„Întreaga cultură a lumii și toate religiile
lumii se opresc la mormînt. Creștinismul de-abia acolo începe.”
Părintele
Rafail Noica
I
Introducere
În textul de
față mi-am propus să atrag atenția asupra naturii spiritualității care a
inspirat poemul (viral, ca orice lucru bun) lui Kitty O’Meara „In the Time of Pandemic”
cunoscut mai degrabă ca „And The People Stayed Home” („Și oamenii au stat acasă” https://www.libertatea.ro/opinii/si-oamenii-au-stat-acasa-poem-pe-vreme-de-pandemie-2928994).
După cum mărturisește autoarea, „Duhul Sfînt a fost cel puțin co-autor, dacă nu
cumva a stăpînit în întregime compunerea poemului” (“the Spirit was at least a
co-author, if not completely in control, of those words.” https://religionnews.com/2020/03/27/how-two-poems-about-the-coronavirus-went-viral-by-addressing-spiritual-needs/).
Convingere reluată în răspunsurile la comentariile de pe blogul personal: „Mă
gîndeam la binele care ar putea veni într-o perioadă cuprinsă de-o asemenea
suferință. Și atunci Duhul m-a lovit în creștetul capului, iar eu am improvizat
poemul și cumva mi-a scăpat de sub control… o nouă ocazie pentru conștiința de
sine!” („I thought what
good could come from a time of such suffering. Then, the Spirit knocked me
upside the head and I cobbled out the poem and it kind of spun out of my
control…another opportunity for self-awareness!” https://the-daily-round.com/2020/03/16/in-the-time-of-pandemic/#comment-3844 ).
Evident, dacă
redactarea poemului s-a făcut sub influența Duhului Sfînt, atunci răspîndirea
poemului și modul binefăcător în care-i atinge pe oameni este tot lucrarea
Duhului: „Crede-mă,” îi declară unui comentator poeta copleșită de reacția
cititorilor, „Duhul lucrează puternic în calitate de co-autor al meu.” („believe me, the Spirit is working
hard as my co-author.” https://the-daily-round.com/2020/03/16/in-the-time-of-pandemic/#comment-3844).
Puțini dintre
cei care folosesc internetul în mod curent nu au dat peste poem pînă acum; el este
citat cu entuziasm de creștini și necreștini, folosit în videoclipuri și
instalații media, iar anunțata carte pentru copii alcătuită pe baza poemului probabil
că a apărut deja. Poemul ne vorbește despre ceea ce vrem să auzim, vindecare și
dezvoltare, „healing and growing”, și nu vorbește despre ceea ce nu vrem să
auzim: și anume, despre faptul că lumea suferă de o boală incurabilă, marcată
de remisii și recidive tot mai grave.
Actuala epidemie
vine pe fondul unei umanități afectată de co-morbiditatea produsă prin căderea
primilor oameni în păcatul neascultării. Suferința lumii a ajuns atît de
profundă, încît cea mai mică ameliorare, chiar și una imaginară, o face să
spere la însănătoșire. Poemul lui Kitty O’Meara îi face pe oameni să creadă că
această însănătoșire este posibilă, preferînd să nu se mai gîndească la
calificarea autoarei: înainte de pensionare, O’Meara a fost capelan de
îngrijire paliativă (palliative care chaplain).
Dar nu atît rigorile
profesiunii o împiedică pe O’Meara să ne spună că nu ne putem face bine, cît
credința ei. O’Meara este o catolică care nu merge la biserică, dar care i-a
numit pe maica benedictină Joan Chittister și pe monahul franciscan Richard
Rohr printre călăuzele ei spirituale. (https://religionnews.com/2020/03/27/how-two-poems-about-the-coronavirus-went-viral-by-addressing-spiritual-needs/) Chittister și
Rohr, două dintre cele mai populare personalități din catolicismul nord-american
actual, pledează pentru un creștinism universal, spiritual, superior învățăturilor
și denominațiunilor, implicat social, pentru Chittister, înălțat cosmic pentru
Rohr.
