Rarele intervenții de limpezire întreprinse de unele site-uri ortodoxe merită apreciate chiar dacă este posibil ca ele să fie folosite doar pentru a a-i face pe cititori să se încreadă în ceața generată în tot restul timpului. În orice caz, recenta dezvăluire a implicării unor lideri ortodocși în organizarea unui program de terapie mindfulness dedicat copiilor (vezi la https://www.activenews.ro/opinii/Meditatia-Mindfulness-s-a-mutat-de-la-Ciolos-la-Casa-cu-Rost-a-lui-Tarziu-de-la-AUR.-Pericole-majore-O-adepta-a-lui-Guru-Malkani-PREDA-TEHNICI-YOGHINE-COPIILOR-FARA-INFORMAREA-CORECTA-A-PARINTILOR-184717 ) este importantă nu atît pentru că ne arată confuzia spirituală a unor ortodocși surprinși că le-ar putea fi pusă la îndoială ortodoxia credinței (https://www.activenews.ro/opinii/Pozitia-senatorului-Claudiu-Tarziu-si-a-sotiei-sale-Adela-Ioana-Grajdeanu-Tarziu-cu-privire-la-Taberele-si-Cursurile-de-Mindfulness-de-la-Casa-cu-Rost-COMISARII-ORTODOXIEI.-Pentru-toti-crestinii-si-cretinii-care-mint-cu-nerusinare-si-inventeaza-184762), ci mai ales pentru că ne confirmă gravitatea confuziei spirituale din cadrul BOR.
Faptul că dl
Târziu nu se simte obligat să precizeze legătura dintre mindfulness și credința
ortodoxă exemplară cu care se laudă nu înseamnă neapărat că încearcă să eludeze
problema compatibilității dintre cele două forme opuse de spiritualitate, așa cum s-ar putea crede la prima vedere. Poate însemna mai degrabă că din punctul domniei sale de vedere
această legătură este subînțeleasă (și chiar dacă ar putea fi acuzată ca un atac nedrept și personal, cred că o comparație între mindfulness și disciplina spirituală a mișcării legionare ar putea fi utilă nu doar pentru a înțelege mai bine două viziuni distincte despre om, ci și pentru a vedea diferența dintre ele și antropologia ortodoxă). De la noua disciplină a psihoterapiei
ortodoxe, la propunerile explicite de dezvoltare personală și mentalitate
deschisă, spiritualitatea ortodoxă a fost sistematic reorientată de la
înscăunarea PF Daniel încoace ca patriarh către o formă de spiritualitate
incluzivă de tip New Age (vezi la http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2023/04/ortodoxia-incluziva.html
și la http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2022/11/magia-isihasmului-si-ortodoxia-new-age.html).
Prin intermediul acestei noi forme de psihoterapie de tip mindfulness (care, judecînd după
violența replicilor dnei Târziu, nu pare să fie prea eficientă pînă la urmă),
este reconstruită mintea ortodoxă și redefinit sufletul omului (http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2022/11/ortodoxia-antipersonala.html). Se construiește
astfel un tunel de evacuare a sufletului, cu un capăt spiritual, început înăuntrul
omului, care corespunde capătului ideologic exterior. Solidaritatea spirituală întemeiată în principiul
unității religioase a omenirii răspunde astfel solidarității civice întemeiată în principiile
societății deschise globale.