Nu știu de ce Radio România Cultural a ales să
vorbească astăzi mai mult despre violența bărbatului asupra femeii. Poate
pentru că fenomenul este real, iar, în România, de-a dreptul îngrijorător. Poate
pentru că nici cultura, și nici radioul nu mai sunt ce erau cîndva. Sau poate
pur și simplu pentru că asta se cere, de vreme ce din asta trăiesc
organizațiile feministe pentru protecția femeii. Organizațiile astea, care s-au
perindat astăzi la Radio România ca într-un fel de pelerinaj, mi-au amintit
despre congresul unei societăți de binefacere din cartea lui Roald Dahl, Vrăjitoarele: organizația se numea
Societatea pentru Prevenirea Maltratării Copiilor și era alcătuită, firește,
numai din vrăjitoare.
Pentru cine nu a aflat încă, nimic nu este mai
oribil pentru o vrăjitoare decît un copil și nimeni nu-i urăște mai mult.
Ocupația principală a vrăjitoarelor este să-i nimicească pe copii, folosindu-i
pentru asta chiar pe părinții copiilor respectivi. Și nu se poate spune că, cel
puțin în industria avorturilor, magia nu le-a reușit!
Deoarece nu pot suporta mirosul de copil,
vrăjitoarele se țin de nas în apropierea unuia. Vrăjitoarelor li se pare că
mirosul de copil seamănă cu cel de caca de cîine, iar mirosul de copil curat le
este la fel de insuportabil ca cel de caca proaspăt de cîine.
Voi crede în bunele intenții ale unei feministe
doar dacă o voi vedea că rezistă cinci minute în ambianța unei familii
tradiționale fără să se țină cu mîna de nas. Nici măcar nu-i voi cere să nu se
scarpine sub perucă, ori să-și scoată mănușile. Iar dacă ține neapărat să-și
scoată pantofii în acest timp, nu voi avea nimic împotrivă.
Dacă doriți să aflați noutăți despre natura
criminală a bărbatului român, ori dacă doriți doar să vă confirmați niște
bănuieli mai vechi legate de aceasta, iată o emisiune instructivă:
„Confrom (sic!) unei cercetări realizate la
nivelul Uniunii Europene în 2014, una din trei femei a suferit o formă de
agresiune fizică și/sau sexuală după împlinirea vîrstei de 15 ani. În România,
30% dintre femei au fost agresate fizic și/sau sexual.” (http://radioromaniacultural.ro/azi-la-radio-romania-cultural-timpul-prezent-invitata-andreea-braga/).
La sfîrșitul emisiunii, sau mai bine zis a emisiunilor
difuzate astăzi de Radio România Cultural, am încercat să-i vizualizez pe bărbații
familiei mele lărgite – pe tata, pe socrul, pe bunicii, unchii, cumnații, verii, nașii – ca
pe monștrii însetați de sîngele femeilor din jurul lor, dar nu prea am reușit.
De bună seamă, eșecul meu se datorează complicității tacite dintre toți bărbații
din univers.
La drept vorbind, lucrurile stăteau mai degrabă
invers: la mine acasă, la fel ca și în casele neamurilor, vecinilor sau
prietenilor mei, soțiile își stăpîneau soții, situație admisă de altfel de soți
nu doar cu umor, ci și cu recunoștință. Ca majoritatea bărbaților din vremea
lor, bărbații din familia mea erau curtenitori și acasă, și în afara ei, știind
să-și păstreze dreptul de a fi amabili și afectuoși în public
printr-o amabilitate și afecțiune sporite în cadrul restrîns al relației de cuplu.
Dar poate că lucrurile chiar s-au schimbat, iar
genul acesta de curtoazie a dispărut, fiind înlocuit de agresivitatea descrisă
în emisiunea menționată mai sus. Mi se pare atunci cu atît mai regretabil că
originea violenței reclamate este plasată în chiar natura familiei
tradiționale sau a societății românești (patriarhale, desigur), fără să fie avute în vedere și eventualele influențe negative
exercitate asupra familiei și comportamentului masculin de ideologiile emancipării
sexuale. asta, desigur, presupunînd că violențele respective nu sunt inventate. În acest sens, mi-a plăcut în mod special o observație dulce a doamnei Bragă, care
observa că majoritatea femeilor nici măcar nu-și dau seama că au fost agresate,
dar dacă știi cum să le vorbești, e-hei, atunci încep să admită că li se-ntîmplă lucruri
rele.
Unii oameni știu cum să vorbească, iar noi îi
ascultăm pentru că avem încredere în ei. Mai ales că pare că ne vor
binele, vor să ne elibereze de violență, vor să trăim într-o atmosferă de
respect reciproc. Avem nevoie măcar de respect, dacă iubirea se duce o dată cu
acest creștinism pe care-l acuzăm de subjugarea femeii. Dar pe ce întemeiezi
acest respect în absența iubirii? Pe teroarea unui cod civil care să
„elibereze” femeia, cu prețul unor violențe suplimentare, ale căror victime sigure,
de această dată, vor fi copiii?
Pasajele selectate mai jos vorbesc pe larg și în
mod lămurit despre caracterul pervers al acestui proces de smulgere a femeii
din cadrul familiei biparentale:
„In
fact, each of these figures [este vorba de statistici precum cea citată mai sus: „ În România, 30% dintre femei au fost agresate fizic
și/sau sexual”, nota mea, G. F.] is
largely a hoax, a creation of feminist ideology disseminated at taxpayers’
expense and unchallenged by journalists, academics, civil libertarians, and
family advocates who are either unaware of the reality or cowed into silence.
