EŞUÁ, eşuez, vb. I. Intranz. 1. (Despre vapoare; la pers.
3) A se aşeza voit sau a se împotmoli în nisip sau într-un loc unde apa are o
adîncime redusă. (DEX)
În linii mari, cred că dialogul
poate fi definit ca un mijloc de comunicare prin care doi sau mai mulţi oameni
încearcă să aducă împreună un subiect la lumină. Atunci cînd apar divergenţe
asupra anumitor chestiuni, participanţii la dialog încearcă să-şi expună mai
precis propria lor poziţie asupra chestiunilor respective. În schimb, atunci
cînd unul/unii dintre ei consideră că nu mai este necesar să-şi clarifice
vederile, ci recurge la plasarea celui cu care este în dezacord într-o falsă
lumină, dialogul devine inutil. Un astfel de tratament mi-a fost aplicat recent
într-o replică postată pe blogul lui Claudiu Târziu în prelungirea discuţiilor
legate de un articol al dlui Andrei Pleşu.1 Astfel, sînt atenţionat
(„prieteneşte”) de la bun început că nu mi se va răspunde fiindcă, pe de o
parte, în cazul respectiv asta ar fi însemnat pentru corespondent să „intre în
polemică cu prietenii” iar, pe de altă parte, pentru că nu doreşte să cedeze
ispitei de a-şi demonstra dreptatea prin deţinerea ultimului cuvînt.
Mă grăbesc să liniştesc
eventualele conştiinţe tulburate de o asemenea perspectivă, recunoscînd public
că nu sînt dispus să împart cu nimeni voluptatea incomparabilă oferită de deţinerea
ultimului cuvînt. Mă tem însă ca nu cumva altele, poate mai grave, să fie
ispitele cărora le cedează cu neaşteptată uşurinţă semnatara replicii citată
mai sus. De pildă, doamna Liliana pare că renunţă să-mi răspundă de teamă ca nu
cumva cineva să creadă că ar fi stăpînită de obsesia de a avea ultimul cuvînt.
Acest răspuns, de altfel, nu ar fi fost necesar în vederea lămuririi unei
chestiuni care s-ar putea dovedi importantă pentru orice creştin, aşa cum ar
trebui în mod normal, ci „fie si numai din cauza audientei pe care o are acest
articol al dvstra, ca si precedentul, prin permisiunea pe care i-ati dat-o lui
Victor Roncea de a-l publica integral pe site-ul lui”. Vreau să spun că,
uneori, grija de a nu lăsa o impresie dezavantajoasă chiar lasă o impresie
dezavantajoasă. Iar sugestia că i-aş fi acordat lui Victor Roncea permisiunea
de a posta pe blogul său articolul meu „Despre atitudinea sectară şi păreri,”
este rizibilă. Vedeţi, observă stimata doamnă, Fedorovici propune delimitări de
persoane respectabile, dar uitaţi în realitate cu ce personaje se află în
cîrdăşie! V.R. nu mi-a cerut permisiunea de a prelua textul meu dintr-un motiv
foarte simplu: ştia că nu i-o voi acorda. Menţionarea pe blogul meu a
obligativităţii de a-mi solicita permisiunea pentru preluarea integrală a
materialelor mele era în fond o chestiune de bun simţ. Era, cum s-ar zice,
pentru persoane, nu pentru personaje. Tocmai de aceea am renunţat la ea: un om
de bun simţ o cere oricum, în timp ce „personajele” o vor ignora orice ai face.
Însă chiar dacă în efectele ei
replica dnei Liliana nu aduce nici o adîncire a propriei sale poziţii (pentru
că, în acord cu definiţia din DEX, dînsa consideră din capul locului că „apa”
acestei dispute are o adîncime redusă, iar eu nu fac decît să-i exagerez
adîncimea), şi în ciuda faptului că încearcă în mod manipulator (dintr-o
înţelegere aparte a sentimentului de prietenie, probabil) să mă asocieze cu
personaje contestabile, există în comentariul dînsei cîteva observaţii care îmi
oferă fericita ocazia de a-mi rezuma cu mai multă precizie argumentele.
Astfel, mi se spune că:
„Cat despre delimitare, consider ca asta este o mare problema a dreptei romanesti,
cel putin a ultimilor 20 de ani. Omul de dreapta, spre deosebire de cel de
stanga, raportandu-se permanent la Adevar, deseori este ispitit sa creada ca
relatia lui cu El este mai buna decat cea a fratelui sau. Si de multe ori chiar
ajunge sa creada asta. Iar consecinta este delimitarea. La aceasta delimitare
ma refer(e)am.”
Aşa cum oricine mi-ar citi
textele ar putea vedea cu uşurinţă, nu am comparat niciodată credinţa mea cu
cea a altcuiva. În privinţa textelor direct legate de discuţia în cauză, nu am
făcut altceva decît să compar ce spune Hristos cu ce ne spune dl. Pleşu că ne
spune Hristos.