Voi reveni asupra mesajului celor doi monahi catolici în ultima parte a
lucrării. Ce este important de menționat acum este că inspirația divină invocată de O’Meara nu descoperă decît fragilitatea naturii și sensibilitatea omului. Inzestrate cu puteri nebănuite, natura umană și natura cosmică se vindecă una prin alta. Epidemia ne-a făcut bine, este o lucrare a Duhului întrucît ne-a obligat să stăm acasă. Poemul lui O’Meara este o lucrare a Duhului întrucît ne-a făcut să privim înăuntrul nostru.
Spre deosebire de adevărul creștin, care afirmă că ne
vindecăm prin rănile lui Hristos (Isaia 53, 5), noua spiritualitate care
impregnează poemul lui O’Meara ne asigură că putem descoperi oricînd în interioritatea noastră
resurse nesfîrșite de viață, de creativitate, de putere regeneratoare. Dimpotrivă, creștinismul ne amintește un lucru pe care-l știm cu
toții, dar preferăm să-l ignorăm: ne este prea rău ca să ne mai putem face
bine. Nu ne mai putem vindeca, ci doar renaște în Hristos.
Succesul înregistrat
de poem în zone culturale pînă nu demult creștine demonstrează că
spiritualitatea creștină a fost înlocuită de o spiritualitate fără Dumnezeu, în
cadrul căreia omul se poate descoperi pe sine (și salva prin această
descoperire) doar în relație cu sine și cu natura. Dumnezeu rămîne opțional, cu
o condiție: să reprezinte manifestarea unei forțe sau energii
supreme impersonale.
„Și oamenii au
stat acasă” manifestă o spiritualitate de natură virală, ca orice
spiritualitate necreștină. Aprecierea globală de care se bucură poemul arată că
lumea este atît de bolnavă încît a devenit imună față de sănătate. Problema nu
este că lumea nu mai este interesată de creștinism, ci că percepe creștinismul
ca pe un agresor. Sufletele oamenilor au dezvoltat o formă de boală spirituală autoimună,
care le obligă să atace tocmai elementele salvatoare, adevărurile veritabile. Asemenea
virusului care îmbolnăvește trupul înlocuind informația genetică bună a celulei
cu una falsă, spiritualitatea virală îmbolnăvește sufletul, aducîndu-l pe om în
imposibilitatea salvării tocmai prin promisiunea unei false salvări.
Spiritualitatea virală este autodistructivă, îmbolnăvindu-i pe oameni cu atît
mai grav cu cît pare să îi ajute mai mult.
II
Spiritualitate.
Solidaritate. Vindecare. Lucruri bune, comportamente și valori pozitive, dătătoare
de speranță. Dar dacă ele ajung să fie virusate, deturnate de un fals bine?
Dacă valorile sunt folosite doar pentru a înșela vigilența anticorpilor
spirituali, în scopul de a pătrunde în celulele sufletului, indispensabile
reproducerii unei false spiritualități? Dacă ceea ce este recomandat în vederea
însănătoșirii noastre nu este în realitate decît un mijloc de a grăbi
răspîndirea bolii? Judecînd după felul în care virușii spirituali sînt în
ortodoxia românească nu doar ignorați, ci de-a dreptul încurajați tocmai de acei
ierarhi și teologi care ar fi trebuit să acționeze ca anticorpi spirituali,
devine tot mai limpede că sistemul imunitar al ortodoxiei este grav compromis.
Plecarea la Domnul în anul 2011 a părintelui Arsenie Papacioc, ultimul mare
bătrîn al ortodoxiei românești, marchează simbolic începutul prăbușirii
duhovnicești a ortodoxiei noastre și intrarea ei în epoca spiritualității sub
îndrumarea diverșilor guru autohtoni (de la preoții Constantin Necula, Visarion
Alexa, Constantin Sturzu, la ierarhi precum Ignatie al Hușilor sau Macarie al
Europei de Nord) care par cu toții inspirați de modelul omului universal,
Andrei Pleșu.
