Pagini

Oameni și Locuri

vineri, 6 decembrie 2019

Testele și tastele


Grăbindu-se să prindă valul de nemulțumire produs de rezultatele testelor PISA, părintele Constantin Necula simte că ar putea fi rost de un oarece profit pentru BOR: românul are naturelul simțitor și orice solidarizare cu sărmanii copilași nedreptățiți de sistem îți asigură bunăvoința firilor sensibile. Nu mai lipsește decît un apel inimos către confrații din învățămînt pentru ca elevii să promoveze nu doar la teste, ci chiar la bacalaureat. Și să promoveze, mă-nțelegi, nu doar elevii de familie bună, precum în schița lui Caragiale „Bacalaureat”, ci toți elevii. Pentru că sînt cu toții copii:

— Să nu zici că nu poți!... Știu că poți! trebuie să poți!... să le dai la toți! Sînt toți copii de familie bună!
Profesorul – e și el om de familie bună – zice:
— Bine! dacă sînt de familie bună, vom căuta să le dăm la toți nota 6.”

Spre deosebire însă de amicul doamnei Caliopi Georgescu, care pledează cauza elevilor nedreptățiți argumentînd pe lîngă fratele Popescu, profesorul de filozofie, în numele progresului, științei, educației și al moralei înseși pentru o notă de trecere la Morală, părintele Necula simte nevoia unor argumente mai puternice: așa cum comunismul le-a furat copiilor bucuria, tot astfel un sistem neomenos riscă să le-o fure și astăzi:

Între PISA și PIZZA am răstignit bucuria lor de a fi copii și i-am turat prea devreme în războaiele noastre. Iertați-ne copii dragi că am dat rezultatele anchetei tocmai în preajma Sfântului Nicolae și că am constatat noi, competenții, incompetența voastră.” (http://www.tribuna.ro/stiri/eveniment/cand-portocalele-erau-albastre-148845.html)

Ce legătură au testele PISA cu Moș Nicolae? Elevii nu trebuie să mai susțină teste în preajma sărbătorilor? Nu trebuie să li se comunice rezultatul testelor în preajma sărbătorilor decît dacă este unul îmbucurător și reciproc avantajos? Nu mai dăm teze în luna decembrie și nici în preajma Sfintelor Paști? Credeam că Moș Nicolae este o sărbătoare și un prilej de bucurie indiferent de testele de la școală. Credeam că învățătura creștină vorbește despre o bucurie mai presus de lume, o bucurie pe care lumea nu poate nici s-o dea, nici s-o răpească.
Testele PISA pot fi oricînd contestate în plan educațional; relevanța lor poate fi pusă în discuție indicîndu-le limitele („The Economist notează că aceste verificări PISA sunt, de fapt, un test pentru politicieni” https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/educatie/the-economist-dupa-testele-pisa-nu-exista-un-glont-de-argint-pentru-imbunatatirea-educatiei-1226425) sau arătînd incompatibilitatea lor cu sistemul nostru de învățămînt (https://www.activenews.ro/stiri-educatie/Testele-PISA-si-Moartea-caprioarei-145663). Dar nu cred că poți să respingi validitatea sau îndreptățirea unor teste școlare în numele lui Moș Nicolae. În definitiv, copiii obraznici și neascultători găseau pînă nu demult o nuia în ghete, iar rezultatele acestor teste pot fi văzute și ca o astfel de nuia.
În ce măsură sfîntul Nicolai cel din cui a împiedicat generații întregi de elevi de la pocinoage, înainte și după Creangă, nu vom ști niciodată. Dar putem fi siguri că pe cei mai mulți i-a ajutat să deprindă buchiile mai lesne și mai hotărît decît îi ajută pe elevii de astăzi dispozitivele inteligente primite de la părinții lor iubitori, inconștienți și iresponsabili.
Pentru că, după cum arată concluziile analiștilor de la The Economist, „școlile au avut mai puțină influență asupra rezultatelor decât se crede în mod obișnuit, în timp ce cultura și societatea au jucat un rol mai mare.” (https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/educatie/the-economist-dupa-testele-pisa-nu-exista-un-glont-de-argint-pentru-imbunatatirea-educatiei-1226425) Cultura și societatea de astăzi afectează performanțele școlare ale elevilor într-o măsură atît de mare încît cea mai bună școală este neputincioasă. Reforma educației ar trebui să înceapă cu interzicerea telefoanelor inteligente în școală. În școală, nu la oră. Pentru că formal elevii sînt obligați, ce-i drept, să renunțe la telefon în timpul orei. În realitate, Dumnezeu cu mila! De fapt, măsura s-ar putea dovedi atît de benefică, încît reforma educației s-ar putea reduce doar la acest punct. Evident, nu ar fi suficient: familia de astăzi, conectată la univers și deconectată între membrii ei, trebuie ajutată să se regăsească. După cum preoții care în timpul Sfintei Liturghii navighează în altar pe internet ar trebui ajutați la rîndul lor să-și vină în fire.
         Nu ajută la nimic să ascundem rezultatele îngrijorătoare de la testele școlare în spatele icoanei Sf. Nicolae. Sigur, poate ajuta BOR în încercarea disperată de a stoarce din nemulțumirea față de rezultatele școlare un strop de simpatie pentru o instituție de care lumea ar fi uitat demult că mai există dacă nu ar mai apărea ici un scandal, colo un preot bun, care cică iubește copiii. Părintele Necula îi șantajează emoțional pe părinții elevilor folosindu-se de nemulțumirea părinților față de învățămîntul românesc în general și față de rezultatul testelor PISA în special, încercînd să convertească indiferența sau chiar aversiunea lor față de Biserică în general și față de ora de religie în special într-o atitudine binevoitoare.
Dar dacă i-ar iubi măcar tot atît de mult cît își iubește instituția căreia îi este atît de devotat, preotul respectiv ar încerca să așeze icoana între copil și ecranul computerului sau al smartphone-ului. Nu mă îndoiesc că ar face-o dacă nu ar ști cît e de riscant pentru el și pentru instituția sa. Însă părintele Necula știe foarte bine că românul nu este doar sensibil, ci și nevricos din fire și nu se știe ce-ar fi în stare... de frică..., de supărare... Doamne ferește, să nu cumva să-l scape pe Moș Nicolae pe fereastră!
         Chiar așa, cum vine asta, să-l lase pe băiat fără taste? Fără ecran? Să-l persecute pe băiat! Cum este el simțitor, e în stare să se prăpădească… E în stare, cum e el ambițios… Și-atunci, cum să nu-i ia mamița un Apple iPhone 11 Pro? Doar e Sfîntul Nicolae, nu-i putem răstigni bucuria băiatului. E destul că trebuie să meargă la ora aia de religie.