IV
(Pentru prima
parte, vezi la http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2020/04/spiritualitatea-virala-i.html)
În Statele
Unite, capelanul este un fel de asistent spiritual; oferă asistență spirituală
în locuri diverse, în armată, școli sau spitale. Pînă și corporațiile oferă
angajaților serviciile unui capelan (se pare că, la noi, corporațiile pot conta oricînd pe
sprijinul entuziast al unor teologi și ierarhi ortodocși: http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2020/04/si-era-noapte-ioan-13-30.html).
De la o vreme au apărut pînă și eco-capelani, „angajați în efortul de a ajuta
la continuarea vieții în aceste vremuri de mare transformare” (http://www.ecochaplaincy.net/).
Kitty O'Meara
din Madison, Wisconsin, autoarea poemului „Și oamenii au stat acasă” (https://www.libertatea.ro/opinii/si-oamenii-au-stat-acasa-poem-pe-vreme-de-pandemie-2928994)
este o pensionară în vîrstă de 64 de ani, fostă profesoară și capelan de îngrijire
paliativă („palliative
care chaplain”). Spre deosebire de preotul de spital (sau de caritate)
de la noi, capelanul de îngrijire paliativă din SUA este în majoritatea
cazurilor un laic cu o licență în teologie care a urmat un curs de educație
pastorală clinică. Capelanul de îngrijire paliativă oferă consolare și ajutor
spiritual bolnavilor în stare gravă și celor afectați de boli incurabile aflați
în fază terminală.
După cum
confirmă studiile clinice, „spiritualitatea este un factor cheie în modul în
care oamenii înțeleg boala și fac față suferinței” (https://oxfordmedicine.com/view/10.1093/med/9780199656097.001.0001/med-9780199656097-chapter-45).
Pentru ca nu cumva creștinii să-și facă false impresii, trebuie precizat că astăzi
prin spiritualitate se înțelege în primul rînd un fel de dispoziție interioară
caracterizată de seninătate, deschidere spre un divin și o transcendență
prezente pretutindeni (mai puțin în creștinismul tradițional, care nu poate fi decît intolerant, inflexibil și neapărat dogmatic, prin „dogmatic” înțelegîndu-se ceva rău, de pildă ceva autoritar și abuziv), disponibilitate
înțelegătoare și generoasă față de sine și față de celălalt și întîmpinare
împăcată a suferinței și morții. Diferența esențială dintre spiritualitatea
creștină și cea virală este că în timp ce prima este o cultură a iubirii
Dumnezeului creștin și a aproapelui văzut în lumina feței lui Hristos, falsa
spiritualitate este o cultură a iubirii de sine și a iubirii naturii, văzută ca
loc și extensie a sufletului. „Și oamenii au stat acasă”, poemul lui Kitty
O'Meara, deschide o vizetă spre suflet și natură, în timp ce fereastra către
Lumina lumii rămîne zidită în continuare.
Fenomenul este
cu atît mai grav cu cît se răspîndește rapid în interiorul ortodoxiei. Întrucît
se opune materialismului ateu, noua spiritualitate este recomandată ca formă de
rezistență anti-comunistă de unii ierarhi și teologi ortodocși iresponsabili,
al căror discernămînt a fost serios afectat de lecturile entuziaste din Eliade
și Pleșu. Deși profesori ortodocși de religie precum Laura Stifter (menționată
deja în prima parte a eseului) se află deocamdată în minoritate, este de
așteptat ca numărul lor să crească pe măsură ce conducerea BOR va fi preluată
de clericii care se opun stîngii în numele capitalismului, nu în numele
adevărului.
Dacă milenialii
vor avea, pe lîngă un ficus și o pisică, și ceva copii, vor pretinde ca ora de
Religie să fie ceva mai spirituală, spre satisfacția conducerii BOR, pentru
care spiritualitatea este obligatoriu ceva bun, ceva cu Dumnezeu înăuntru,
uitînd însă că o parte importantă a spiritualității creștine este rezervată
războiului nevăzut. Patimile și curățirea de patimi prin harul lui Dumnezeu și
efortul ascetic al credinciosului, cultivarea atenției și paza minții
reprezintă aspecte esențiale și permanente ale spiritualității ortodoxe care
tind să fie ignorate de ortodocșii înșiși mai întîi.
