miercuri, 6 iunie 2018

Descoperire


Zilele trecute am fost în vizită la niște prieteni care știu totul. Genul de oameni care știu că ciuma neagră este rea, dar oricum mai bună decît ciuma roșie. În fine, am vrut să profit de ocazie și le-am împărtășit o problemă a cărei dezlegare îmi scăpa, oricît m-aș fi frămîntat. Și anume, eram curios să știu de ce sînt privit cu milă atunci cînd afirm că-mi place jocul Simonei Halep și îi urmăresc bucuros jocurile de fiecare dată cînd am ocazia.
Prietenii mei m-au privit cu milă, după care mi-au explicat: „Halep nu cîștigă meciuri, nu e capabilă să cîștige. Ea doar adună puncte.”
După surpriza inițială, nu am putut să nu le dau dreptate. Am văzut-o chiar eu în timpul jocului cum se apleca după ceva, dar credeam că se apleca după minge. Eram curios să știu dacă adună puncte și în restul timpului, cînd se plimbă prin parc sau merge prin magazine. Probabil că le adună de fiecare cînd dă peste ele, d-aia și are atîtea. Fără să mă lămurească însă în această privință, prietenii mei au continuat: „N-ai observat cum ține racheta, parcă ar fi o lopată? N-ai văzut că arbitrul o favorizează, pentru că vine dintr-o țară săracă, pentru că este mică de statură, pentru că vorbește engleza cu accent slav, pentru că are două urechi, una în stînga, alta în dreapta, pentru că se uită cu ochii, pentru că se strîmbă, pentru că zîmbește, pentru că se poartă normal?”
De aceea e bine să vorbești cu persoane care știu totul, chiar și atunci cînd e vorba despre cei care știu totul despre nimic. Ai șansa de a descoperi lucruri la care nu te-ai fi gîndit poate niciodată. Cu ocazia vizitei mele, de pildă, am descoperit că Simona Halep nu este numai o mare jucătoare de tenis (doar pentru că adună puncte, desigur), ci și, spre deosebire de unele dintre adversarele ei, o ființă umană. (Nu am nici o îndoială că toți oamenii sînt oameni, doar că în unele cazuri acest aspect este mai puțin vizibil și, în cele mai multe, irelevant).
Într-o țară în care creștinismul ortodox se transformă treptat, dar sigur, în cultul elitei, să admiri un simplu om, asta chiar e ceva demn de milă!