Alexandru Racu enumeră cîteva dintre ipocriziile societății românești, care a oferit tot atîtea alibiuri reformatorilor învățămîntului românesc (https://alexandruracu.wordpress.com/2023/05/20/salarizare-si-vocatie/). Poate că ar trebui amintit și că aceeași societate civilă care se așteaptă ca profesorul de la stat să predea pe doi lei pentru că vocație, este dispusă să plătească sume considerabile pentru educația privată, de unde așteaptă mai puțină vocație și mai multă transpirație.
Dar părinții care nu-și permit o asemenea investiție nu așteaptă standarde înalte ale actului de predare. De fapt, se tem de aceste exigențe, știind că ele nu vor putea satisfăcute de copiii lor, pe care i-au terminat mintal oferindu-le acces nelimitat la dispozitivele digitale încă de la vîrsta de doi sau trei ani. Ceea ce-și doresc acești părinți nu este ca profesorul să-l instruiască pe elev, ci să-l iubească sau cel puțin să fie înțelegător cu elevul. În mod reciproc, ceea ce-și dorește profesorul impostor nu este ca elevul să învețe, ci să-l iubească pe profesor. Așa se explică de ce la tot mai multe materii profesorii ajung să pună filme și filmulețe la oră, profitînd de binefacerile digitalizării educației care-i face pe elevi să se simtă la școală ca acasă, în fața ecranului matern.
Un profesor cinstit nu va încerca să se facă iubit de elevi. Profesorul care folosește diverse trucuri pentru a cuceri inimile elevilor nu este decît un escroc sentimental. Un profesor cinstit nu-și va propune nici măcar să cucerească mințile elevilor, inspirîndu-i, vrăjindu-i și determinîndu-i pe elevi să iubească materia pe care o predă. Atracția față de o materie anume ar trebui să țină mai mult de vocația elevului decît de magia/harisma profesorului. Un profesor cinstit se străduie să predea materia într-un mod cît mai clar (ceea ce nu înseamnă obligatoriu sec, abstract, impersonal, fără inimă, atribute cu care românașul sensibil se grăbește să asocieze amenințarea clarității), astfel încît un elev mediu să poată înțelege un principiu/formulă/definiție/eveniment/fenomen și să le poată aplica sau recunoaște în situații/contexte/probleme corespunzătoare.
Să sperăm că actuala grevă a profesorilor nu urmărește să ne spună că dragostea trece prin stomac, ci că activitatea de predare trebuie să fie recompensată în mod cinstit pentru a rămîne onestă.