Caracterul
demonic al unei spiritualități derivă nu doar din ignorarea Dumnezeului
creștin, ci și din ignorarea puterilor întunericului. Armata de specialiști în
educație religioasă din cadrul BOR ar trebui să știe și să atragă atenția atît
ierarhilor, cît și creștinilor (pun
intended) asupra tendinței generale din lume de transformare a educației
religioase în educație spirituală de tip nou. Tocmai în contextul acestei noi
forme de educație religioasă (cît se poate de compatibilă cu orele de educație
sexuală), este produsă și cartea pentru copii bazată pe poemul lui O'Meara. Sper
că voi reuși să revin asupra relației dintre noua spiritualitate și educația
religioasă din școlile publice într-un articol viitor.
Nu doar că acest
tip de spiritualitate nu este de natură creștină, dar este chiar opus credinței
creștine. Potrivit noii spiritualități, credința ortodoxă tradițională nu poate
fi decît formală, deci falsă și cu atît mai falsă cu cît respectă și cere să
fie respectată exigența adevărului. Este larg răspîndită prejudecata potrivit
căreia îndeplinirea unui număr de obligații religioase elementare (rugăciunea
de seară și de dimineață, înainte și după masă, închinăciunile realizate prin
semnul Sfintei Cruci și metanii, pomelnicele, participarea la slujbe,
împărtășirea, postirea, spovedania) țin de ordinea formală; importantă este
credința, nu gesturile.
În realitate,
aceste gesturi nu sunt niciodată pur exterioare pentru un credincios, ci ele decurg
simplu dintr-o credință sănătoasă. Mi-e greu să cred că omul poate fi total absent
dintr-un gest de închinare, chiar dacă admit că nu trăiește întotdeauna
momentul cu o totală dedicare. În ciuda faptului că li se reproșează sărăcirea sau
chiar atrofierea credinței, experiența demonstrează că aceste gesturi
contribuie mai degrabă la recuperarea unei credințe slăbite și pot chiar
împiedica instalarea akediei. Gesturi de o solemnitate naivă, chiar absurdă, contribuie
uneori la compunerea unor pagini memorabile: ascuțirea creionului, umplerea
pipei, doza precisă de lapte din ceaiul fierbinte, cana „specială” etc. Cu
toate acestea, nimeni nu ar îndrăzni să banalizeze ori să disprețuiască un poem
reușit oricît de prozaice ar fi fost concesiile exterioare care au ajutat la
apariția lui.
În ciuda
suspiciunii (întemeiată) de legalism și fățărnicie, gesturile credinței oferă garanții mai credibile pentru existența
și ortodoxia unei credințe decît discursul
despre virtuțile credinței. Cei care privilegiază credința în defavoarea gesturilor
poate că trăiesc credința mai intens și mai adevărat, dar asta nu înseamnă că
trăiesc adevărata credință. Poți trăi cu adevărat și o credință greșită. Este
însă cu neputință să trăiești fals o credință adevărată; poți doar să te
prefaci că o trăiești, dar nu o poți trăi într-un mod greșit. Nu poți recita
Crezul la liturghie, iar acasă să susții că Hristos nu este „Dumnezeu adevărat
din Dumnezeu adevărat”, dar poți spune Crezul la biserică și să drăcui în tot restul
timpului, după cum face de altfel majoritatea ortodocșilor români. Fariseii și
saducheii au ratat întîlnirea cu Mesia nu pentru că aveau o credință greșită,
ci pentru că nu credeau în Moise și proroci. Cum îi spune Avraam Bogatului nemilostiv:
„Dacă nu ascultă de Moise şi de prooroci, nu vor crede nici dacă ar învia
cineva dintre morţi.” (Luca 16, 31). Dar chiar și în acest caz, cel care nu-și
trăiește credința sa adevărată are o șansă în plus față de cel care-și trăiește
cu adevărat credința sa falsă.
Prin urmare, tocmai
această credință trăită cu „sufletul”, dar lipsită de manifestările ei firești,
tinde să cuprindă erori grave. În rarele ocazii cînd am întîlnit persoane
convinse de justețea acestei atitudini, am descoperit că unele nu credeau în
iad, altele nu credea în învierea trupurilor și nici una nu știa care este
rostul vieții creștine. Este adevărat, în această ultimă privință nici
„pupătorii de moaște” nu stau mai bine, ambele categorii fiind convinse că a fi
creștin înseamnă să fii un om bun. Ceea ce nu e neapărat rău, doar că Socrate
se ocupase deja de treaba asta cu aproape patru sute de ani înainte de Hristos.
