luni, 30 aprilie 2018

Nu ne atingeți!


Zis-a ei Iisus: Femeie, de ce plângi? Pe cine cauţi? Ea, crezând că este grădinarul, I-a zis: Doamne, dacă Tu L-ai luat, spune-mi unde L-ai pus şi eu Îl voi ridica.
Iisus i-a zis: Maria! Întorcându-se, aceea I-a zis evreieşte: Rabuni! (adică, Învăţătorule)
Iisus i-a zis: Nu te atinge de Mine, căci încă nu M-am suit la Tatăl Meu. Mergi la fraţii Mei şi le spune: Mă sui la Tatăl Meu şi Tatăl vostru şi la Dumnezeul Meu şi Dumnezeul vostru.
Şi a venit Maria Magdalena vestind ucenicilor că a văzut pe Domnul şi acestea i-a zis ei.”
(Ioan, 20: 15-18)
Nu știu dacă doamna Eugenia Vodă își distruge emisiunile cu premeditare; nu-mi dau seama dacă o face involuntar sau dacă este modul domniei sale de a se răzbuna pe invitați, pe telespectatori sau doar pe viață, în general. Poate că nu și-a propus decît să fie ținută minte de oameni, chiar dacă asta a însemnat să fie detestată de orice om normal care i-a urmărit oricare dintre emisiuni fie doar și pentru cîteva clipe.
Nu știu dacă există măcar o singură ediție coerentă în cadrul emisiunii Profesioniștii; adică o ediție în care invitatul să apuce să spună ce are de spus, ori să răspundă la întrebare înainte de a fi întrerupt de altă întrebare, ori să reușească să ofere propriul lui răspuns, diferit de cel impus de doamna Vodă. Sau dacă există vreo singură emisiune a cărei coerență să nu fie definitiv distrusă de modul aberant și complet aleatoriu de editare și montaj, în care succesiunea de întrebări și răspunsuri să nu fie decupată și rearanjată de parcă ar fi vorba de replici din emisiuni diferite, nu doar cu invitați diferiți, ci aflați, în plus, și în etape diferite ale vieții lor. Emisiunea doamnei Eugenia Vodă îmi pare un colaj dadaist în care diverse secvențe legate de biografia, impresiile și performanțele invitatului sînt scoase și expuse la întîmplare. Dar poate că pînă și în acest caz ar mai fi existat o urmă de sens, dacă acesta nu ar fi fost în prealabil temeinic tocat cu blenderul veritabilei Furii, hotărîtă să-i pedepsească exemplar pe toți cei care îi intră în studio.  
Din aceste motive, nu am reușit să rezist pentru a urmări integral nici una dintre emisiunile care m-au interesat în mod special (cu Dinică, Dem Rădulescu și cu Andrei Pleșu, marii noștri actori de ieri, respectiv de astăzi). Cu toate acestea, găsesc totuși resurse de naivitate și încredere pentru a urmări emisiunile mai noi, în speranța că atenția și voinţa doamnei Vodă de a-i face pe invitați să spună doar ce le sugerează au mai slăbit cu vîrsta. Bineînțeles, mă înșel de fiecare dată.
Chiar și așa, nu am putut să nu fiu impresionat de ultima emisiune, de sîmbătă 28 aprilie, cu doamna regizor și scenarist Adina Pintilie (https://www.youtube.com/watch?v=vW4XvryzUDE). În arhiva emisiunii de pe TVR1 înregistrările sînt postate cu un decalaj de o lună, așa că voi reveni poate cu unele observații peste o vreme, la momentul postării acestei emisiuni.
Deocamdată vreau doar să remarc sinceritatea impresionantă a doamnei Pintilie. Nu în sensul unor dezvăluiri intime, conotația imediată a cuvîntului „sinceritate” în mentalul colectiv de astăzi, și cu atît mai previzibilă în urma filmului Touch Me Not. Aici mă refer la sinceritate ca deschidere. Adică de încercarea și dorința de a deschide fereastra în ambele sensuri: atît spre în afară, cît și spre înăuntru. Pe Adina Pintilie o crezi, chiar dacă nu ești de acord cu ea.
De ce să o crezi? Pentru că toți ceilalți (politicienii, elita, ierarhia B.O.R.) fie mint, fie nu cred în lucrurile pe care le afirmă. Credem în cei care cred în ceea ce spun, chiar dacă ceea ce spun ei nu este adevărul. Cînd nimeni nu mai crede în nimic, ci doar, în cazul cel mai fericit, îi crede pe cei care credeau cîndva, tinzi să crezi în oricine crede acum în ceva de acum.
Prin credință, ceea ce nu este adevărul devine ceva adevărat. Dacă eroarea evidentă poate întemeia o credință puternică, precum în cazul unor forme de schizofrenie sau în cel al sectelor fanatice, cu atît mai mult o pot face fragmentele de adevăr. Erezia greșește nu pentru că este o minciună, ci pentru că nu este decît un fragment de adevăr. Erezia este în același timp o credință falsă și o credință falsă.
Orice credință poate muta munții. Pînă și credința greșită poate muta munții, ridicîndu-i uneori din marea indiferenței și nepăsării. Numai necredința nu-i poate mișca, lăsîndu-i să se erodeze, să se prăbușească. Necredința poate doar să prefacă munții în praf și pulbere.
Nu cred că praful și pulberea în care ne complacem ne îndreptățesc să respingem deschiderea pe care ne-o oferă Adina Pintilie. Avem oare ceva de oferit la rîndul nostru?
Cu toții avem icoane, dar cîți dintre noi mai avem și ferestre? Cîți dintre noi îi vedem pe cei care plîng și-l caută pe Domnul? Cîți dintre noi mai plîngem și-L mai căutăm?