Indeed, so diabolical are these hysterias that some family advocates simply
accept them as additional evidence of the family crisis.
But
while sensational examples can be found of anything, there is simply no
evidence that the family and fatherhood crisis is caused primarily or even
significantly by fathers abandoning their families, beating their wives, and
molesting their children. Irrefutable evidence indicates that it is driven
almost entirely by divorce courts forcibly separating parents from their
children and using these false accusations as a rationalization.
[…] What
is ironic about these witch-hunts is the fact that it is easily demonstrable
that the child abuse epidemic—which is very real—is almost entirely the
creation of feminism and the welfare bureaucracies themselves. It is well
established by scholars that an intact family is the safest place for women and
children and that very little abuse takes place in married families. Child
abuse overwhelmingly occurs in single-parent homes, homes from which the father
has been removed. Domestic violence, too, is far more likely during or after
the breakup of a marriage than among married couples.
Yet
patently false accusations of both child abuse and domestic violence are
rampant in divorce courts, almost always for purposes of breaking up families,
securing child custody, and eliminating fathers. “With child abuse and spouse
abuse you don’t have to prove anything,” the leader of a legal seminar tells
divorcing mothers, according to the Chicago Tribune. “You just have to
accuse.”
Among
scholars and legal practitioners it is common knowledge that patently
trumped-up accusations are routinely used, and virtually never punished, in
divorce and custody proceedings. Elaine Epstein, president of the Massachusetts
Women’s Bar Association, writes that “allegations of abuse are now used for
tactical advantage” in custody cases. The Illinois Bar Journal describes
how abuse accusations readily “become part of the gamesmanship of divorce.” The
UMKC Law Review reports on a survey of judges and attorneys revealing
that disregard for due process and allegations of domestic violence are used as
a “litigation strategy.” In the Yale Law Review, Jeannie Suk calls
domestic violence accusations a system of “state-imposed de facto
divorce” and documents how courts use unsupported accusations to justify
evicting Americans from their homes and children.
The
multi-billion dollar abuse industry has become “an area of law mired in
intellectual dishonesty and injustice” writes David Heleniak in the Rutgers
Law Review. Domestic violence has become “a backwater of tautological
pseudo-theory,” write Donald Dutton and Kenneth Corvo in the scholarly journal Aggression
and Violent Behavior. “No other area of established social welfare,
criminal justice, public health, or behavioral intervention has such weak
evidence in support of mandated practice.”
Feminists
confess as much in their vociferous opposition to divorce reform. A special
issue of the feminist magazine Mother Jones in 2005 ostensibly devoted
to domestic violence focuses largely on securing child custody.
Both
child abuse and domestic violence have no precise definitions. Legally they are
not adjudicated as violent assault, and accused parents do not enjoy the
constitutional protections of criminal defendants. Allegations are “confirmed”
not by jury trials but by judges or social workers. Domestic violence is any
conflict within an “intimate relationship” and need not be actually violent or
even physical. Official definitions include “extreme jealousy and
possessiveness,” “name calling and constant criticizing,” and “ignoring,
dismissing, or ridiculing the victim’s needs.”
For
such “crimes” fathers lose their children and can be jailed. “Protective
orders” separating parents from their children are readily issued during
divorce proceedings, usually without any evidence of wrongdoing. “Restraining
orders and orders to vacate are granted to virtually all who apply,” and “the
facts have become irrelevant,” writes Epstein. “In virtually all cases, no
notice, meaningful hearing, or impartial weighing of evidence is to be had.”
Trumped-up
accusations are thus used to create precisely the single-parent homes in which
actual abuse is most likely to occur. According to the Department of Health and
Human Services (HHS), “Children of single parents had a 77% greater risk of
being harmed by physical abuse, an 87% greater risk of being harmed by physical
neglect, and an 80% greater risk of suffering serious injury or harm from abuse
or neglect than children living with both parents.” Britain’s Family Education Trust reports that children are up
to 33 times more likely to be abused in a single-parent home than in an intact
family.
The
principal impediment to child abuse is thus precisely the figure whom the
welfare and divorce bureaucracies are intent on removing: the father. “The
presence of the father . . . placed the child at lesser risk for child sexual
abuse,” concludes a 2000 study published in Adolescent and Family Health.
“The protective effect from the father’s presence in most households was
sufficiently strong to offset the risk incurred by the few paternal
perpetrators.” In fact, the risk of “paternal perpetrators” is miniscule, since
a tiny proportion of sexual abuse (which is far less common than physical
abuse) is committed by natural fathers, though government statistics lump them
in with boyfriends and stepfathers to make it appear that incest is widespread.
Despite
the innuendos of child abuse advocates, it is not married fathers but single
mothers who are most likely to injure or kill their children. “Contrary to
public perception,” write Patrick Fagan and Dorothy Hanks of the Heritage
Foundation, “research shows that the most likely physical abuser of a young
child will be that child’s mother, not a male in the household.” Mothers
accounted for 55 percent of all child murders according to a Justice Department
report. HHS itself found that women aged 20 to 49 are almost twice as likely as
men to be perpetrators of child maltreatment: “almost two-thirds were females.”
Given that “male” perpetrators are not usually fathers but boyfriends or
stepfathers, fathers emerge as by far the least likely child abusers.” Stephen
Baskerville “Divorced from Reality”, Touchstone Magazine, January/February 2009, http://www.touchstonemag.com/archives/article.php?id=22-01-019-f
.