În plus, îndrăznesc să spun că
problema Adevărului nu are nimic de-a face cu omul de stînga şi nici cu cel de
dreapta, decît pentru a-i condamna şi pe unul, şi pe celălalt. Omul de stînga
se raportează permanent la un „adevăr” de stînga, omul de dreapta se raportează
permanent la un „adevăr” de dreapta. Numai că un adevăr care îi este interior
Adevărului-Hristos nu mai este nici de stînga, nici de dreapta. Iar un „adevăr”
care îi rămîne exterior Adevărului-Hristos nu mai este adevăr deloc, ci un idol.
Totodată, aflu că dnei Liliana i
„se pare mult exagerata folosirea de
catre [mine] a citatului din Soloviov ca si concluzie la prima discutie despre
Andrei Plesu.”
Acum, nu ştiu cît de bine
cunoaşte dna Liliana Trei convorbiri,
lucrarea lui Soloviov din care am luat citatul respectiv. Sper doar că îi este
mai familiară decît eseurile dlui Pleşu, despre care recunoaşte de altfel că
„nici măcar nu îl citeşte”. Are „lucruri mai importante de făcut”. Slavă
Domnului! Chiar mă întreb dacă nu cumva, în acest caz anume, aproape orice altceva
este mai important de făcut.
Dar să ne întoarcem la Soloviov.
Citatul incriminat apare în cea de-a treia convorbire. În cursul acestei
convorbiri, Prinţul, un personaj care crede într-un fel de „evanghelie” socială
„mai autentică” decît cea transmisă de Biserică, o „evanghelie” din care
Hristos lipseşte de vreme ce importantă este doar „învăţătura” Lui, anunţă,
imediat ce află că urmează să se vorbească despre Antihrist, că se va retrage.2
El revine ceva mai tîrziu, cînd prezintă felul în care înţelege creştinismul:
ca o instaurare a împărăţiei lui Dumnezeu pe pămînt prin adoptarea de către
toţi oamenii au superiorităţii principiului spiritual. Prin aderarea la
„principiul cerului”.3 Pentru Prinţ, esenţa Evangheliei constă în
„principiul fundamental al neîmpotrivirii la rău prin forţă”.4 Or,
atît Dl. Z, cît şi Generalul (creştini, amîndoi) arată că versiunea Prinţului
de creştinism este necreştină, fiindcă lasă problema răului neatinsă. Am avut
şi am în continuare impresia că în interpretarea dlui Pleşu ne întîlnim cu
aceeaşi problemă.
Pe scurt, Dl. Z arată că nu
există doar răul individual, social sau cel fizic din om, aşa cum credeau
Prinţul şi Politicianul („rele” de care, considerau ei, vom fi eliberaţi în
virtutea evoluţiei/progresului cu ajutorul ştiinţei şi culturii), ci, mai ales,
„răul extrem numit moarte. Dacă
victoria acestui rău fizic extrem trebuie să o recunoaştem ca definitivă şi
necondiţionată, atunci nici un fel de victorii înşelătoare ale binelui în
domeniul individual şi social n-ar trebui să le considerăm ca izbînzi
serioase.”5
A crede că îndemnul din timpul
Liturghie de a avea „sus inimile” este un îndemn la seninătate, la reverie, la
calm, la pacifism înseamnă a falsifica în modul cel mai toxic cu putinţă tot
creştinismul. Înseamnă a anula Învierea, a ne preface că sîntem vii, că putem
rămîne vii sau că putem deveni vii cu ajutorul unor eforturi de înseninare, de
aţintire a privirii spre cer. Creştinismul ne spune însă că nimic nu ne poate
veni din acest cer: cerul însuşi
aşteaptă venirea lui Hristos, aşteaptă să fie transformat în cer nou (Apocalipsa
21, 1). Contrar convingerilor exprimate de dl. Pleşu de-a lungul timpului, nu
toate religiile sînt moduri egale de a rezolva problema răului. Cele asiatice
exclud de altfel cu totul moartea ca semn al răului. După cum spune Dl. Z.,
„În Înviere se află binele real,
efectiv şi definitiv. În aceasta este toată puterea şi toată fapta lui Hristos,
în aceasta este adevărata Sa iubire pentru noi şi a noastră pentru El. Iar
restul vine de la sine. Fără credinţa în Învierea ce s-a săvîrşit şi fără
speranţa unei viitoare învieri a tuturor se poate vorbi doar în cuvinte despre
Împărăţia lui Dumnezeu, iar în realitate există doar împărăţia morţii.”6
NOTE:
1. Vezi observaţiile „Lilianei” postate în 19
octombrie 2009 06:55 la adresa: https://www.blogger.com/comment.g?blogID=1273844315540409316&postID=6895145911776431499
2. Asta îmi aminteşte de retragerea discretă a
dlui Pleşu petrecută exact în momentul în care dl. Ovidiu Hurduzeu îşi începea
lectura unui material de critică socială creştină în cadrul unui colocviu
organizat la NEC.
3. Pentru a folosi titlul inspirat al unei lucrări
recente de studii de filozofie antică şi medievală.
4. V. Soloviov, Povestire despre Antihrist, Institutul European, 1992, p. 94.
5. Ibid., p. 97.
6. Ibid.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu