sâmbătă, 6 aprilie 2019

stupefiante.org/ro


Într-o postare de pe facebook preluată de site-ul Adevărul.ro, dl Cătălin Sturza ne amintește că părinții nu trebuie condamnați pentru greșelile copiilor (https://adevarul.ro/news/societate/cazul-mihai-plesu-trebuie-condamnatiparintii-greselile-copiilori-1_5ca79231445219c57e256d23/index.html). Într-o postare anterioară, dl Sturza condamna traficul de droguri, care „merge mult dincolo de faptul că a fost capturată o rețea de traficanți de droguri din București din care fac parte și «VIP-uri»”. Într-adevăr, la prima vedere, dl Sturza pare să ne arate cît de departe poate merge traficul de droguri: „distruge fibra morală a unei societăți.” Dar această postare nu a fost preluată de Adevărul; probabil pentru că risca să afecteze fibra morală a domnului Andrei Pleșu.
Sigur că este o dovadă de lașitate să profiți de situația nefericită a unui om pentru a-l ataca. Dar mi se pare că este deopotrivă o dovadă de lașitate și oportunism să eviți ori să refuzi concluziile care se impun într-un caz care merge mult mai departe decît consumul de droguri. 
Sigur că dl Andrei Pleșu nu poate fi făcut direct responsabil pentru acțiunile fiului matur. Dar interzicînd orice asociere între gîndirea tatălui și cea a fiului, dl Sturza se împotrivește de fapt oricărei încercări de a „merge mult dincolo de faptul că a fost capturată o rețea de traficanți de droguri din București din care fac parte și «VIP-uri»”. Prin acest mesaj, dl Sturza nu ajunge de fapt nicăieri; mai mult, se opune oricărei încercări prin care am putea ajunge la un adevăr care să-l facă pe dl Andrei Pleșu responsabil în vreun fel. În felul acesta, dl Sturza își asumă rolul călcîiului care protejează capul șarpelui.
La drept vorbind, acesta este un rol cu tradiție în BOR: de treizeci de ani, ierarhia ortodoxă a tot protejat, confirmat, uns, sprijinit, apărat acest cap în speranța că nu o va mușca, ci o va învăța cum să-și schimbe pielea. De treizeci de ani, ierarhia BOR promovează și validează un om de cultură care afirmă cu fiecare prilej că toate căile care duc la Dumnezeu sînt egale, sînt adevărate. Atunci, de ce n-ar fi și drogurile o astfel de cale?
Sigur că este nedemn și necinstit să profiți de situația vulnerabilă în care se află dl Andrei Pleșu. Dar asta nu înseamnă că trebuie să uităm de modul în care acest om a profitat de situația de vulnerabilitate a poporului român. Asta nu înseamnă că trebuie să ne abținem să vorbim despre felul în care acest om a produs vulnerabilitate, nesiguranță, incertitudine prin tsunami-ul de dileme produse în acești treizeci de ani. Asta nu înseamnă că trebuie să ignorăm legătura dintre vulnerabilitatea sufletească a consumatorilor de droguri și cei care au produs această stare de vulnerabilitate.
Dl Sturza ne cere să dovedim compasiune și înțelegere față de dl Andrei Pleșu. Din păcate, dl Sturza nu merge dincolo de aparențe, așa cum promite.
Sînt de acord că trebuie să avem înțelegere și compasiune pentru dl Andrei Pleșu. Dar să nu uităm că trebuie să avem înțelegere și compasiune față de un om care nu a ezitat să deschidă focul ideilor destabilizatoare și creatoare de incertitudine asupra familiei, față de un om care a tras în plin în mame, tați și copii, că trebuie să avem înțelegere și compasiune față de un om care a deschis focul asupra înțelegerii creștine a lumii, asupra înțelegerii creștine a constituției omului, că trebuie să avem înțelegere și compasiune față de un om care a profitat de vulnerabilitatea noastră pentru a o adînci. 
De fiecare dată cînd dl Andrei Pleșu se declara stupefiat în textele sale din Dilema veche, românilor le era administrată o nouă doză. Oamenii nu ajung să consume droguri din curiozitate sau din plictiseală: ajung să consume droguri pentru că au devenit deja profund nesiguri în legătură cu ei înșiși. Dealerii de droguri sînt precedați de dealerii de dileme. Domnul Cătălin Sturza se înșală: nu drogurile distrug fibra morală a societății. Drogurile apar în mod inevitabil atunci cînd această fibră morală a fost deja grav afectată prin circulația ideilor subversive care pun în discuție identitatea personală, națională și religioasă, destinul unui popor ori cultura locală http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2015/03/nevatamati-in-cuptorul-incins.html ).