luni, 20 mai 2019

Preotul ortodox între asistent paternal și agent special


În ultima convorbire dintre părintele Ioanichie Bălan și părintele Stăniloae, părintele Stăniloae observa „că mai toți profesorii de teologie vor să fie și parohi. Dar o fac aceasta neglijînd aprofundarea cunoașterii lui Hristos și din interese materiale.” (Omagiu memoriei părintelui Dumitru Stăniloae, Editura Moldovei și Bucovinei, Iași, 1994, p. 18). De cînd indemnizația de asistent maternal a transformat adopția într-o afacere (https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/salarii-de-4-000-de-lei-pentru-asistentii-maternali-conditiile-impuse-de-autoritati.html), e de așteptat ca preoțimea, acești asistenți paternali duhovnicești, să o ia în considerare ca pe o formă de împlinire personală și de satisfacții „sufletești” și bucurii „duhovnicești” suplimentare. 
Cu siguranță nu acesta este și cazul recentei hirotoniri a dlui Radu Preda (https://www.activenews.ro/stiri/Radu-Preda-presedintele-executiv-al-IICMER-a-fost-hirotonit-preot-156028). Faptul că a fost hirotonit de un ierarh ortodox specialist în mistica isihastă și în colindatul familiei regale la Versoix nu poate decît să-l recomande pe un om care, tînăr fiind, l-a colindat la rîndul lui pe Țuțea. Dl Preda pare mai degrabă să fie unul dintre cei care au luat exemplul Sfinților Părinți, după cum recomanda Stăniloae în convorbirea menționată: „Ar trebui să ia exemplu de la Sfinții Părinți în primul rînd ierarhii, monahii și preoții. Să le fie preocuparea principală simplitatea, smerenia și apropierea ajutătoare de oameni. Nu spre vreo autoritate lumească să le fie rîvna lor, după stilul catolic din Evul Mediu cu episcopii prinți și latifundiari, ci autoritatea unei viețuiri de model prin smerenie, prin comunicabilitate cu oamenii și prin organizarea ajutorării celor din nevoi – bonavi, bătrîni, orfani.” (Omagiu..., p. 17) În definitiv, domnul, pardon, părintele Radu este titularul singurei catedre de teologie socială ortodoxă din România și un reprezentant important al creștinismului în spațiul public.
Hirotonirea unui intelectual respectabil demonstrează că BOR este capabilă să producă și o alte categorie de slujitori pe lîngă personalul administrativ tradițional, format din majordomii și menajerele recrutați și instruiți de profesorii de teologie din rîndul studenților merituoși ai facultăților de teologie ortodoxă. Ne putem aștepta așadar ca recomandarea părintelui Stăniloae să se împlinească prin efortul părintelui Radu Preda: „A sosit vremea ca Biserica să reia exemplul Sfântului Vasile ce Mare, iar monahii să facă lucruri de mână, rucodelii pentru a-și cumpăra prin ele cele de folos lor și altora, nu să caute să obțină de la oricine, cu motivul pomenirilor, sume de bani și alte bunuri.” (Omagiu..., p. 17)
Dar pentru că este vorba despre hirotonirea titularului singurei catedre de teologie socială ortodoxă din România, pentru că acesta este unul dintre puținii intelectuali ai BOR capabil de o exprimare coerentă și argumentată, nu te poți împiedica să nu pui acest eveniment în legătură cu alte evenimente recente. Cum ar fi, de pildă, vizita lui Sam Brownback, ambasadorul SUA pentru libertate religioasă internațională. Brownback a făcut un apel la o prezență creștin-ortodoxă în teritoriile controlate de Islam:

