Diferenţa dintre iad şi rai nu
este chiar atît de mare cum vrem să o credem: cît de puţin îi lipseşte lui 666
să devină 7! Şi cu toate acestea, cu fiecare nou „6” adăugat, distanţa dintre
cele două numere rămîne aceeaşi în veci. Precum un simbol lipsit de
corespondenţe în realitate, iadul este un rai căruia îi lipsesc corespondenţele
esenţiale: viaţa şi moartea. Odată dezrădăcinat din realitate, orice simbol
devine un labirint impenetrabil, în care singurul element real este urma
propriilor paşi pe care îi regăseşti la nesfîrşit.
Realitatea poate fi săracă sau
deplină, urîtă sau frumoasă, falsă, adică deformată, sau adevărată. Nu poate fi
însă reală în mod fiinţial. O
realitate reală este o realitate
alternativă, virtuală. Asemenea jocurilor pe calculator, ea este o realitate
pur simbolică, desprinsă deopotrivă
de viaţă şi de moarte. Singura opţiune reală a jocului este „exit”, însă ţine
de natura jocului ca această alegere să fie tot mai greu de făcut. De aceea, adversarul
veritabil al realităţii este realitatea reală.
Realitatea reală nu urmăreşte binele,
ci mai binele, nu adevărul, ci adevărul adevărat.
Antihristul nu se va numi „Hristos”, ci „Hristosul adevărat”.
Iadul este locul cel mai depărtat şi cel mai apropiat de rai: cel mai depărtat, pentru că este cel mai desprins de realitate. Cel mai apropiat, pentru că o înlocuieşte. Orice rai simbolic ascunde un iad cît se poate de real. Contrar aşteptărilor, raiurile simbolice sunt proprii nu doar religiilor necreştine, ci mai ales unui creştinism deformat, un creştinism evazionist, precum riscă să devină ortodoxia românească de azi. Credincioşilor ortodocşi ar trebui să li se spună mai des şi mai limpede că lepădarea de lume nu e totuna cu evadarea din lume. Mîntuirea nu e mîntuire de lume, ci mîntuire a noastră în lume şi mîntuire a lumii o dată cu noi. De altfel, nici nu pot evada din lume, dintr-un motiv foarte simplu: lumea e în mine. Lumea sunt eu.
Iadul este locul cel mai depărtat şi cel mai apropiat de rai: cel mai depărtat, pentru că este cel mai desprins de realitate. Cel mai apropiat, pentru că o înlocuieşte. Orice rai simbolic ascunde un iad cît se poate de real. Contrar aşteptărilor, raiurile simbolice sunt proprii nu doar religiilor necreştine, ci mai ales unui creştinism deformat, un creştinism evazionist, precum riscă să devină ortodoxia românească de azi. Credincioşilor ortodocşi ar trebui să li se spună mai des şi mai limpede că lepădarea de lume nu e totuna cu evadarea din lume. Mîntuirea nu e mîntuire de lume, ci mîntuire a noastră în lume şi mîntuire a lumii o dată cu noi. De altfel, nici nu pot evada din lume, dintr-un motiv foarte simplu: lumea e în mine. Lumea sunt eu.
Lumea păcatului este o lume
reală: păcatul este o fugă de Dumnezeu, o împotrivire sau o lepădare de El.
Întîlnim această lume pretutindeni în jurul nostru, acasă, la lucru, la mall
sau în biserică. Ne confruntăm cu ea de fiecare dată cînd avem de făcut o
alegere, de orice natură:
„Aş spune mai degrabă că ori de
cîte ori faci o alegere, se schimbă ceva în partea aceea din interiorul tău
care face alegerea. Şi dacă luăm viaţa ca un întreg, cuprinzînd toate
nenumăratele tale alegeri, în tot timpul vieţii tale partea aceea din interior
se transforma încetul cu încetul, fie într-o creatura cereasca, fie într-una
infernala; fie într-o creatură aflată în armonie cu Dumnezeu, cu alte creaturi
şi cu sine însăşi, fie într-una care se află într-o stare de război şi de
vrajbă cu Dumnezeu, cu semenii şi cu sine însăşi. A fi o creatură de primul fel
înseamnă rai: adică bucurie, pace, cunoaştere şi putere; a fi de celălalt fel
înseamnă nebunie, oroare, idioţie, furie, neputinţă şi singurătate veşnică.
