Pagini

Oameni și Locuri

duminică, 3 aprilie 2022

Credincioșii lunatici și demonii Ortodoxiei

 

La lecturile evanghelice de la Sf. Liturghie de astăzi s-au citit Fericirile (Matei 5, 1-12) și episodul vindecării fiului lunatic (Marcu 9, 17-32). Tînărul era stăpînit de un duh mut și surd, provenit dintr-un neam de demoni care nu pot fi alungați decît cu post și rugăciune.

De cînd ultimii mari rugători din Biserica noastră s-au dus la Domnul, poporul credincios a ajuns să fie stăpînit nu doar de duhuri mute și surde, ci și de duhuri ale orbirii. Credincioșii au devenit lunatici, incapabili să mai audă, să rostească ori să vadă adevărul. Asta nu se-ntîmplă pentru că rugăciunea și postul au dispărut din BOR, ci pentru că rugăciunea și postul sunt practicate acum pentru chemarea, nu pentru alungarea demonilor (cu atît mai mult cu cît rugăciunea tinde să se confunde cu un program de tip mindfulness https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2022/01/recuperarea-autentica-neautenticului.html). În loc să exorcizeze, clerul ortodox permite sau participă direct la îndrăcirea credincioșilor. Oamenii sunt făcuți să creadă că ceea ce-i amenință este răul de departe (Putin, stînga occidentală, secularismul), nu falsul bine de aproape, care ne definește răul care-i convine și prin care se legitimează astfel.

O nouă normalitate presupune o nouă ortodoxie: este ortodoxia care apără valorile amenințate de răul de departe. Noua ortodoxie nu apără adevărul omului, ci adevărul drepturilor omului. Noua ortodoxie este pro-life, nu este pentru viața în Hristos, ci se folosește de viața în Hristos pentru a da viață ideologiei de dreapta. Noua ortodoxie este ideologizată, definind teologic adversarul ideologic și ideologic adversarul teologic, apărînd adevărurile și valorile ideologice amenințate.

Noua ortodoxie (https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2021/11/ce-anume-conteaza-cu-adevarat.html) produce noi ortodocși, care se împotrivesc ideologic noilor normali. Pentru noul ortodox, răul nu este doar în afara ortodoxiei, ci și în afara oricărei ideologii care se împotrivește răului definit ideologic. Cine refuză această deformare ideologică a ortodoxiei, nu este ortodox. În schimb, cine se împotrivește ideologiei rele, poate acționa chiar și împotriva ortodoxiei. Poate așadar să ideologizeze ortodoxia, cîtă vreme o subordonează ideologiei bune: neoliberalism, neoconservatorism, neo-umanism – un neam de demoni surzi, muți și orbi.

Ne gîndim cu îngrijorare la perspectiva totalitară a determinării libertății noastre de o formă de credit social. Însă un sistem de credit social-moral funcționează deja de multă vreme în BOR, fiind vizibil prin presiunea care pe de o parte interzice punerea în discuție a orientării ideologice (euro-atlantice) a ortodoxiei românești, iar, pe de alta, susține aceiași intelectuali de dreapta care au împiedicat după 1990 apariția unei culturi ortodoxe veritabile. Acest sistem ortodox de credit social monitorizează și orientează participarea la realitate în cadrul Bisericii, blocînd sau promovînd credincioșii în funcție de capacitatea lor de a se adapta la această instrumentalizare a dreptei-credințe.

Am întîlnit recent manifestarea acestei duble presiuni în răspunsul dat de dl Șomănescu unui comentator nedumerit că o platformă ortodoxă promovează un intelectual precum dl Mihail Neamțu, compromis prin complicitățile lui politice (https://r3media.ro/mihai-neamtu-va-sustine-conferinta-demonii-revolta-metafizica-si-posesia-ideologica/#comment-13082). La această observație, dl Șomănescu răspunde prin citarea pasajului cu paiul din ochiul aproapelui și bîrna din ochiul propriu de la Matei 7, 1-5. Dar problema este că observația nu era legată de caracterul moral sau de păcatele personale ale dlui Neamțu, ci de opțiunea lui politică. Iar o opțiune politică greșită poate avea consecințe cu atît mai grave cu cît persoana care și-a manifestat-o se bucură de încrederea BOR (evenimentul anunțat avînd loc în sala Iustin Moisescu din cadrul Ansamblului Mitropolitan Iași, cu binecuvîntarea IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, fiind organizat de două asociații ortodoxe), ca să nu mai menționez aprecierile unui om de influența dlui Becali, care vede în dl Neamțu „cel mai mare filozof al României” (https://www.youtube.com/watch?v=YqfkdbJVHwk, min. 05:30), și, foarte probabil, un viitor „mare sfînt” (https://www.youtube.com/watch?v=YqfkdbJVHwk, min. 24:50). Doamne ajută! Însă în ordinea noii ortodoxii, sfințenia este dobîndită după criteriile determinate de sistemul de credit social-moral al BOR: asumarea Fericirilor umanismului creștin (fericiți cei toleranți, cei moderați, cei ecumenici, cei care însetează după incluziune, fericiți făcătorii de pace americană căci aceia fiii lui Deep State se vor chema etc.), teologia pieței globale, promovarea sinelui etc. Mai mult: în noua ortodoxie, tinerețea este o virtute în sine (https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2019/09/tineretea-fara-batrinete-bor.html).

Cîtă vreme falsificarea ortodoxiei este făcută de ai noștri, totul e în regulă. Cine e fără de păcat poate să dea primul cu piatra, pentru că asta înseamnă că nu este unul dintre noi, deci nu ne afectează. Ne-ar afecta exorcizările pentru că, asemenea locuitorilor din ținutul Gadarenilor, și noi ținem la porcii noștri, dar prin sistemul de credit social-moral al BOR orice exorcizare este imposibilă. 

Noi suntem oameni păcătoși: atîta putem, atîta facem. De aceea ar fi bine ca fiecare să-și vadă păcatul lui: surdul să nu se plîngă de mut, nici mutul de surd, ci amîndoi să-l urmeze pe orb. Este singurul mod în care falsul bine ne poate apăra de răul de departe. Pentru aceasta postim, pentru aceasta ne rugăm.