duminică, 27 noiembrie 2022

Valurile „binelui superior”

 

Populația din întreaga lume este asigurată de aceleași autorități care au garantat siguranța și eficiența vaccinurilor anticovid că moneda digitală (CBDC, Central Bank Digital Currencies) este la rîndul ei sigură și eficientă. Cei care timp de trei ani au vînat și terorizat întreaga lume pentru binele ei prin noi și noi valuri de covid-19, ne pregătesc pentru un nou val al binelui. Nu știu dacă ne aflăm într-un scenariu de tipul The Fifth Wave (https://en.wikipedia.org/wiki/The_5th_Wave_(film) ), însă dacă am numărat bine, după covid, pașaportul verde (care a fost un succes chiar dacă vaccinarea, ca suport al pașaportului verde, a eșuat) și războiul din Ucraina, episodul monedei digitale ar trebui să fie cel de-al patrulea val.

Uimitor nu este că politicienii îndrăznesc să ne spună că vom fi bine exact în timp ce ne împușcă, ci că majoritatea celor din clasa de mijloc îi crede și îi susține.

De fapt, după cum arată Norbert Michael, directorul Centrului Pentru Alternative Monetare și Financiare din cadrul Institutului Cato, conturile în moneda digitală

 

„vor permite băncilor centrale să scoată bani din conturile populației pentru a-și conduce politicile monetare.  

De fapt, nici nu este nevoie să se ajungă pînă acolo: este posibil, desigur, ca o simplă amenințare să fie suficientă. Dacă, de exemplu, Federal Reserve System (Sistemul federal de rezervă monetară al SUA) consideră că cererea lipsește și oamenii ar trebui să cheltuiască mai mult, simpla amenințare de a lua banii oamenilor ar putea fi suficientă pentru a-i determina să-i cheltuiască. Dar asta nu este cu adevărat o societate liberă.

În esență, această nouă lume curajoasă a politicii monetare înseamnă că guvernul consideră că banii tăi nu sunt cu adevărat banii tăi. Drepturile de proprietate ale fiecărui individ sunt supuse «binelui public» și presupusei necesități de «gestionare a economiei naționale».” (https://www.cato.org/commentary/central-bank-digital-currencies-freedom-are-incompatible#)

 

Norbert Michael încheie printr-o precizare capitală: banii nu sunt un bun public. Cred că putem vedea în această acțiune de digitalizare a banilor un nou val de pretins bine, al cărui scop este de fapt anularea înțelegerii dintotdeauna a binelui personal care limita acțiunile politicului în raport cu demnitatea și libertatea persoanei. Digitalizarea banilor continuă în felul acesta procesul de subordonare a individului în raport cu statul. Dintr-o forță care ar fi trebuit să slujească societatea, statul s-a transformat într-una care-și subordonează societatea și depersonalizează individul lipsindu-l de demnitatea lui umană. Așa cum statul a pretins sub pretextul pandemiei puterea absolută asupra corpurilor și vieții populației, își prelungește acum, prin acest nou val de „bine”, puterea asupra capacității omului de a se gospodări. Statul devine managerul fiecărui individ, transformînd întreaga societate într-una de asistați social.

Iată scopurile totalitare și argumentarea sofistă întrebuințată de stat în vederea atingerii acestor scopuri rezumate de Norbert Michael în articolul menționat mai sus:

 

„Adevărul este că CBDC-urile reprezintă încercarea guvernului de a-și proteja poziția privilegiată și de a exercita mai mult control asupra banilor oamenilor.

Dar banii în sine nu sunt un bun public. Faptul că producerea banilor fost acaparată tot mai mult de către guvern nu o face un bun public. Și faptul că ceva numit CBDC chiar există se datorează doar inovațiilor de plată care au apărut pe piața privată.

Pericolul real în CBDC este că nu există nici o limită pentru nivelul de control pe care guvernul l-ar putea exercita asupra oamenilor dacă banii sunt pur electronici și furnizați direct de guvern. Un CBDC le-ar oferi oficialilor federali control deplin asupra banilor care intră și ies din contul fiecărei persoane.

Acest nivel de control guvernamental nu este compatibil cu libertatea economică sau politică.”

(https://www.cato.org/commentary/central-bank-digital-currencies-freedom-are-incompatible#)

 

Vezi mai pe larg și această expunere: