sâmbătă, 29 iulie 2023

Totalitarismul și binele superior

 

Așa cum răspîndirea totalitarismului de dreapta a fost realizată în numele împotrivirii față de totalitarismul de stînga și invers, tot astfel, totalitarismul actual al societății deschise s-a dezvoltat în numele luptei împotriva comunismului și fascismului. Creștinismul societății deschise este la rîndul lui orientat împotriva creștinismului tradițional, acuzat de complicități cu dictaturile de dreapta sau de stînga. Apostolii noului creștinism vorbesc cu entuziasm despre valori comune, adică europene, despre principiile culturii occidentale, despre reperele umanismului apusean, despre creștinism ca factor de cultură și civilizație, fiind însă rezervați sau critici cînd este vorba despre creștinismul tradițional. În noul idiom introdus în BOR de elita intelectuală cu acordul ierarhiei, ortodoxia rămîne valoroasă doar prin vocația ei culturală occidentală, niciodată prin calitatea ei de „stîlp și temelie a adevărului” (I Timotei, 15).

Dictatura, adică autoritatea unei ordini nelegitime, apare în mod necesar de fiecare dată cînd se urmărește realizarea utopiei, a unei ordini ideale a binelui comun. Spre deosebire de ordinea statului de drept, care permite realizarea binelui individual în cadrul unei înțelegeri comune a principiilor legii naturale și ale dreptului natural, ordinea totalitară pleacă de la un proiect abstract al binelui comun. Pentru ca acest bine totalitar să fie împărtășit de toată lumea, fiecare individ trebuie reeducat în prealabil, astfel încît să se poată regăsi în acest nou ideal. În acest scop, violența este la rîndul ei inevitabilă. Orice individ nereformat constituie o amenințare pentru societatea ideală și de aceea ea este justificată moral ca un instrument indispensabil pentru realizarea binelui superior.

După cum am văzut în special din 2019 încoace, de la restricțiile anti-covid la propunerea vaccinării obligatorii și a izolării indivizilor care o refuză, la permisivitatea tot mai extinsă a eutanasiei văzută ca soluție nu doar pentru o moarte dureroasă iminentă, ci și pentru o viață lipsită de orizont sau pentru afecțiuni care reduc din bucuria vieții (precum în Canada, unde îți poți pretinde dreptul de a fi omorît doar pentru că ți-ai pierdut auzul https://apnews.com/article/covid-science-health-toronto-7c631558a457188d2bd2b5cfd360a867),  pînă la discuțiile mai recente legate de posibilitatea încheierii războiului din Ucraina printr-un atac nuclear, tot mai mulți dintre noi sunt dispuși să dea ei înșiși comanda de tragere a propriului pluton de execuție cîtă vreme sunt asigurați că această măsură este necesară în vederea realizării binelui superior.