Tînărul bogat din evanghelii (Matei 19, 16-22) era un tînăr model, de familie
bună și aparent un specialist în morală precum orice bun evreu sau ca orice bun
creștin; cu toate acestea, întîlnirea cu Hristos l-a contrariat și pe el ca pe orice
specialist în religie care a avut această șansă în ultimii două mii de ani.
Cu adevărat
gravă este ideea potrivit căreia relația veritabilă cu Dumnezeu se poate lipsi
de participarea la slujbele Bisericii, ceea ce e ca și cum ai spune că viața de
familie se poate lipsi de statul împreună la masă. Cînd ajungem să atribuim
credinței toate calitățile, iar gesturilor care o exprimă în mod natural toate
neajunsurile, avem deja o credință diferită de cea a „formaliștilor”, despre
care presupunem cu superioritate că nu au o adevărată credință. Prin urmare, nu
are nici un sens să vedem care comportament este de preferat, de vreme ce fie este
vorba despre credințe diferite, fie doar una dintre ele este adevărată.
Realitatea este
că, de regulă, credința cea mai „spirituală” tinde să fie ori complet stinsă,
ori grav deformată de propriile noastre păreri despre lume, om și Dumnezeu,
care sunt cu atît mai false cu cît sunt mai juste. Pentru că lumea măsoară
justețea propriilor opinii după confortul oferit, nu după corespondența cu realitatea. Falsa spiritualitate salvează
omul de egoism pentru a-l bloca într-un solipsism confundat cu viața
interioară: de la „credința din sufletul/inima mea” omul ajunge fără să-și dea
seama să trăiască tot mai mult în „lumea/universul din mintea mea”. Pentru că este singura justă, singura adevărată și cea mai bună dintre lumile posibile.
Distincția
dintre „credința interioară, autentică” și „credința exterioară, formală” este
ea însăși exterioară, formală și, la limită, falsă. Credința ortodoxă angajează
omul cu totul pentru că omul va merge fie în iad cu tot cu sufletul său, oricît
de spirituală ar fi natura sufletului, fie în Împărăția lui Dumnezeu cu tot cu
trupul său, oricît de materială ar fi natura trupului.
Spiritualitatea
creștină nici nu face asemenea distincții; omul întreg se sfințește și se umple
de harul lui Dumnezeu, fără ca ceva din om să rămînă exterior harului lui
Dumnezeu. Spiritualitatea creștină se naște în tensiunea dintre moartea și
învierea noastră spirituală, din statutul aparte al creștinului de a fi în lume,
dar nu din lume, din urgența recuperării umanității noastre prin realizarea
asemănării cu Hristos (după chipul Căruia am fost făcuți) în cadrul unei vieți
de prefacere tainică continuă, proces cunoscut prin termenul de îndumnezeire.
În afara participării personale la viața de comuniune a Bisericii (inclusiv
prin aducerea de pomelnice, ori prin pregătirea colivei), spiritualitatea
creștină este un non-sens.
Dar
spiritualitatea la care se gîndesc cei mai mulți astăzi nu are nici o legătură
cu spiritualitatea creștină. Ea presupune o stare vag visătoare, în care omul
descoperă cîteva minute pe zi, după cum îi permite programul zilnic, cerul,
norii, foșnetul frunzelor, ciripitul păsărelelor sau zîmbetul unui copil. Nu-i
nimic rău în asta – în afară de faptul că este prea puțin. Dar cînd ceva e prea puțin nu față de ceea ce este mai mult, ci față de ceea ce este adevărat, ceea ce este puțin devine fals și amenință să reducă și chiar să usuce viața din orice bucurie adevărată. Și creștinii se
bucură de lucrurile mici, ba chiar mai mult decît necreștinii. În nici o
religie nu se poate dobîndi acea bucurie adusă doar de creștinism, și cu atît
mai puțin în sistemele religioase panteiste, impersonale.