Clipă de clipă, fiecare dintre noi înaintează către una din cele două
stări.” C. S. Lewis, Creştinismul, pur şi
simplu, Humanitas, 2004, pp. 122-123.
Dacă e cineva care promite
evadarea din lume, evadarea din realitate, acela este Antihristul. Lumea lui
este o lume fără păcat întrucît este o lume fără Dumnezeu. Poţi să-ţi pierzi
viaţa fără să mori de fapt: în realitatea reală
nici nu se moare, nici nu se trăieşte. De aceea, aici nici o înviere nu e cu
putinţă. Antihristul promite o lume care nu are nevoie de Hristos, realitatea reală este o lume cufundată în uitarea
lui Dumnezeu.
Prin urmare, justeţea alegerilor
noastre este determinată de relaţia noastră cu realitatea, cu adevărul. Acest
lucru este valabil atît la nivelul individului, cît şi la nivelul grupului, de
la familie la popor. Chiar dacă fiecare alegere personală are şi o dimensiune
politică, de vreme ce indivizii trăiesc în comunităţi, alegerea colectivă are evident
o natură politică mai pronunţată decît cea individuală, aspect subliniat de
cuvîntul însuşi, al cărui plural („alegeri”) semnifică o acţiune explicit
politică: scrutin, votare.
Din acest punct de vedere, se
poate spune că poporul român nu pare să aibă un raport îngrijorător cu
realitatea: a votat bine şi curajos în 1946, cînd totul era pierdut, la fel şi
în 1996, cînd totul putea fi recîştigat. Şi a confirmat-o recent, cu ocazia
referendumului din 29 iulie 2012, refuzînd o putere care a acoperit realitatea
mizerabilă a României lui Iliescu cu banere despre grădini carpatine (http://www.landofchoice.ro/tag/carpathian-garden/).
Se poate spune: poporul român a ales
bine cînd a avut ce alege. Dar atunci cum explicăm rezultatele din 1990 şi
1992?
Sigur, comunismul nu putea trece
fără urmări: el este încă în noi precum boala Lyme, transmisă prin muşcătura
căpuşelor purtătoare. Presa a făcut de altfel asocierea dintre invazia de
căpuşe din primăvară-vară şi campania electorală pentru alegerile locale. Analogia
imediată ţine, fireşte, de natura parazitară a celor două specii, căpuşa şi
politicianul/ideologul român de astăzi. Lucrurile sunt însă mai grave, după cum
ne putem da seama dacă urmărim analogia mai departe, la nivelul manifestării bolii
transmise de cele două tipuri de căpuşe: 1.) în ambele cazuri descoperi că ai
fost muşcat de-abia după ce infecţia s-a răspîndit în corp şi 2.) în ambele
cazuri, infecţia are ca rezultat tulburări neurologice (şi reumatologice, în
cazul bolii Lyme). Tulburări de vedere, dureri de cap, fotofobie, îngustarea
cîmpului vizual (http://medicologia.info/2012/05/boala-lyme-daca-ne-musca-capusa/).
Toate, suferinţe care afectează serios simţul realităţii.[1]
Cu toate acestea, alegerile
proaste ale poporului român nu pot fi puse doar pe seama sechelelor
comunismului. Dacă ar fi fost aşa, românii nu ar fi putut dori „schimbarea” în
1996. Este la fel de probabil ca alegerile proaste sau bune ale unui popor care
se consideră credincios (potrivit recensămîntului din 2012) să poată fi
explicate şi prin credinţa lui.
O credinţă poate fi bună, şi
totuşi defectă. Oricît ar fi de bună, în ciuda faptului că este singura bună,
credinţa creştină se poate îmbolnăvi de tot soiul de maladii şi deformări. Este
defectă, de pildă, o credinţă care atribuie teologiei o altă realitate: cum ar
fi ideea că teologia este simbolică, politica este reală. Poate că românii
ajung să aleagă prost în realitatea imediată pentru că sunt încredinţaţi că
realitatea adevărată este realitatea ultimă. Vorba dlui Andrei Pleşu, „viaţa
adevărată e în altă parte”.[2] Ironia
e că acest divorţ dintre simbol şi realitate, celebrat cu mîndrie de ortodocşi,
este de origine apuseană, după cum a arătat părintele Alexander Schmemann în
special în volumul Pentru viaţa lumii.