Aparent
paradoxal, spiritualitatea și solidaritatea devin tot mai importante pe măsură ce
conștiința prezenței lui Dumnezeu slăbește iar solidaritatea dintre trup și
suflet devine tot mai neclară. Fenomenul nu ar avea nici un sens într-o ordine
creștină. Dar aceasta se întîmplă tocmai pentru că este vorba despre o nouă
spiritualitate, care-l refuză pe Dumnezeul din învățătura creștină.
Noua spiritualitate nu corespunde neapărat unei noi religii; ea poate conveni la fel de bine credinciosului oricărei religii, agnosticului sau ateului. Spre deosebire de marile religii, care nu pot fi practicate în afara sistemului propriu de învățătură și practică, noua spiritualitate se adaptează la orice tip de credință. Nu poți să te împărtășești fără să fii creștin, dar poți să crezi că ești creștin și totodată să crezi în lucruri care contrazic întreaga învățătură creștină. Această duplicitate este posibilă tocmai pentru că teologii și ierarhii ortodocși au asistat majoritatea nepăsători, alții direct implicați la deturnarea credinței de un grup de intelectuali care au făcut din noua spiritualitate criteriul autenticității vieții creștine.
Noua spiritualitate nu corespunde neapărat unei noi religii; ea poate conveni la fel de bine credinciosului oricărei religii, agnosticului sau ateului. Spre deosebire de marile religii, care nu pot fi practicate în afara sistemului propriu de învățătură și practică, noua spiritualitate se adaptează la orice tip de credință. Nu poți să te împărtășești fără să fii creștin, dar poți să crezi că ești creștin și totodată să crezi în lucruri care contrazic întreaga învățătură creștină. Această duplicitate este posibilă tocmai pentru că teologii și ierarhii ortodocși au asistat majoritatea nepăsători, alții direct implicați la deturnarea credinței de un grup de intelectuali care au făcut din noua spiritualitate criteriul autenticității vieții creștine.
Spiritualitatea
virală are în comun cu virusul viteza de contaminare favorizată de asemănarea
ei cu spiritualitatea creștină. Tocmai pentru a fi mai ușor confundată, se
revendică de la creștinism, dar, de fapt, ea este lipsită de religie. Nu face
decît să paraziteze nevoile sufletești ale omului și să imite, falsificînd,
răspunsurile creștinismului la aceste nevoi: dacă Hristos este Calea, Adevărul
și Viața, noua spiritualitate oferă alte căi, alte adevăruri și altă viață. Această
spiritualitate este prezentă nu doar în convingerea deputatului romano-catolic
Iulian Bulai: „despre asta este şi credinţa şi teologia: a găsi mereu noi
sensuri ale unor cuvinte milenare.” (https://www.mediafax.ro/politic/iulian-bulai-noi-precizari-dupa-ce-a-scris-ca-fecioara-maria-este-o-mama-surogat-familia-atipica-din-nazaret-e-un-model-18679898),
ci poate fi regăsită la fel de bine și în discursul preoților, ierarhilor sau
profesorilor ortodocși educați în spiritul universalismului religios, nu
creștin. Merită amintită aici observația Laurei Stifter, profesoară ortodoxă de
religie: „Cred că accentul ar trebui pus mai degrabă într-un sens ecumenic şi
pluralist, pe posibilitatea elevilor de a afla cât mai multe perspective
diferite şi de a decide singuri ulterior ce credinţă, ce religie vor să asume.”
(https://adevarul.ro/educatie/scoala/laura-stifterprofesoara-religieideea-crede-sinu-cerceta-nu-oidee-biblica-1_5bdb26a6df52022f7512972c/index.html
Am comentat pe larg această perspectivă care tinde să fie reprezentativă
printre ortodocșii educați la http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2019/03/fariseismul-drept-maritor.html
și la http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2019/03/adevarul-absolut-si-adevarurile-relative.html).
Problema este că
omul nu poate realiza solidaritatea cu un alt om sau cu natura dacă nu reface
în sine mai întîi solidaritatea dintre suflet și trup. Iar solidaritatea dintre
suflet și trup nu poate fi realizată fără a reface mai întîi solidaritatea
dintre om și Dumnezeu, relație care a fost slăbită prin păcat, dar refăcută
prin Iisus Hristos.
