vineri, 26 august 2016

Cutremur fără frică



Tu crezi că unul este Dumnezeu? Bine faci; dar şi demonii cred şi se cutremură” (Iacov 2:19)


Fotografia surorii Mariana Lleshi, călugărița catolică care trimitea mesaje de mulțumire și liniștire apropiaților imediat după scoaterea ei dintre dărîmăturile produse de recentul cutremur din Italia, a fost numită „Chipul cutremurului italian” (https://uk.news.yahoo.com/nun-iconic-italy-quake-photo-texted-friends-adieu-205539218.html).

Dar în declarațiile călugăriței există unele trăsături care fac din atitudinea ei mai ales o imagine a cutremurului care a spulberat creștinismul catolic:

„Cînd am început să pierd orice nădejde că voi fi salvată, mi-am acceptat soarta și am început să trimit mesaje prietenilor cerîndu-le să se roage pentru mine și pentru sufletul meu și să le-am spus adio pentru totdeauna.”

Despre Maica Tereza, sora Mariana spune că este „un simbol al Albaniei, al unei femei puternice. Aș vrea să merg [la canonizarea Maicii Tereza, în 6 septembrie, nota mea, G. F.], dar, după toate acestea [i.e., cutremurul] nu cred că voi mai putea.[...] Am spus adieu, dar pînă la urmă n-a fost un adieu.”

Așadar, Maica Tereza era puternică pentru că era albaneză, nu pentru că avea o credință puternică.

Pe 6 septembrie, catolicii consacră o femeie albaneză, deci puternică. Întrucît creștinismul occidental nu mai rămîne în Domnul, nici nu te mai poate lăsa cu Domnul (a dieu). Te lasă cu omul. Te lasă cu ceea ce i-a rămas de la despărțirea de Hristos, din anul 1054. Rozariul, obiectul reprezentativ al credinciosului catolic, a fost înlocuit de smartphone, de obiectul reprezentativ al unei lumi care nu mai crede în nimic, al unei lumi care a pierdut orice nădejde de a mai fi salvată. Sfințenia Maicii Tereza este acum acceptabilă, întrucît nu mai vine prin sîngele lui Hristos, ci prin sîngele unei maici albaneze. Canonizarea Maicii Tereza a fost precedată și mediată de „canonizarea” Maicii Mariana Lleshi.

În Noul Testament, expresia „ cu frică și cutremur” definește starea de ascultare de Hristos (Efeseni 6:5, 1 Corinteni 2:3, 2 Corinteni 7:15, Filipeni 2:12, Evrei 12:21). Pe de altă parte, „nedrepții nu se cutremură să hulească” (2 Petru, 2:10). În cartea Apocalipsei, cutremurul este provocat de îngeri din pricina alianței dintre oameni și duhurile necurate (Apocalipsa, 16, 12:21).
Creștinismul catolic numește înger salvator pe oricine venit să-l salveze. Îngerul salvator nici măcar nu mai trebuie să se prefacă în înger de lumină.

Dar în spațiul ortodoxiei române, îngerul „salvator” nu mai trebuie să vină. E destul dacă depune banii în conturile Patriarhiei.