Pagini

Oameni și Locuri

joi, 8 decembrie 2022

Ortodoxia echilaterală

 


În august 2021 și în iulie 2022 dl George Becali a propus și a participat la organizarea unor procesiuni religioase de exorcizare a traseului parcurs de paradele LGBT din București. Oricare ar fi îndreptățirea creștină a acestei inițiative, adevărul este că organizațiile progresiste s-ar manifesta mai discret dacă nu ar avea convingerea, confirmată de altfel de rezultatul referendumului pentru familie din 2018, că majoritatea populației este indiferentă, dacă nu cumva chiar favorabilă ideii că fiecare își poate defini iubirea așa cum îi convine. 

În definitiv, majoritatea ortodoxă pare să împărtășească convingerea similară potrivit căreia fiecare poate crede ce îi convine. Un lucru cu care sper că orice creștin ar trebui să fie de acord. Ceea ce orice creștin ar trebui să refuze este ideea că rămîi creștin indiferent de ceea ce crezi. Deși aceasta este o idee satanică, ea este împărtășită de liderii ortodocși din România, care o prezintă ca pe o manifestare a spiritualității ortodoxe autentice. De pildă, mai ales în Mitropolia Moldovei și Bucovinei, Hristos, Fiul întrupat al Tatălui, este prezentat ca „Marele Învățător și Educator” (https://ziarullumina.ro/actualitate-religioasa/stiri/sfintirea-centrului-cultural-catehetic-scolar-sfantul-stelian-berchisesti-suceava-175184.html). Nu cred că este o întîmplare că tocmai în această eparhie viziunea dlui Andrei Pleșu despre Hristos ca Maestru Spiritual este atît de apreciată și recomandată ca model de gîndire creștină (https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2022/06/ortodoxia-new-age.html. Lucrurile erau evidente chiar înainte de aprilie 2020, cînd observam:

 

„Întrucît este vorba despre același grup de intelectuali care au găsit la editura Mitropoliei Moldovei un sprijin nemijlocit, s-ar putea pune întrebarea dacă nu cumva Grupul de Reflecție pentru Înnoirea Bisericii, format în 1990, s-a reconstituit la un nivel informal în Mitropolia Moldovei (nu m-ar mira dacă, în eventualitatea în care IPS Pimen nu va supraviețui epidemiei și mai ales gîndurilor și urărilor de bine, viitorul arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților să fie un discipol al domnului Andrei Pleșu sau cel puțin un ierarh devotat valorilor UE) pe baza unor principii și urmărind obiective al căror liberalism este camuflat de o spiritualitate aparent ortodoxă.” https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2020/04/si-era-noapte-ioan-13-30.html). 

 

Bietul nea Gigi, nu știa că stropea cu aghiazmă progresistă în urma progresiștilor. Este ușor să sfințești în urma celor care nu cred în Hristos, dar este imposibil să sfințești în urma celor care îl sfințesc pe Hristos cu aghiazma echilateralismului. BOR nu poate sfinți calea nedrepților cîtă vreme sfințește nedreptatea.

După cum se poate vedea din afirmațiile citate mai jos, un program perfect de transformare a spiritualității ortodoxe într-un suport pentru dezvoltarea personală și mentalitatea deschisă se desfășoară prin participarea directă a educatorilor progresiști din BOR (https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2021/07/dreapta-progresista-si-ortodoxia-woke.html). Nu este vorba despre cazuri izolate, despre excepții regretabile petrecute într-o biserică luptătoare, care încearcă să reziste. Nu este vorba nici măcar despre o revoluție în interiorul BOR. Revoluția a reușit demult, cu aproximativ 20 de ani în urmă, iar ce vedem acum este realizarea efectivă a programului revoluționar.

Revoluția anticreștină din BOR a reușit în primul rînd pentru că nimeni nu voia să o vadă: orice ar fi făcut ierarhia ortodoxă, BOR rămînea mai presus de orice îndoială, iar oricine îndrăznea să vorbească despre reducerea ortodoxiei la o spiritualitate necreștină fie era asigurat că manifestările suspecte din cadrul BOR nu reprezentau ortodoxia, fie era acuzat direct că atacă Biserica. Incidentul recent de la Mănăstirea Sihăstria Putnei (https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2022/09/crezul-mentalitatii-deschise-in-bor.html) a fost văzut în zonele din media ortodoxă ca o formă gravă, dar izolată de folosire a BOR în scopuri anticreștine. Chiar și atunci cînd denunță complicitatea Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților în cazul profesoarei Daniela Ceredeev (https://www.activenews.ro/opinii/Arhiepiscopia-care-nu-vede-sodomia.-Propaganda-homosexuala-intr-un-ghid-coordonat-de-preoteasa-Daniela-Ceredeev-sustinuta-de-cadre-SuperTeach-din-Arhiepiscopia-Sucevei-%E2%80%9EEsti-homosexual-si-ai-un-iubit-despre-care-nu-stie-nimeni-177998), autorul materialului ratează adevărata problemă. Iar adevărata problemă cuprinde două aspecte.

În primul rînd, faptul că, în ciuda convingerii dnei Ceredeev, nu poți să crezi în Hristos așa cum crezi în educație decît în măsura în care nu crezi în Hristos. Dlui Andrei Nicolae, autorul materialului publicat de activenews.ro, nu doar că îi scapă această distincție, dar se grăbește să susțină aberația: „Ar fi bine să fie așa, dar nu știm cum se împacă aceste afirmații cu ghidul „Propuneri non-formale pentru un spirit european de educație incluzivă, material coordonat de prof. Daniela Ceredeev, cuprinzând elemente de propagandă homosexuală.” 

Ceea ce tot mai puțini creștini sunt capabili să priceapă este că odată ce ai echivalat credința în Hristos cu credința în orice altceva, credința în Hristos devine relativă și poate fi folosită pentru a susține orice altceva decît Hristos mai ales atunci cînd această susținere se folosește de numele lui Hristos. În Scrisoarea deschisă adresată de dna Ceredeev și postată pe site-ul Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, argumentul prin care dna Ceredeev își justifică bunele intenții și întreaga activitate este argumentul satanic al echilateralității: 

„preocuparea mea și de profesor, și de coordonator de voluntari, și de inspector școlar a fost, și este, și va rămâne echilateralitatea Familie – Școală – Biserică în jurul educației pentru valori a fiecărui copil în parte.

Cred în puterea educației așa cum cred în Hristos și în Biserica pe care El ne cheamă să o mărturisim și s-o întărim.

Cred în puterea educației și a valorilor Ortodoxiei așa cum cred în Hristos și în Biserica pe care El ne cheamă să o mărturisim și s-o întărim.” (http://www.arhiepiscopiasucevei.ro/scrisoare-deschisa-a-doamnei-inspector-daniela-ceredeev/)

 

Dacă Biserica este echilaterală cu școala și familia, atunci și Dumnezeu este echilateral cu omul. Este un principiu satanic, dar atunci cînd acesta este deghizat într-o formă de umanism creștin, el reușește să pară că exprimă esența învățăturii creștine:

 

„Eram pe atunci o tânără care visa şi credea că pasiunea pentru ceea ce faci e cheia oricărei reuşite şi că dacă tu crezi cu adevărat în tot ceea ce e bine şi frumos şi înălțător în oameni, atunci binele şi frumosul şi omenia vin de la sine.” (https://ziarullumina.ro/educatie-si-cultura/interviu/a-fi-dascal-in-mediul-rural-poate-deveni-o-binecuvantare-116635.html)

 

Odată ce ai plantat echilateralismul în mintea oamenilor, umanismul, egalitarismul și egalitatea de gen vin de la sine.    

Puțini creștini mai înțeleg astăzi faptul că doar Satana este echilaterală. Hristos nu este echilateral. Hristos unifică, personalizează, nu egalizează. Iar unitatea hristică nu este una în care ne regăsim cu toții – este una în care-l găsim pe Hristos în primul rînd.