Sacramentele şi Ortodoxia.[3] Din
cauza acestei false premise, teologia ortodoxă română nu va putea elabora
niciodată o teologie politică şi nici o teologie a istoriei, în ciuda faptului
că este singura care, în virtutea unei antropologii teologice aprofundate prin
teologia personalistă a părintelui Stăniloae, este cea mai în măsură să o facă.
O teologie politică ortodoxă, sau
o teologie ortodoxă a istoriei nu presupune combinarea pragmatismului cu
idealul (ortodox). Dacă prin pragmatism s-ar înţelege atitudinea practică,
propunerea ar fi salutară şi firească. Numai că pragmatismul serveşte astăzi la
justificarea lipsei de scrupule. Pragmatismul are raţiuni, şi mai ales calcule,
pe care idealul nu le cunoaşte. Prins în această ecuaţie, idealul este redus el
însuşi la o funcţie, la variabila unui calcul. O teologie politică ortodoxă e
tot ce poate fi mai străin de asemenea jonglerii: simplu spus, o astfel de
teologie înseamnă aşezarea adevărului în sfeşnic. Dar mai întîi el trebuie scos
de sub obroc (Luca 11, 33). Obroc
poate deveni chiar şi Sfîntul Potir, în măsura în care responsabilitatea
noastră faţă de adevăr ţine din momentul prefacerii pînă în cel al
împărtăşirii.
Alegerile din 9 decembrie 2012 au
de-a face cu realitatea. Am vrea poate să avem de ales între realitate şi
opusul ei, între adevăr şi minciună, între democraţie şi totalitarism. Din
fericire, lucrurile nu stau atît de simplu decît în momentele de hotar ale
istoriei. Nu avem de ales nici între un rău mai mic şi unul mai mare, cum s-a
tot întîmplat din anul 2000 pînă în prezent. Nu mai avem de ales între Nae
Caţavencu şi Agamiţă Dandanache. Nu mai sunt scrisori sau dosare de data
aceasta. Ci doar candidaţi manciurieni.[4]
Acum suntem confruntaţi cu o realitate mincinoasă, elaborată de USL, şi cu una reală, promisă de ARD, avem de ales
între un rău evident şi un „mai bine” simbolic.
Pentru unii creştini, miza
alegerilor prezidenţiale din SUA din 6 noiembrie 2012 a reprezentat-o familia,[5] pentru alţii bunul simţ.[6] Şi în această privinţă, americanii rămîn
de invidiat: la ei chiar sunt lucruri pentru care mai poţi lupta. La noi,
familia a primit lovitură după lovitură: de la liberalizarea avortului din
1990, pînă la liberalizarea consumului de droguri (etnobotanice) şi la reducerea
ajutorului maternal. Ultimele două lovituri au fost iniţiate şi aplicate în
2011 de un partid pretins creştin democrat şi într-un an dedicat de BOR
familiei. Bunul simţ a fost suprimat şi el pe drum, o dată cu familia: nu mai
putem pretinde bun simţ într-o politică dominată de personaje precum Traian
Băsescu care, aflînd rezultatul favorabil al alegerilor, se referă la
adversarii politici şi implicit la jumătate din electorat prin formula „i-am
ciuruit!”, sau care l-a descris pe Regele Mihai în termeni inadmisibili,
dezonoranţi.
Pentru adversarii USL, miza
alegerilor din România din acest an pare să o constituie democraţia.[7] Dar asta depinde de ce înţelegem
prin democraţie. Într-un sens, democraţia a fost asigurată în regimul Băsescu.
O dovedeşte ultimul referendum. Votul a 87,52% dintre alegători a fost anulat,
legea a fost respectată, democraţia a triumfat. Dar ce mai înseamnă democraţia
într-o ţară al cărei preşedinte le cere cetăţenilor să nu voteze?
