Dacă au mai fost și alte morți nedrepte în istorie,
atunci a afirma că moartea lui Hristos este singura moarte nedreaptă (cum am făcut la https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2025/10/gindul-de-zi-261.html), reprezintă o eroare. Ideea textului meu este bazată însă pe faptul că, potrivit
învățăturii creștine, toți oamenii în afară de Hristos trebuie să moară
printr-o moarte care, din cauza nedreptății păcatului, nu poate fi decît dreaptă.
Desigur, există numeroase cazuri în care oamenii mor în moduri nedrepte. De pildă, moartea
oricărui copil, indiferent de circumstanțe, este un scandal atît de mare încît
doar jertfa Fiului întrupat le permite credincioșilor să-și păstreze credința
în Dumnezeu. Hristos a alungat de altfel moartea de trei ori (în cazul lui
Lazăr, al fiicei lui Iair și al fiului văduvei din Nain) tot așa de ușor cum a
potolit valurile și vîntul aducător de moarte: toți sinopticii menționează
frica ucenicilor, convinși că nu mai aveau scăpare, că urmau să moară dintr-o clipă în alta.
Experiența lor pe mare le permitea să evalueze corect gravitatea situației în care se aflau, de
unde și precipitarea lor: „Doamne, mîntuiește-ne, că pierim” (Matei 8, 25), „Învățătorule, nu-Ți
este grijă că pierim?” (Marcu 4, 38), „Învățătorule, Învățătorule, pierim.”
(Luca 8, 24). Foarte probabil, ucenicii urlau aceste cuvinte la Hristos, nu doar pentru a acoperi zgomotul furtunii și pentru a-l trezi mai repede, ci pentru că erau conștienți că se aflau deja pe pragul morții, precum era fiica lui Iair atunci cînd mai marele sinagogii l-a implorat pe Hristos să vină cît mai repede la el acasă. După ce Hristos potolește furtuna, toți sinopticii relatează
uimirea ucenicilor cu privire la puterea lui Hristos de a porunci vînturilor și
apei, însă acest episod, petrecut înainte de aducerea la viață a celor trei
morți, îi pregătea de fapt pe ucenici pentru credința în puterea absolută a lui
Hristos nu doar asupra naturii, ci și asupra supranaturii și anti-naturii,
asupra animalelor, oamenilor, îngerilor și demonilor, pămîntului și cerului, iadului și Împărăției, asupra vieții și morții
deopotrivă. Puterea absolută a lui Hristos este revelată gradual, pe măsură ce puterea de înțelegere și de credință a ucenicilor crește.
Nu ar fi trebuit atunci ca manifestarea puterii lui Hristos asupra
morții să fie recunoscută de evrei ca un semn decisiv al identității lui
mesianice? Fenomenul învierii este atît de nefiresc încît le apare martorilor
celor trei minuni total inexplicabil și cu atît mai înfricoșător cu cît îi obliga să admită că Hristos
nu putea fi altcineva decît Dumnezeu însuși. Însă aceasta era o concluzie la
care nici un evreu nu putea ajunge decît cu prețul propriei vieți și chiar al mîntuirii, fiind considerată de interpreții vicleni ai Legii o lepădare de Dumnezeu. Tocmai de
aceea, liderii evrei iau decizia, după cum vedem în capitolele 11 și 12 din
Ioan, de a-l ucide nu doar pe Hristos, ci și pe Lazăr, dovada vie, ca să spun
așa, a puterii lui Hristos asupra morții, prin care era revelată și demonstrată
natura Sa dumnezeiască.
Prin urmare, dacă
ar exista și morți nedrepte, jertfa Fiului întrupat nu doar că nu are sens. Pentru că nu mai este necesară. Dar
moartea în sine, deși nefirească în
planul lui Dumnezeu, este dreaptă din cauza păcatului și, de altfel, ea împiedică
înveșnicirea înstrăinării de Dumnezeu adusă de păcat. Prin urmare, a susține că
au existat sau că pot exista morți nedrepte în sine, și nu din cauza
circumstanțelor, este tot atît de greșit precum a susține că toate morțile sunt
drepte și probabil că în mintea multora dintre noi se amestecă cîte ceva din
ambele perspective, amestec pe care îl vedem în cazul tîlharului cel rău, care
își manifestă satisfacția pentru moartea unui nevinovat în timp ce refuză să
admită că există nevinovați. În oricare din cele două cazuri riscăm să-l acuzăm
pe Dumnezeu pentru moartea noastră și să ne îndreptățim pe noi în încercarea de
a ne coborî de pe cruce ori cel puțin de a cere eliberarea altora dintre noi, ale căror cruce și moarte par ceva mai nedrepte decît ale noastre.
Cînd tîlharul bun îl ceartă pe celălalt, spunîndu-i
„Nu te temi tu de Dumnezeu, că ești în aceeași osîndă? Și noi pe drept, căci
noi primim cele cuvenite după faptele noastre; Acesta însă n-a făcut nici un
rău” (Luca 23, 40-41), el vorbește pentru întreaga umanitate căzută, a cărei
singură șansă era moartea celui care nu trebuia să moară, fiind nesupus morții.
Hristos îi răspunde în numele umanității restaurate, mîntuite. Este o parte fundamentală a dialogului final dintre noul și vechiul Adam, care culminează în Cele Șapte rostiri de pe Cruce.
Ceea ce este
jertfit ori, în cazul lui Hristos, se jertfește, nu poate aduce curățirea decît
dacă este curat, nu poate aduce iertarea decît dacă nu are nevoie de
iertare, nu poate aduce salvarea decît dacă nu are nevoie de salvare și nu
poate aduce viața decît dacă nu trebuie să moară. Dacă există fie și o singură altă moarte nedreaptă în istorie, pe lîngă cea a lui Hristos, atunci există cel puțin un caz în care cineva nu a avut nevoie de Hristos pentru a se mîntui, anulînd astfel caracterul unic, irepetabil și indispensabil al jertfei Sale.