În condițiile lumii căzute, bucuria este în mod necesar legată de jertfă și nu poate veni decît prin jertfă. Or, panteismul împiedică apariția jertfei și a unei conștiințe a jertfei, preciza părintele Stăniloae (Chipul nemuritor al lui Dumnezeu, Craiova, 1987, p. 190, vezi citatul în prima parte a acestei lucrări la http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2020/04/spiritualitatea-virala-i.html). Dar asta înseamnă că într-un astfel de sistem nu poate exista nici bucurie deplină: pe de o parte, descoperirea momentelor de pace și lumină din lume este mult întunecată prin absența din ele a lui Hristos – cum să-l mai vezi pe Dumnezeu dacă lumea este deja divină! Pe de altă parte, bucuria adusă de momentele speciale cînd, precum în poemul lui Kitty O'Meara, oamenii „s-au oprit. Și au ascultat mai profund” este mult redusă de imposibilitatea împărtășirii ei cu Dumnezeu printr-un sentiment de recunoștință. Posibilitatea reală, existentă doar în creștinism, de a împărtăși bucuriile mici cu o Persoană perfectă, absolută, nelimitată în bunătate și iubire, și totodată de a-i mulțumi pentru aceste bucurii, face din orice bucurie mică o bucurie imensă și un prilej de a vedea întreaga lume adunată în așteptarea unei bucurii depline și fără de sfîrșit.
În condițiile lumii căzute, bucuria este în mod necesar legată de jertfă și nu poate veni decît prin jertfă. Or, panteismul împiedică apariția jertfei și a unei conștiințe a jertfei, preciza părintele Stăniloae (Chipul nemuritor al lui Dumnezeu, Craiova, 1987, p. 190, vezi citatul în prima parte a acestei lucrări la http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2020/04/spiritualitatea-virala-i.html). Dar asta înseamnă că într-un astfel de sistem nu poate exista nici bucurie deplină: pe de o parte, descoperirea momentelor de pace și lumină din lume este mult întunecată prin absența din ele a lui Hristos – cum să-l mai vezi pe Dumnezeu dacă lumea este deja divină! Pe de altă parte, bucuria adusă de momentele speciale cînd, precum în poemul lui Kitty O'Meara, oamenii „s-au oprit. Și au ascultat mai profund” este mult redusă de imposibilitatea împărtășirii ei cu Dumnezeu printr-un sentiment de recunoștință. Posibilitatea reală, existentă doar în creștinism, de a împărtăși bucuriile mici cu o Persoană perfectă, absolută, nelimitată în bunătate și iubire, și totodată de a-i mulțumi pentru aceste bucurii, face din orice bucurie mică o bucurie imensă și un prilej de a vedea întreaga lume adunată în așteptarea unei bucurii depline și fără de sfîrșit.
Epifania proprie
spiritualității panteiste are o natură tragică: bucuria reală adusă de intuiția
unei comunicări în sînul creației și a omului prin creație este înăbușită de
incapacitatea de a înțelege natura comunicării și destinatarul ei tainic. O natură
percepută ca auto-suficientă, adică divină, și sufletul auto-referențial nu pot
reflecta ordinea mai profundă a existenței generată de realitatea persoanei.
Am menționat în
introducere remarca lui O'Meara, care aprecia evenimentul compunerii poemului
și al receptării lui globale ca pe o „nouă ocazie pentru conștiința de sine!”
(„another opportunity
for self-awareness!”). Dar principala ocazie pentru trezirea conștiinței de
sine este oferită de întîlnirea cu acea sursă a conștiinței de sine care
pulsează discret și tainic în chiar inimile noastre. Cum sublinia părintele
Stăniloae, „unde lipsește conștiința, lipsește bucuria. Dar bucuria reală o dă
o altă conștiință atentă la ea” (Sfânta
Treime sau La început a fost iubirea, EIBMBOR, 1993 p. 64)
(În partea următoare, și ultima, a intervenției mele pe acest subiect voi aborda gîndirea religioasă a îndrumătorilor spirituali ai lui O'Meara, urmînd să compar apoi viziunea despre însănătoșirea lumii și a omului din poemul „Și oamenii au stat acasă” cu înțelegerea creștină a vindecării.)
(În partea următoare, și ultima, a intervenției mele pe acest subiect voi aborda gîndirea religioasă a îndrumătorilor spirituali ai lui O'Meara, urmînd să compar apoi viziunea despre însănătoșirea lumii și a omului din poemul „Și oamenii au stat acasă” cu înțelegerea creștină a vindecării.)