Solidaritatea
oamenilor bolnavi nu poate fi decît bolnavă. Este o solidaritate dependentă de
mediul virtual și care nu s-ar putea realiza în afara lui; o solidaritate care
nu se manifestă din compasiune pentru celălalt, ci exclusiv din nevoia de autocompătimire.
Solidaritatea pe bază de like-uri nu este decît un mod de a solicita solidaritatea
celorlalți cu mine în numele singurei solidarități reale din lumea virtuală:
cea a fiecăruia cu sine însuși. Este solidaritatea morților care-și îngroapă
morții, a celor care se apără de moarte tot cu moartea. Creștinul calcă moartea
cu moartea.
„Numai în starea de jertfă totală
se poate intra la Tatăl. Dar noi nu putem face aceasta decît uniți cu Hristos,
spune Sfîntul Chiril al Alexandriei, în scrierea sa Închinare în Duh şi Adevăr. Numai renunțînd total la mine, mă
umplu total de celălalt și de adevărata putere din el. Deci nu renunț dintr-un
sentiment că totul e nimic, ci din dorința de a mă dărui și deci de-a mă
deschide celuilalt Absolut personal. Nu te poți dărui din iubire în mod conștient
esenței impersonale, în care nu găsești o iubire conștientă. Nu există jertfă
în concepțiile panteiste.” (D. Stăniloae, Chipul nemuritor al lui Dumnezeu, Craiova, 1987, p. 190)
Viața adevărată ne vine prin firea omenească a Hristosului înviat de care suntem despărțiți cîtă vreme rămînem în firea noastră căzută și supusă morții. Nu putem ajunge la Hristosul înviat decît călcînd moartea noastră sufletească cu moartea trupească a Lui, pentru a putea primi viața Lui dumnezeiască în noi, în sufletele și trupurile noastre unite cu Hristos.
Hristos a primit moartea pentru ca noi să trăim; dar numai cine trăiește viața Lui este viu: „M-am răstignit împreună cu Hristos; şi nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine. Şi viaţa de acum, în trup, o trăiesc în credinţa în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit şi S-a dat pe Sine însuşi pentru mine.” (Galateni 2, 20). Moartea ca preț al neascultării și ca manifestare a iubirii de sine și a înstrăinării omului de Dumnezeu este biruită de Hristos prin moartea ca ascultare de Tatăl și ca manifestare a iubirii de Dumnezeu și a unirii omului cu Dumnezeu.
[Editare ulterioară, 29 aprilie] Ce înseamnă pentru noi a călca moartea cu moartea? Înseamnă a-l urma pe Hristos, singurul care putea călca moartea noastră. A nimicit-o prin moartea Lui. Înseamnă a primi jertfa lui Hristos și a ne împărtăși de aceasta, aducînd propria noastră viață ca jertfă. Doar în Hristos ne putem aduce viețile ca jertfă pentru că doar în Hristos viețile noastre pot fi aduse Tatălui, devenind cu atît mai pline de viață dumnezeiască. După cum preciza părintele Stăniloae,
Viața adevărată ne vine prin firea omenească a Hristosului înviat de care suntem despărțiți cîtă vreme rămînem în firea noastră căzută și supusă morții. Nu putem ajunge la Hristosul înviat decît călcînd moartea noastră sufletească cu moartea trupească a Lui, pentru a putea primi viața Lui dumnezeiască în noi, în sufletele și trupurile noastre unite cu Hristos.
Hristos a primit moartea pentru ca noi să trăim; dar numai cine trăiește viața Lui este viu: „M-am răstignit împreună cu Hristos; şi nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine. Şi viaţa de acum, în trup, o trăiesc în credinţa în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit şi S-a dat pe Sine însuşi pentru mine.” (Galateni 2, 20). Moartea ca preț al neascultării și ca manifestare a iubirii de sine și a înstrăinării omului de Dumnezeu este biruită de Hristos prin moartea ca ascultare de Tatăl și ca manifestare a iubirii de Dumnezeu și a unirii omului cu Dumnezeu.
