Ar fi o mîrșăvie ca ortodocșii să folosească cazul
Georgianei, fata de 19 ani care a murit în noiembrie anul trecut din cauză că
familia ei, membră a sectei „Martorii lui Iehova”, a refuzat din motive
religioase administrarea transfuziei de sînge de care Georgiana avea nevoie în
urma unui grav accident. Manipularea suferinței este întotdeauna o mizerie, și
nu face decît să compromită și mesajul o dată cu mesagerul.
În același timp, ar fi o mîrșăvie ca ortodocșii să
nu vorbească despre astfel de cazuri din motive de ecumenism, de respect inter-religios.
Și într-un caz, și-n celălalt, comportamentul nu ar exprima decît aceeași
mentalitate de merchandiser, cu diferența că în timp ce primul intenționează să
(re)cucerească o piață, cel de-al doilea respectă teritoriul fiecărui jucător.
Dacă ești cinstit, nu vorbești despre
suferință. Dacă ești o bestie, o ignori. Dacă nu ești decît o slugă, o
capitalizezi în favoarea stăpînului tău (http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.ro/2016/02/crucea-la-doua-capete.html,
http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.ro/2016/02/etica-ortodoxa-este-spiritul.html).
Dacă ești om, taci lîngă cel care suferă. Iar dacă ești făcut din altceva decît
majoritatea oamenilor, suferi împreună cu cel care suferă. Dar asta este o
ispravă a altor timpuri. O amintim doar așa, fără să știm de fapt prea bine ce
înseamnă.
Acolo unde începe crima se oprește nu doar
libertatea religioasă după cum observă corect autorul articolului din care am
aflat despre tragedia respectivă (http://www.catavencii.ro/libertatea-religioasa-se-opreste-acolo-unde-incepe-crima/),
ci și orice fel de respect. În măsura în care tace în legătură cu astfel de
nenorociri, BOR împarte vina pentru moartea unor copii sau tineri precum
Georgiana cu părinții ei, cu secta Martorii lui Iehova și cu medicii care
intervin uneori prea tîrziu. Dacă BOR este Biserica Ortodoxă Română, atunci
toții românii sunt ai ei, nu doar cei ortodocși. Iar dacă nu admite acest
lucru, atunci corect ar fi să-și schimbe numele în BRO, Biserica Românilor Ortodocși. În felul
acesta și-ar merita în sfîrșit numele pe care l-am văzut scris de o mînă
nevăzută, doar poate cu atît mai profetică, pe zidul Facultății de Teologie
Ortodoxă pe vremea cînd o frecventam ca student: „Secta ortodoxă”.
Încerc să înțeleg de ce Iuliei Ionescu i-a fost
acordată, în comparație cu tragedia Georgianei, o atenție disproporționată: nu
doar pentru că era o elevă bună de la un liceu de elită din Capitală, ci mai
ales pentru că fugise de acasă la o mănăstire ortodoxă (http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.ro/2014/02/safe-house.html).
Media, care se folosea de cazul Iuliei pentru a discredita BOR, întîlnea
replica BOR, care se apăra folosindu-se de Iulia, pe care o discredita: o
tînără care a luat în serios prostiile cu Apocalipsa, suna una dintre apărările
BOR.
Foarte probabil, și Georgiana le-a luat în serios.
Copii și tineri trebuie să moară pentru că BOR nu se mai ia în serios pe sine
însăși. Ce-i drept, Apocalipsa se vinde greu: cum să ceri fonduri pentru
Catedrala Mîntuirii Neamului în pragul Apocalipsei?