Al doilea aspect al problemei adusă de revoluția care a pus capăt efectiv creștinismului în BOR este că programul de rescriere a creștinismului în ortodoxia românească nu ar fi reușit dacă nu ar fi fost susținut în întreaga Biserică Ortodoxă Română. Ceredeev nu ar fi reușit dacă ar fi fost doar de capul ei, așa cum Laura Stifter, profesoara de religie ortodoxă care îi învață pe copii cum să evite „capcana adevărului absolut” (https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2019/04/dumnezeu-si-omul-in-facultatile-bor.html), nu ar fi reușit dacă nu ar fi fost susținută de sistemul de învățămînt teologic al BOR. Media ortodoxă care a semnalat aberațiile lui Stifter (https://www.activenews.ro/stiri/VACCINISTA-ZILEI.-Laura-Stifter-o-profesoara-de-religie-care-sustine-sinuciderea-homosexualismul-ecumenismul-si-USR-ul-este-apreciata-pe-masura-de-pagina-de-propaganda-Ro-Vaccinare.-Se-proclama-si-colaboratoare-a-Ziarului-Lumina-178008) continuă să prezinte asemenea cazuri ca pe niște fenomene izolate, fără nici o legătură cu adevărata ortodoxie, care rămîne viguroasă și luptătoare. Sigur că este greu să admiți public faptul evident că ierarhia și teologii ortodocși au trădat ortodoxia și poporul pe care trebuia să-l îndrume spre viață și să-l păzească de înșelare. Dar tocmai această ezitare face ca tineri credincioși și curați, cum era Stifter cînd venise ca studentă în primul an la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București, să se îndrăcească pe parcurs și să devină apostoli ai progresismului anticreștin, așa cum i s-a întîmplat lui Stifter la absolvirea programului de master al aceleiași facultăți ortodoxe.

Este adevărat că progresiștii vin după copii, după cum ne anunța corul homosexualilor din San Francisco; însă nu ar reuși să-i ia dacă nu i-am da chiar noi, prin mîinile binevoitoare ale agenților transformării, laici și clerici deopotrivă, care au pus stăpînire pe Biserica lui Hristos. Nu trebuie să vină nimeni după copiii noștri, ierarhia ortodoxă îi oferă ea singură ca jertfă lui Moloh. În acest scop, în Arhiepiscopia Sucevei a fost implementat programul operațional sectorial luciferial „Liturghia copiilor”:

 

„Despre semnificația unui astfel de act liturgic oferit cu precădere copiilor și tinerilor, ca cei dintâi care se fac părtași ai unei educații pentru valori, sustenabile și de calitate, prof. Daniela Ceredeev, coordonatoarea proiectului, reiterează: «Cred că o Zi a Educației în care să nu fim împreună cu copiii în evenimente, activități, acțiuni frumoase și mărturisitoare de valori e ca și cum n-am fi în biserică în ziua de Înviere.» (https://ziarullumina.ro/actualitate-religioasa/stiri/liturghia-copiilor-in-arhiepiscopia-sucevei-si-radautilor-de-ziua-mondiala-a-educatiei-175061.html)

 

Merită reținut: o Zi a Educației este o Zi a Învierii. Educație este Înviere, iar Învierea este Educație. Iar ortodocșii care aud acest mesaj se-nchină frumos și spun cu evlavie: Doamne ajută!

Și asta nu e tot, vorba celor din teleshopping: educația este la fel de universală cum este și creștinismul. După cum cel puțin unii dintre cei șaișpe cititori care intră pe blogul meu au sesizat deja, universalul este o umbrelă pentru global, așa cum echilateralismul este o umbrelă pentru egalitarism în scopul de a face globalismul și egalitarismul familiare și mai ușor de acceptat. Iar creștinismul transformat în mijloc al noii educații devine un instrument al dezvoltării personale. Liturghia însăși este un mediu și o tehnică de atingere a unor „competențe-cheie, stabilite la nivelul Comisiei Europene”:

 

„Aș evoca aici o afirmație a Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, aceea că educația are o dimensiune universală. Or, tocmai credința e cea care poate consacra universalitatea educației. Iar dacă ar fi să privim educația și ca proces, în termeni de competențe, […] zeci de profesori și tot pe-atâția preoți slujitori au sărbătorit educația exersându-l, încă și încă o dată, pe împreună, ca fundament al devenirii personale și comunitare. Unii cu alții și împreună cu Hristos.

[…] relevanța didactică a unei astfel de speciale liturghii, aș invoca aici doar câteva dintre aspectele la care fac referire notele de prezentare/fundamentare ale programelor școlare pentru disciplina religie, în vigoare, în actualitatea dezideratului atingerii competențelor cheie, generale și specifice de către fiecare elev – partener de dialog didactic. Astfel, competențe-cheie,  stabilite la nivelul Comisiei Europene, cu precădere cele care vizează domeniile: a învăța să înveți, competențe interpersonale, interculturale, sociale şi civice, sensibilitate culturală. Abilități și atitudini corelate acestora:  manifestarea autonomiei, a perseverenței şi a disciplinei în procesul de învățare;  reflecția critică asupra diferitelor aspecte ale învățării, din perspectiva propriei identități religioase şi a atitudinii ecumenice; aprecierea pozitivă a învățării şi a importanței acesteia pentru dezvoltarea proprie; automotivație şi inițiativă în procesul de învățare; asumarea şi susținerea propriei identități religioase; integrarea în comunități variate din punct de vedere al convingerilor; respectarea opiniilor şi a comportamentelor semenilor; eliminarea din comportament a oricărei forme de violență pe criterii religioase; acceptarea diversității şi susținerea coeziunii la nivelul comunității; implicarea în viața comunității.” (https://www.arhiepiscopiasucevei.ro/lectia-de-impreuna-in-liturghia-copiilor/)