Lumea a ajuns
atît de bolnavă încît nici măcar nu-și mai dă seama de propria minciună, de
faptul că orice pretinsă deschidere a mea către celălalt nu este decît o
capcană în care celălalt este atras și reținut apoi în universul meu închis. Solidaritatea
este un ideal mediu spiritual de transmitere a spiritualității virale. O lume
stăpînită de minciună, care-și ia toate măsurile de siguranță împotriva
realității, care generează simulacre ale simulacrelor, nu poate realiza decît
forme false de iubire, de speranță, de credință. Printre oamenii acestei lumi, nici
nu poate exista altă formă de solidaritate. Formele de solidaritate reală, în
care am mai degrabă de pierdut decît de cîștigat, sunt tot mai rare. Iar cînd
apar, ele sunt fie ignorate, fie corupte rapid, virusate printr-o mediatizare
excesivă și transformate în modele de solidaritate nombrilistă. Ce fel de solidaritate poate exista într-o lume incapabilă de jertfă?
Actuala epidemie
ne vorbește nu doar despre boala care exista deja în noi, ci și despre această
epidemie spirituală care se folosește de sufletul nostru precum se folosește
virusul de celulă pentru a se reproduce, înlocuind informația genetică bună a
celulei gazdă cu informația genetică falsă a virusului.
James Kushiner
face o analogie teologică importantă între comportamentul virusului și minciuna
existențială prin care se sădește îndoiala și minciuna în sufletul
ascultătorului:
„Cea dintîi informație falsă (malware) ațintită
asupra omului a fost asigurarea «Nu, nu veți muri. Dar Dumnezeu știe că în ziua în care veți mînca din el vi se vor deschide
ochii și veți fi ca Dumnezeu, cunoscînd binele și răul.»
A fost o minciună. Ceva fals. Ceva mort. Minciuna nu are temei în realitate,
dar a găsit o gazdă și a prins viață cînd a fost primită și ascultată. Și așa
s-a răspîndit. Minciună după minciună, neadevăr după neadevăr. O legiune
mortală de astfel de minciuni despre Dumnezeu, viață, umanitate s-a împrăștiat pretutindeni
în secolul 21.
III
Contracultura
anilor ’60 nu a
adus doar emancipare sexuală; emanciparea sexuală a fost doar un efect important
al separării între suflet și trup, între dragoste și sex, între procreare și
sex. Nu și singurul: separarea dintre suflet și trup a afectat tot atît de grav
înțelegerea creștină a relației dintre om și Dumnezeu. Această separare, făcută
în numele superiorității sufletului în sens gnostic, a fost mijlocul prin care
omul a fost treptat retras din relația lui cu Dumnezeu și așezat într-o relație
cu sine însuși care promitea să-i ofere darurile spirituale proprii
creștinismului tradițional: viață interioară, libertate, pace.
Îndrumătorii spirituali ai lui Kitty O’Meara pe care i-am menționat în introducere, benedictina Joan Chittister și franciscanul Richard Rohr (https://religionnews.com/2020/03/27/how-two-poems-about-the-coronavirus-went-viral-by-addressing-spiritual-needs/) sînt produsul acestei contraculturi pe care se întemeiază subcultura pop de astăzi și care a influențat decisiv cultura occidentală post-modernă. Evident, ambii sunt extrem de
populari printre mileniali (https://ro.wikipedia.org/wiki/Genera%C8%9Bia_Y),
generația cea mai afectată de afecțiuni psihotice (https://www.csid.ro/health/noutati-sanatate/10-afectiuni-de-care-sufera-milenialii-18447304)
și cea mai secularizată din istorie. Atît Chittister, dar mai ales Rohr privilegiază
o viziune cosmică superioară, care a depășit expresiile religioase tradiționale,
proclamînd un creștinism străin de învățătura Bisericii, dar caracteristic
spiritualității new-age formată în subcultura hippie.
Dificultatea recunoașterii pericolului acestei spiritualități ține de faptul că
este în același timp de stînga în formele ei de revendicare socială, și de
dreapta în apelul ei la transcendență. Perechea Chittister-Rohr satisface
astfel ambele idealuri ale religiozității new-age, transformare socială și
transformarea sinelui, idealuri recomandate de altfel și de personalități din
ierarhia BOR ca forme de înnoire în Hristos (http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2020/04/si-era-noapte-ioan-13-30.html).
Stînga radicală, progresismul secular și dreapta creștină profită de această
ambiguitate criticîndu-se reciproc pentru a se autolegitima pe rînd printr-un
dezacord formal în timp ce colaborează la întemeirea unei cetăți locuită de
dumnezei, opusă deopotrivă cetății pămîntești și Cetății lui Dumnezeu.
Voi reveni
asupra celor două influențe importante în formarea spirituală a lui O’Meara, nu
înainte de a menționa că cele două personalități sunt extrem de populare în
cultura catolică, la fel cum sunt la noi preoții hip amintiți mai sus, ori
intelectuali ortodocși cool precum Andrei Pleșu ori H.-R. Patapievici.
Odată cu
răspîndirea noii spiritualități, participarea la biserică a scăzut tocmai
pentru că noua sensibilitate religioasă permitea, cel puțin în teorie,
posibilitatea omului de a se regăsi spiritual și în afara Bisericii. În numele
adevărului tuturor religiilor, această atitudine s-a dovedit devastatoare
pentru românii educați de un maestru spiritual de calibrul domnului Andrei
Pleșu. Treptat, însă, spiritualitatea ca formă de angajament religios superior a
ajuns să fie nu doar diferită de credință, ci mai ales opusă credinței. De data
aceasta, spiritualitatea era înțeleasă ca singura formă autentică de împlinire
a dimensiunii interioare a omului. Astfel, astăzi s-a ajuns în situația în care
spiritualitatea este considerată cu atît mai „spirituală” cu cît este mai
purificată de elementele creștinismului istoric.
Nu este o
întîmplare că această exigență îi este aplicată în mod exclusiv creștinismului:
iudaismul, islamul, budismul, hinduismul, taoismul nu afectează niciodată
spiritualitatea practicantului religiei respective. Dimpotrivă, o practică
spirituală impresionează cu atît mai mult cu cît provine dintr-o tradiție
orientală. Numai angajamentul creștin este văzut ca un risc pentru o
spiritualitate autentică. De ce? Pentru că doar în creștinism Dumnezeu a luat
trup și s-a făcut om. Prin urmare, doar creștinismul trebuie eliberat de un
trup care nu poate decît să tulbure și să întunece claritatea noii spiritualității.
Astfel, spiritualitatea
a ajuns să fie percepută ca o formă de echilibru interior, o formă de regăsire
realizată mai degrabă în relație cu natura decît cu Dumnezeu. În zone culturale
care încă mai erau creștine cu doar cincizeci de ani în urmă, astăzi poți fi
ateu și spiritual în același timp. Ateul și creștinul împărtășesc o
spiritualitate comună. De fapt, ateii pot fi astăzi persoane chiar mai
spirituale decît credincioșii. Noua spiritualitate este tolerantă și inclusivă,
iar ateul are acum șansa să-i arate creștinului o cale mai bună: nu orice
adevăr te face liber, ci doar adevărul relativității adevărului. Falsa spiritualitate a devenit criteriu al adevărului.
Aversiunea lui
Andrei Caramitru față de BOR nu era motivată de ateism, așa cum au preferat să
creadă unii reprezentanți ai BOR alarmați de gîndul că nu sunt singurii care
doresc europenizarea ortodoxiei; liderul USR acuza de fapt BOR că și-a trădat
misiunea răspîndirii adevăratei spiritualități:
„Biserica va dispărea, dar spiritualitatea va
rămîne. Biserica e foarte importanta. Dar daca nu evolueaza si nu lucreaza
pentru fiecare om, va disparea. Si spiritualitatea oamenilor (care va ramane)
isi va gasi alte moduri de a se exprima. Dar ortodoxismul va disparea. Depinde
doar de BOR daca vrea asta sau nu” (https://www.9am.ro/stiri/Social/331539/andrei-caramitru-biserica-e-foarte-importanta-dar-daca-nu-evolueaza-si-nu-lucreaza-pentru-fiecare-om-va-disparea.html).
