Memorabilul răspuns prin care Patriarhia a luat act de eșecul referendumului pentru familie din 2018, cînd a descris rezultatul dezastruos al invalidării ca pe un semn bun, mai precis ca pe „un succes nedeplin” care „cheamă la mai multă speranță și lucrare” (https://basilica.ro/un-succes-nedeplin-ne-cheama-la-mai-multa-speranta-si-lucrare/), a demonstrat atunci refuzul Patriarhiei de a se confrunta cu realitatea crizei din BOR. Acest refuz a fost confirmat de atunci și este confirmat și în prezent, cînd eșecul participării populare la evenimentul lansării în apele istoriei a Titanicului ortodoxiei românești, și anume sfințirea picturii Catedralei Neamului Absolut, este descris de PF Daniel drept un „neașteptat de bogat pelerinaj al credincioșilor din toată România și chiar din diaspora română” (https://basilica.ro/patriarhul-daniel-ordin-credinta-comuniune-sfintire-catedrala-nationala/), în ciuda faptului că, în mod normal, numai din București ar fi trebuit să participe atîția credincioși cîți au venit în unsprezece zile din toată lumea, inclusiv din România.
Am scris des între timp despre felul în care ierarhia ortodoxă și-a continuat exact lucrarea care a produs mutațiile care au determinat transformarea vechii ortodoxii în noua ortodoxie woke în cele două forme aparent opuse, cea liberală și cea naționalistă (vezi, de pildă la https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2021/07/dreapta-progresista-si-ortodoxia-woke.html, https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2025/02/anularea-culturii-anularii-se-anuleaza.html, https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2025/04/despre-unele-asemanari-si-deosebiri.html, https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2020/04/si-era-noapte-ioan-13-30.html, sau la https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2024/07/ortodoxia-devianta.html, https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2025/06/ce-mai-ramas-de-tradat.html).
Iar lucrarea continuă: „Deci trebuie să lucrăm în continuare, să terminăm pictura din Catedrală de la cota zero și să pregătim și paraclisul de la demisolul Catedralei și, desigur, peștera citadină a Sfântului Apostol Andrei, care se află sub esplanada Catedralei și care va fi un spațiu multifuncțional, cultural și chiar pentru evenimente culinare, deoarece arta culinară face parte din cultura tradițională” (https://basilica.ro/patriarhul-daniel-ordin-credinta-comuniune-sfintire-catedrala-nationala/) Esența acestei lucrări constă în ascunderea crizei produsă de o ortodoxie deviantă. Noua ortodoxie este o formă de cultură a morții adaptată la cultura morții proprie lumii căzute, iar Catedrala Neamului este echivalentul piramidelor. Așa cum reședințele mortuare ale faraonilor erau spații multifuncționale, înzestrate inclusiv cu mîncare, tot astfel Catedrala Neamului este un imens cavou deghizat în sală de spectacol, unde muribunzilor și celor deja morți sufletește li se asigură o ultimă petrecere pe măsura sufletului lor pierdut.