este vorba despre recrutarea unor susținători și unor oameni care să ne ajute în chestiunile legate de libertatea religioasă. Credem cu tărie în libertatea religioasă pentru toată lumea, oriunde și oricând. De aceea, avem nevoie de mai multe țări și mai mulți susținători pentru acest efort, la nivel global. Așadar, sunt aici atât pentru a găsi o apropiere de ortodoxie, cât și pentru a recruta susținători pentru libertatea religioasă. Sper să putem colabora cu România, fiindcă sunt câteva țări în lume unde există un grad mare al persecuției, iar noi avem nevoie de mai mulți aliați. Deja lucrăm cu unele guverne în această regiune pentru a putea reconstrui o parte dintre comunitățile religioase minoritare din Orientul Mijlociu care au fost date la o parte. Cred că ar putea fi de ajutor. Comunitatea Yazidi și creștinii au fost îndepărtați din nordul Irakului. Iar noi alături de câteva guverne din această regiune am lucrat pentru a încerca să reconstruim zonele în care se aflau comunitățile religioase minoritare, astfel încât oamenii să poată veni și trăi în acele locuri. Am speranța că vom putea lucra cu România pentru a putea face lucruri similare, pentru a putea fi implicați în contextul mai larg al libertății religioase. Suntem, de asemenea, profund îngrijorați de ceea ce se întâmplă în alte țări, cum ar fi faptul că un milion de musulmani (uiguri-n.red) sunt închiși în centre de detenție în vestul Chinei. Avem nevoie de mai mulți aliați care să iasă în față împotriva guvernului chinez și să spună că acei oameni nu ar trebui să fie închiși, ci ar trebui să fie eliberați. De aceea avem nevoie de mai mulți aliați. Este lucrul pe care sper să îl pot discuta și să pot primi sprijin din partea României în această luptă pentru libertatea religioasă. Mi-ar plăcea să văd (România, n.r.) că se implică într-o luptă în alte locuri acolo unde a aparține unei minorități religioase poate fi mortal sau poate duce la închisoare. Și avem nevoie de mai mulți aliați în această luptă. Sper că tot mai multe țări vor începe să privească dincolo de granițele lor pentru a proteja aceste lucruri.”
https://romania.europalibera.org/a/ambasadorul-sua-pentru-libertate-religioasa-internationala-sper-putem-colabora-romania-avem-nevoie-aliati-/29942786.html?fbclid=IwAR04rBpWuBG5waZ-T9uio7qFyJpL4Wt6bfMSzUbFkslF_-1o7HGbXlhacr0 (e de prisos să subliniez că aceste declarații și așteptări americane nu au fost preluate nici de basilica.ro, nici de site-urile și platformele prietene)
Sigur, IP Nifon al Târgoviștei i-a transmis prompt și curajos oficialului american că se poate baza oricînd pe rugăciunile ortodocșilor români: „Înaltpreasfințitul Părinte Nifon a amintit faptul că în Orientul Mijlociu creștinii ortodocși reprezintă o minoritate religioasă foarte expusă persecuțiilor și a exprimat nevoia lor de a fi ajutate material şi de a fi încurajate.” (https://basilica.ro/patriarhul-daniel-a-primit-vizita-domnului-samuel-brownback-ambasadorul-american-pentru-libertate-religioasa/ subl. mea).
Dar asta nu înseamnă că BOR nu va putea simula sau chiar stimula la un moment dat deschiderea unui centru de recrutare pentru Orientul Mijlociu. În definitiv, este ca și cum ai duce lumina la credincioșii ortodocși din Dubai (https://basilica.ro/un-preot-de-la-manastirea-radu-voda-le-a-oferit-romanilor-din-dubai-lumina-de-inviere/), doar că nu neapărat în Dubai, ci în niște localități din lumea islamică altele decît Paris, Londra sau Roma și în care singurii ortodocși care au mai rămas nu sînt români și nici nu au auzit vreodată de România.
După simpatii sau resentimente, hirotonirea domnului Preda poate fi pusă în legătură cu orice. Sper că este vorba în primul rînd despre confirmarea unei vocații și că această vocație nu va fi deturnată în folosul stăpînitorului acestei lumi. Sper mai ales că nu reprezintă aplicarea a ceea ce cineva descria ca pe un plan B care ar urmări împiedicarea organizării ortodocșilor în jurul adevărului și tradiției ortodoxe:

„elita se teme ca nu cumva, in loc sa fie dizolvati in „Miscare” (in Miscarea Populara), ortodocsii sa-si formeze propria lor grupare. Ca atunci ar putea juca la doua capete, si cu stanga pe partea sociala, si cu dreapta pe parea etica, urmarindu-si propriile interese. Dar ortodocsii trebuie sa serveasca intereselor elitei. Si ei nu trebuie sa apere normalitatea, ci jumatatile de normalitate. D-aia trebuie facut Platon fascist. Pentru ca loveste in neoliberalism si in unitatea transcendenta a prietenilor. Altminteri, daca era fascist de-al lor, toate bune si frumoase. In fine, mi se pare ca prin manevra asta, baietii isi pregatesc si planul B, in cazul in care va cadea UE si vor renaste automat atat nationalismul politic cat si cel economic. Intr-o astfel de ipoteza, sa nu ne miram daca fostii legionari, deveniti intre timp neoliberali, vor redeveni legionari.” https://alexandruracu.wordpress.com/2011/08/05/mircea-platon-breivik-si-globalizarea-minciunii/#comment-479