„Am fost botezat ortodox. Nu sunt ateu, sunt
un om spiritual. Dar toată chestia asta numita BOR este doar o organizatie
criminală, retrograda, retardata, corupta. Și ortodoxia ca rit creștin a
devenit un coșmar rusofon criminal. Care ne tine in afara civilizației. Și nu
are NICI o legătura cu Biblia și cu credința.” (https://www.stiripesurse.ro/andrei-caramitru-ma-dezic-de-biserica-ortodoxa-este-o-organizatie-criminala-o-secta-demonica_1453428.html).
Prin urmare,
critica lui Andrei Caramitru nu este orientată împotriva creștinismului, așa
cum au sugerat în mod necinstit unii reprezentanți ai BOR în replicile lor;
dimpotrivă, Caramitru îi reproșează BOR faptul că în loc să evolueze, „lucrînd
pentru fiecare om”, se opune creștinismului, împiedicîndu-l să devină cu
adevărat spiritual.
Reacțiile
critice care au urmat mesajului de Crăciun a deputatului USR Iulian Bulai (https://www.mediafax.ro/politic/iulian-bulai-noi-precizari-dupa-ce-a-scris-ca-fecioara-maria-este-o-mama-surogat-familia-atipica-din-nazaret-e-un-model-18679898)
au venit din partea acelorași personalități din BOR care îl monitorizează și pe
Andrei Caramitru. Deși aparent au intervenit în favoarea ortodoxiei, impresia
mea este că reprezentanții de dreapta ai BOR care i-au criticat pe cei doi
lideri USR urmăresc obiective similare cu cele propuse de liderii progresiști (civilizare,
occidentalizare, capitalism), justificîndu-le teologic în același spirit, iar
uneori chiar în aceeași literă. Observația lui Iulian Bulai, „despre asta este
şi credinţa şi teologia: a găsi mereu noi sensuri ale unor cuvinte milenare”
constituie un ideal nobil și principiu de formare teologică în facultățile de
teologie ortodoxă din România.
Atît progresiștii
creștini ori seculari, cît și lideri de dreapta din BOR au gîndit același
viitor pentru creștinismul din România; rivalitatea dintre aceste două tabere
nu este determinată de urmărirea unor ținte opuse, ci de teama ca nu cumva unii
să realizeze obiectivul „ortodoxiei educate” sau al „ortodoxiei normale”,
„europene” înaintea celorlalți. Uniți prin scopul comun urmărit, stînga și
dreapta se urmăresc cu gelozia celui care dorește să-și asume întregul merit.
În plus, cei mai iubiți ierarhi, de care poporul încă nu a auzit în ciuda
eforturilor impresionante ale site-urilor conservatoare, își vor asigura, odată
cu victoria în acest război cultural artificial, și controlul asupra BOR. Dignus est!
Mi-aș dori ca Andrei
Caramitru să aibă dreptate și ca ierarhia BOR să se opună cu adevărat
civilizației pervertite de astăzi. După cum am atras atenția însă în repetate
rînduri pe acest blog de-a lungul timpului, realitatea este că, dimpotrivă, sub
influența unor ierarhi și teologi dispuși să legitimeze ordinea neocapitalistă
și mentalitatea/spiritualitatea corporatistă, BOR evoluează în mod tragic spre
forme de secularizare care o fac de nerecunoscut. În ritmul actual, în
următorii ani ortodoxia românească va deveni cît se poate de spirituală și
deloc creștină. De la o zi la alta, ortodoxia românească lucrează tot mai mult pentru
om, pentru societate, pentru piața globală, pentru cultura europeană, pentru planetă, în timp ce legătura omului cu Dumnezeu
este lăsată pe mîna diverșilor guru străini și discipolilor lor autohtoni.