 

Acum am putea înțelege mai bine prețul care a fost plătit de BOR pentru păstrarea orei de Religie în programa educațională, precum și interesul ierarhilor ortodocși pentru tineri (https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2019/09/tineretea-fara-batrinete-bor.html): ora de Religie, și ortodoxia în ansamblul ei au fost transformate în instrumente ale promovării diversității, drepturilor omului, toleranței și pluralismului:

 

„Vorbim atât de mult despre respectarea demnității umane, despre respectarea drepturilor copiilor, despre gândire pozitivă şi spirit de echipă. Unde se regăsesc acestea mai mult decât în ora (atât de mică, dar atât de incomodă pentru unii!) de religie? Ce altă lecție de demnitate umană le putem oferi copiilor noştri decât cea a jertfei de Sine «până la moartea pe cruce» a lui Iisus? Cum poți învăța un copil să gândească Binele său şi al celor din jur dacă nu-i ancorezi temeinic mintea şi sufletul în pildele de viață ale sfinților? Iar lecția spiritului de echipă cu toți descriptorii ei de performanță (modestie, ascultare activă, empatie, onoare, fair-play, toleranță, asertivitate, dialog, respect etc.) se deprinde cel mai bine în Sfânta Liturghie, trăită conştient ca o prelungire a orei de religie.”

(prof. Daniela Ceredeev, consilier pentru proiecte şi programe educative, Şcoala cu clasele I-VIII Vatra Moldoviței, Suceava) (https://ziarullumina.ro/educatie-si-cultura/n-as-avea-curaj-sa-le-spun-elevilor-ca-ora-lor-de-suflet-nu-mai-are-loc-in-orar-28770.html)

 

 

Dacă Hristos este echilateral, atunci Sf. Liturghie este o lecție a spiritului de echipă. Este exact ce propunea purtătorul de cuvînt al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei cu ceva vreme în urmă (https://doxologia.ro/puncte-de-vedere/eficienta-munca-angajatilor-pilda-talantilor; am făcut unele observații la https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2016/02/etica-ortodoxa-este-spiritul.html).

Despre „Hristos, Marele Învățător și Educator” aflăm dintr-un material recent publicat de cotidianul Patriarhiei, Ziarul Lumina:

 

„De Ziua Mondială a Educației, la Școala Gimnazială Berchișești, județul Suceava, a fost oficiată slujba de sfințire a Centrului cultural-catehetic școlar „Sfântul Stelian”, un spațiu multidimensional, în care se desfășoară ritmic, prin voluntariat al profesorilor, preoților și al unor specialiști, activități de consiliere școlară și educație emoțională, activități catehetice și sesiuni de dezvoltare personală, evenimente culturale și recreative, ateliere creative și de descoperire a multiculturalității.” (https://ziarullumina.ro/actualitate-religioasa/stiri/sfintirea-centrului-cultural-catehetic-scolar-sfantul-stelian-berchisesti-suceava-175184.html)

 

Memorabile formulări: „se desfășoară ritmic, prin voluntariat al profesorilor, preoților și al unor specialiști, activități de consiliere școlară și educație emoțională, activități catehetice și sesiuni de dezvoltare personală, evenimente culturale și recreative, ateliere creative și de descoperire a multiculturalității.” Orice ar fi mîncat indivizii din BOR pentru a deveni capabili de o asemenea exprimare dezumanizată, este limpede că o Sf. Euharistie pusă în slujba echilateralității va produce inevitabil o comunicare de acest tip, care va face ca limba de lemn a perioadei comuniste să pară o limbă nu neapărat literară sau mai stilată, ci mai cinstită. Nici măcar comuniștii nu puteau produce și înghiți atîta rahat ideologic. Într-adevăr, este aparent greu de înțeles că într-o perioadă de amenințare permanentă cum a fost epoca comunistă, BOR a putut rămîne fidelă învățăturii ortodoxe, pentru ca în epoca de libertate religioasă de după 1990 ierarhia ortodoxă să-l trădeze pe Hristos „cu Dumnezeu înainte!” (explicația stă în înțelegerea constituției omului și a lumii pe care încerc să o formulez de peste cincisprezece ani, după cum au putut să o constate puținii oameni care au intrat pe blogul meu în acest interval).

