Lumea nouă este minunată nu
pentru că este nouă ci pentru că, fiind atît de veche, reuşeşte să pară atît de
nouă. Căci lumea nouă nu este de fapt nouă deloc. Este cît se poate de veche: a
fost inaugurată încă de la Cădere. „Noutatea” este doar un tertip menit să-i
ascundă vechimea şi, mai ales, originea. Îi poţi deduce vechimea tocmai din
insistenţa cu care noutăţile sînt promise şi din urgenţa cu care ele sînt
realizate.
Că aceste noutăţi au de fiecare
dată ceva din vertijul Căderii, e prin urmare ceva firesc. Întrucît Biserica
este martorul acestei vechimi şi al acestei căderi, este firesc şi ca ea să fie
neîncetat îmbrîncită în acest gol. Nefiresc e atunci cînd, în loc să se ţină de
cerul nou şi de pămîntul nou a căror anticipare este, Biserica se lasă
îmbrîncită.
Astfel, dacă pentru o instituţie
precum Poşta Română poate să nu conteze ce fel de lume deschide o carte, [1] pentru Biserică ar trebui să
conteze. Aşa cum ar trebui să conteze şi imaginea publicitară care însoţeşte sloganul,
imagine care a apărut în fiecare număr din Ziarul
Lumina pe toată durata campaniei [2]:
Dacă o imagine face cît o mie de
cuvinte, cum spune vorba englezească, atunci s-ar putea ca, în relaţie cu
anumite imagini, cuvintele, deci şi cărţile, să fie de prisos. [3] Sigur, probabil că mesajul urmărit
de realizatorii campaniei a fost acela de a arăta că un copil care citeşte
poate fi şi isteţ, şi frumos, şi ştrengar. Fetiţa din afişul publicat de Ziarul Lumina arată aşa, fără îndoială.
Dar tot isteaţă, frumoasă şi ştrengară arată şi fetiţa, în vîrstă de zece ani,
prezentată recent în paginile revistei Vogue [4]:
Sigur că este o diferenţă de
atitudine între cele două fetiţe. Diferenţă determinată în bună parte şi de
volumul de machiaj. De aceea, diferenţa dintre ele nu este una esenţială: ea nu
face decît să reflecte diferenţa, sau asemănarea, dintre Biserică şi lume.
Atunci cînd prezenţa în lume a Bisericii încetează să mai fie esenţial diferită
de prezenţa lumii în Biserică, trebuie să încetăm să mai folosim cuvîntul
„prezenţă”. Nu mai este vorba decît de moduri mai mult sau mai puţin reuşite de
a fi în vogă.
NOTE:
[1] „O carte deschide o lume nouă”, este sloganul campaniei de donare de
cărţi pentru şcolile de la ţară, campanie organizată de Poşta Română
[2] “Colecta de cărţi organizată de Poşta Română se desfăşoară în
colaborare cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi are
ca partener media şi "Ziarul Lumina".” http://www.ziarullumina.ro/articole;1684;1;58830;0;O-carte-deschide-o-lume-noua.html
[3] Şi mai ales articole precum „Îmbrăcămintea fetelor, între decenţă şi
feminitate” (http://www.ziarullumina.ro/articole;1684;1;60788;0;Imbracamintea-fetelor-intre-decenta-si-feminitate.html),
unde autoarea observa pe bună dreptate că „premisele decenţei se seamănă din
copilărie”, notînd că este foarte greu („aproape imposibil”) ca părinţii să mai
poată corecta comportamentele urîte odată ce copilul a intrat în adolescenţă.
[4] Pentru detalii, vezi http://uk.lifestyle.yahoo.com/parents-fury-at-10-year-old-supermodel.html
[4] Pentru detalii, vezi http://uk.lifestyle.yahoo.com/parents-fury-at-10-year-old-supermodel.html