problema legată de propunerea
de rescriere genetică a omului îi neliniștește nu doar pe americani, ci pe toți
oamenii responsabili de pe întreaga planetă. Nu văd cum ar putea servi cauzei
progresului superficialitatea cu care dl Maci expediază aceste preocupări; mai
degrabă ar fi un argument în plus pentru menținerea prevăzătoare a liniilor
consolidate ale experienței trecutului.
De altfel, dl
Maci recunoștea cu mai puțin de doi ani în urmă că nu a cunoscut lumea liceelor
industriale (calul de bătaie al domniei sale și în apelul recent către USR),
ceea ce nu-l împiedica să o descrie ca pe o „fabrică de rebuturi umane”:
„Noi, cei care
citim aceste rânduri, am crescut – în general – în case pline de cărți, am
absolvit clasele teoretice ale liceelor din municipiile reședință de județ,
ne-am cunoscut pe la olimpiadele naționale, am început o facultate (din aceea
cu 20 – 40 pe loc), am crescut cu Editura Humanitas și cu Revista
22, am prins primele valuri de burse în străinătate, ocazie cu care ne-am
regăsit, apoi ne-am revăzut pe la NEC, CEU, diverse colocvii,
prezentări de granturi și mai știu eu ce. Și, firește, ne imaginăm că asta e
lumea noastră și așa a fost dintotdeauna. N-am cunoscut – decât eventual din
folclor – lumea liceelor industriale, a acelor fabrici de rebuturi umane în
care transformase Ceaușescu școala românească «îmbinând învățământul cu producția».”
(https://www.contributors.ro/omul-multilateral-dezvoltat/)
Pentru a avea
acces la omul simplu trebuie să împărtășești sau cel puțin să respecți presupozițiile sale despre realitatea
imediată. Este vorba despre setul lui de credințe, adică exact lucrurile cele
mai valoroase de care USR și-a bătut joc în permanență. Cînd îmbrățișezi un om
recunoști o solidaritate omenească cu el, o frățietate inaccesibilă
generațiilor pentru care solidaritatea este o probă publică demonstrată prin implicare
civică. Ce credincios ortodox se va lăsa îmbrățișat de unul pentru care
închinarea la sfintele moaște sau la icoane reprezintă atitudini primitive? Cum te aștepți să te primească omul simplu după ce i-ai spus că în numele progresului vei scoate
icoanele din școală odată cu ora de Religie?
Întotdeauna educația
i-a separat pe oameni, chiar și atunci cînd educația nu însemna mai mult decît
citirea urmelor. Poate că și astăzi educația reprezintă același lucru – doar urmele
sunt mult mai complicate. Cu toate acestea, oamenii participau cu toții la o
realitate comună, la o lume comună, chiar dacă era o lume organizată ierarhic. Această
participare era asigurată, încă din perioada antică, de continuitatea istorică a imperiului și de continuitatea
eternă a religiei (prin templul păgîn, respectiv prin Biserică).
Și astăzi
educația îi separă pe oameni. Dar o face separîndu-i pe cei educați de
realitate, oferindu-le iluzia că își pot crea realitatea. Iar efortul constant
al lumii educate de a segmenta orice fel de continuitate istorică, culturală,
biologică, de a anula trecutul și de a șterge memoria personală și colectivă a
oamenilor prin intervenții invazive asupra corpului social nu poate avea ca
urmare decît reacții naturale de respingere.
Întrucît s-a
plasat în mod conștient în afara realității prin contestarea acestor elemente fundamentale fără de care nici o lume a omului nu poate rezista, segmentul reprezentat de USR este cumva în afara corpului social. A ieșit de pe
orbita istorică a societății românești și a societății umane constituite istoric. Este o societate utopică. Pînă cînd organismul social va înțelege
că AUR reprezintă la rîndul lui o intervenție de tip invaziv, poporul va căuta
sprijinul AUR pentru a se proteja de acest adversar ciudat și cu totul nou nu
doar în cultura noastră, ci în istoria lumii.
Se vorbește în mod neîntemeiat despre noi și ei. Însă nu există noi și ei. O parte dintre „noi” nu mai sunt printre noi, alții nu sunt încă. Deocamdată nu există decît ei și ei. Fiecare pretinde că ne salvează de toți ceilalți care pretind că ne salvează. Dar cu toții ne împiedică să redevenim noi înșine.