 

„În urmă cu mai bine de 20 de ani, când l-a în­so­țit pe părintele Dan Ce­redeev în misiunea pas­torală ce i-a fost încredin­ța­tă în Parohia „Sfântul Ierarh Ni­colae“ din localitatea suce­vea­­nă Ciumârna, comuna Va­tra Moldoviței, primul sentiment pe care l-a trăit tânăra pre­oteasă atunci a fost că Dum­nezeu S-a rătăcit în acele lo­curi.” (https://ziarullumina.ro/societate/reportaj/ceea-ce-ma-implineste-este-bucuria-celorlalti-101369.html

 

De atunci, preoteasa-profesoară Ceredeev nu a încetat să-l orienteze pe Dumnezeu astfel încît Dumnezeu să se regăsească pe Sine. Să-i faci dezvoltare personală și mentalitate deschisă lui Dumnezeu Însuși este o provocare și o oportunitate, aș putea spune dacă mi-aș însuși mentalitatea satanică a Patriarhiei Române. Dar pentru că tocmai mi s-a terminat berea, ceea ce presupun că într-o zi de post ortodox constituie un păcat, voi spune doar că mai sunt și exagerări. Prin urmare, voi da cuvîntul final Ziarului Lumina, care recomandă mentalitatea deschisă prin simplul fapt al „interesului crescut” pentru programul SuperTeach:

 

„La conferință profesorii vor urmări discursuri motivaționale și vor avea ocazia să participe la workshopuri pe teme cum ar fi impactul mentalității deschise în motivarea elevilor, o mai bună înțelegere a tipologiilor lor sau principii de formare a unor relații sănătoase între mentori și elevi. «Mă bucur să văd că acest proiect ia amploare mai repede decât ne‑am așteptat. Văd interesul profesorilor, implicarea oamenilor de calitate din afara sistemului de învățământ și cred că vom ajunge să creăm împreună o masa critică ce va genera transformarea acestuia din interior. Schimbarea vine individual, cu fiecare dintre noi», a spus Dragoș Anastasiu, antreprenor, unul dintre inițiatorii programului SuperTeach.

Conferințele vor fi urmate de un program de formare în implementarea principiilor mentalității deschise în educație, un instrument folosit la nivel internațional pentru schimbarea mentalității. Acestea vor fi oferite de Institutul Arbinger, lider mondial în schimbarea mentalității reprezentat în România de Institutul Dezvoltării Personale, iar prima sesiune din acest program de formare va avea loc pe 9‑10 martie, la București. „Institutul Dezvoltării Personale implementează deja cu succes la Școala «Varlaam» din Iași principiile mentalității deschise în educație, inspirând întreaga comunitate de elevi, profesori și părinți să abordeze procesul învățării cu o mentalitate deschisă, adică să‑l privească pe celalalt ca fiind la fel de important, să țină cont de aspirațiile și nevoile celor din jur”, a spus Cristina Gheorghe, președintele IDP și Director Executiv al Fundației «Varlaam».

Printre speakerii prezenți mâine se numără: Dragoș Anastasiu, antreprenor, preot Constantin Necula, Cristina Gheorghe, președintele IDP, Oana Moraru, Fondator Școala Helikon, Claudia Chiru, profesor școală primară, Alexandru Ghiță, fondator Educativa, Daniela Ceredeev, profesor MERITO, Vasile Brașovanu, profesor Teach for Romania, Angela Dimișcă, profesor Teach for Romania. Aceștia vor împărtăși celor prezenți la conferință experiența lor în domeniul educațional și antreprenorial.

SuperTeach este o inițiativă care își propune să schimbe sistemul de învățământ din interior, sprijinindu‑i pe profesori să devină factori ai schimbării prin programe de formare în modificarea mentalității proprii și a celor din jur.

Susținătorii conferinței de la Iași sunt: Eurolines, GMP Group, Galaxy Design și Școala „Varlaam”.

https://ziarullumina.ro/regionale/moldova/interes-crescut-pentru-conferinta-superteach-130194.html