Felul în care definim democraţia
ţine de felul în care ne raportăm la realitate:
„Democraţia şi libertatea depind
de adevăr – care ne face liberi. Democraţia e o expresie politică a adevărului
coerenţă: e guvernarea cu asentimentul şi în interesul poporului. Libertatea e
o expresie existenţială a adevărului corespondenţă: e viaţa trăită în
conformitate cu nişte adevăruri şi valori – cu o realitate - care îţi îngăduie
să respingi tirania majorităţii grobiene sau a minorităţii ticăloase. Orice
regim cu adevărat liber şi democratic e un regim reprezentativ: adică un regim
care reprezintă poporul şi care îi reprezintă netrunchiat poporului valorile şi
realitatea care stau la baza modului său de viaţă.” (Mircea Platon, „Gîndirea
pe puncte”, http://gandeste.org/general/gandirea-pe-puncte/24269)
Poate că în 9 decembrie miza va
fi realitatea însăşi, pusă în paranteze mai întîi de cei care îi sunt adversari
prin natura lor, respectiv candidaţii înşişi. Dar realitatea are în România
şanse slabe nu doar pentru că lipseşte din orizontul oricărei candidaturi; ci
mai ales pentru că alegătorul are un simţ al realităţii atrofiat. Convingerea
că idealul este separat de real, că simbolul este ceva pur „simbolic”, distinct
de realitate, ne slăbeşte simţul realităţii. Idealul devine găunos iar
realitatea opacă. Şi aşa ajungem să trăim în realităţi paralele, într-un fel în
„idealul” duminicii, şi altfel în „realul” zilelor „obişnuite” lipsite de orice
sens. Cînd răul devine firesc, binele devine utopic.
Pînă acum am încercat „să trăim
bine”, dar nu am reuşit. Nu am reuşit pentru că era un bine separat de adevăr.
Iar acum vom încerca probabil „mai binele”. Şi vom reuşi. Pentru că, spre
deosebire de bine, mai binele nu are nevoie de nici un adevăr.
NOTE:
[1] Boala se poate manifesta şi ca o formă de
schizofrenie (http://www.adevarul.ro/actualitate/eveniment/Muscatura-adevarat-pericol-capusa_0_95390871.html).
Boala este mortală: “Netratate, aceste manifestări pot ajunge în timp la
episoade neurologice grave ce nu mai au rezolvare medicală” (http://www.adevarul.ro/locale/buzau/Cum_tratam_intepaturile_de_capusa_0_518348234.html).
[2] A. Pleşu, Despre frumuseţea
uitată a vieţii, Humanitas, 2011, p. 18, volum citat şi glosat admirativ în
paginile Ziarului Lumina (http://www.ziarullumina.ro/articole;2134;1;53151;0;Exigenta-liturgica.html).
Observaţia citată încheie un eseu pe care l-am considerat tipic pentru
sincretismul practicat de dl Pleşu: http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.ro/2009/10/avem-catre-domnul.html
şi http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.ro/2009/10/despre-atitudinea-sectara-si-pareri.html
Titlul eseului respectiv, „Sus inima”, se regăseşte în titlul manifestului FCD
lansat la sfîrşitul lui august 2012 (http://www.nouarepublica.ro/romani-sus-inima-romania-are-viitor/).
[3] Am abordat în treacăt această problemă aici: http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.ro/2010/12/michael-whelton-papi-si-patriarhi-o.html
[4] Am în vedere dramatizarea din 2004, cu Denzel
Washington: locul serviciilor comuniste de spionaj este luat în această
versiune de chiar elita politică a propriei ţări. Altfel spus, duşmanii omului
vor fi casnicii lui (Matei 10, 36). http://en.wikipedia.org/wiki/The_Manchurian_Candidate_%282004_film%29
[7] http://www.contributors.ro/administratie/romania-sub-ocupatie-revansa-partidului-unic-si-complexul-subdezvoltarii/
Traian Băsescu este omul providenţial care salvează nu doar democraţia din România,
ci şi, potrivit unor articole mai vechi ale lui Traian Ungureanu, democraţia
din Europa. Este omul care ne salvează de ruşi. Ceea ce nu ştiu dacă e neapărat
de dorit: recent, Rusia a votat la ONU împotriva propunerii SUA de includere a
avortului pe lista drepturilor omului. Potrivit cardinalului Francis George, de
data aceasta SUA şi nu Rusia se află de partea greşită a istoriei (http://www.crisismagazine.com/2012/the-wrong-side-of-history
).