miercuri, 4 decembrie 2024

Lucrarea

 

Nu sunt sigur că dl Călin Georgescu îi înșală în mod conștient pe cei slabi. Este foarte posibil că cei care se folosesc de dl Georgescu pentru a-i înșela pe cei slabi îl înșală pe dl Georgescu în primul rînd. Și îl înșală toți cei care îi spun ori îl lasă se creadă că este creștin, în ciuda faptului că viziunea lui spirituală nu este creștină. Este gnostică, așa cum și Hristosul lui este unul gnostic.

Iată ce spune Hristos despre cei care-i înșală pe oamenii slabi:

„cine va sminti pe unul dintr-aceștia mici care cred în Mine, mai bine i-ar fi lui să i se atârne de gât o piatră de moară și să fie afundat în adâncul mării.” (Matei 18, 6).

Asta nu înseamnă că smintitorii ar trebui pedepsiți în felul acesta. Ci că acesta ar fi pentru ei un lucru mult mai ușor de îndurat față de ceea ce vor avea de îndurat dacă își vor împlini lucrarea de înșelare.

Nu doar Dumnezeu lucrează; lucrarea lui Dumnezeu nu este singura lucrare posibilă. Nu orice lucrare este o sinergie cu Dumnezeu. În 2 Tesaloniceni capitolul 2, Pavel le răspunde din Corint tesalonicenilor frămîntați de problema sfîrșitului veacurilor, precizînd că venirea lui antihrist se va realiza „prin lucrarea lui satan” (2 Tes. 2, 9) și că Dumnezeu va trimite „o lucrare de amăgire” pentru „fiii pierzării”, care „n-au primit iubirea adevărului”. Această lucrare de amăgire lucrează o falsă credință sau, mai bine spus, pune în lucrare credința în falsul adevăr: „Dumnezeu le trimite o lucrare de amăgire, ca ei să creadă minciuni” (2 Tes. 2, 12).

Românescul „lucrare” traduce în ambele cazuri grecescul energeia. A urmări istoria dezvoltării noțiunii de „energie” este o aventură solicitantă chiar și atunci cînd nu facem decît să citim relatarea celor care s-au încumetat să meargă în căutarea ei. Dar în contextul proiectului energetic de țară al dlui Georgescu, ar fi util dacă am acorda atenție măcar acestei observații: „În Noul Testament, cuvintele energeia și energein sunt întrebuințate doar în cazul agenților supranaturali precum Dumnezeu, demoni ori Satan, ceea ce reprezintă o noutate în comparație cu scrierile pre-creștine.” David Bradshaw, „The Divine Energies in the New Testament”, St Vladimir’s Seminary Quarterly 50: 189–223, citat în Christoph Schneider, „Divine Energies”, (https://www.saet.ac.uk/Christianity/DivineEnergies).