de Mircea Platon
În ţările
Europei de Vest, absenteismul de la recentele alegeri europarlamentare a
provocat o generală spăşire a clasei politice care a recunoscut că prezenţa
slabă la vot se datorează deficitului de substanţă şi de reprezentativitate al
Parlamentului European. În România însă, atunci când nu se acuză unii pe alţii,
membrii clasei politico-ideologice tind să se plângă la unison de prezumtiva
lipsă de spirit civic, de patriotism şi de recunoştinţă a românilor faţă de
condiţiile de muncă şi de viaţă create de mult-iubitul şi stimatul nostru
conducător împreună cu tovarăşa sa de viaţă, UE.
Deşi nu ne-a
lăsat să votăm pentru “constituţia europeană”, respinsă prin referendumuri în
ţări mai cu moţ şi ratificată pe furiş în debaralele parlamentare din România,
oligarhia noastră politico-intelectuală a propus o măsură energică pentru
combaterea, pe viitor, a absenteismului: votul obligatoriu. Aştept, pe lângă
amenda de rigoare, şi introducerea altor măsuri, specifice, de civilizare a
“ţăranului” român: spânzurarea cu capul în jos, afumarea cu fum de ardei roşu,
exproprierea, Canalul, Piteştiul şi poate chiar, într-un viitor şi mai luminos,
cipul electoral: un mic implant care, în caz de neprezentare la vot, unde
urmează să fie citit şi dezactivat automat, să explodeze în craniul electorului
român absenteist.
Ieşit astfel din
arealul drepturilor cetăţeneşti, votul comunitar îşi dezvăluie adevărata natură
punitiv-milenaristă, de instrument poliţienesc al instaurării “raiului” pe
pământ. Inchiziţia UEurosocialistă ne vrea la cuminecarea cu votul cu
febrilitatea rezervată cândva doar cuminecării cu Trupul şi Sângele
Mântuitorului. Dar, vorba aceea, dacă nu noi (la vot), atunci cine? Şi dacă nu
ei (cu salarii şi beneficii de parlamentari europeni de sute de mii de euro pe
an), doar nu noi?!
Noi. Şi ei.
Trăim, de douăzeci de ani, într-o relaţie ambiguă. Mulţi dintre ei sunt urmaşii
celor care ne-au decimat. Sistematic. Şi care au beneficiat de această
decimare. Sunt golurile care au pretins să astupe golul lăsat de masacrarea,
exilarea şi persecutarea celor care au fost şi sunt capabili şi doritori să-şi
slujească ţara, nu doar să trăiască de pe urma ei. De douăzeci de ani, poporul
român le stă în gât acestor oameni care nu recunosc drept legitimă îngrijorarea
românilor faţă de rarefierea suveranităţii naţionale, a identităţii naţionale
şi a economiei naţionale. Ei ar vrea şi să ne civilizeze, şi să ne facă
prosperi, şi să ne facă ecumenici, şi să ne facă toleranţi, şi buni, şi
frumoşi, şi devreme acasă. Dar noi suntem prea “fundamentalişti”,
“naţionalişti”, “ortodocşi” şi “păşunişti” pentru a ne lăsa creierii spălaţi,
scrobiţi, călcaţi şi înnodaţi, la gât, drept papion.
Citind vaierele
analiştilor împotriva “electoratului” român, mi-am amintit că această oligarhie
politico-intelectuală trăieşte, mărturisit, sub semnul lui Carl Schmitt şi al
lui Adam Smith. Pe baza lui Schmitt, politicienii şi analiştii lor de buzunar
au redus politica la ecuaţia “prieten/duşman”. De aici, instrumentalizarea
neruşinată a tuturor criteriilor, spiritul facţional, manipularea istoriei sau
a memoriei recente, dublul standard şi corupţia generalizată aşezată pompos sub
semnul machiavelienei “virtu”. Nu contează ce spui, ci al cui eşti. Şi în
funcţie de al cui eşti ştii şi ce trebuie să spui.
Pe baza lui
Smith (citit complet aiurea), se operează o reducţie economică a vieţii
româneşti. Totul devine economie. Omul, ni se spune, trăieşte pentru profit. Nu
vrea nimic altceva. Identitatea naţională, tradiţia, religia, natura, cultura,
totul trebuie să fie profitabil. Pentru că aşa e natural. Aşa e normal. Şi ce
nu e profitabil trebuie să dispară, chiar dacă aparenta ineficienţă e fie
rezultatul corupţiei politice care sabotează un mic întreprinzător sau un
ţăran, fie al unui calcul pe termen scurt, care nu ţine cont de durata lungă,
de istorie, de priorităţile naţionale sau de morala creştină. După cum bine
spunea un prieten al României profunde, economistul american John Medaille,
vorbind despre incompatibilitatea dintre democraţia americană şi antropologia
neoliberală: “Am reuşit să avem 200 de ani de democraţie fără eutanasie.
‘Dreptul’ la avort l-am căpătat după 160 de ani, dar doar după ce capitaliştii
şi tovărăşii lor de drum din şcoala economică austriacă au convins pe toată
lumea că oamenii (reificaţi ca ‘munca’) sunt doar o ‘comoditate’, cu un preţ de
piaţă ca orice altă comoditate, care e ‘proprietatea’ cuiva care poate dispune
de ea după bunul-plac.”
Această reducţie
economică a vieţii româneşti e operată, la nivel discursiv, de o armată de
“experţi” care produc necontenit o versiune strict utilitaristă a realităţii
româneşti şi justificări mercenare ale “sistemului”. La nivel practic, reducţia
economică a vieţii româneşti cade în sarcina corporaţiilor multinaţionale,
aceste veritabile forme de camping economic şi braconaj cultural, care au în
comun cu România cât are sonda cu straturile geologice pe care le perforează
sau acul unei seringi cu vena pe care o străpunge. La prima furtună, corporaţiile
îşi strâng corturile şi pleacă, lăsând în urmă doar deşeurile, şomerii şi
datoriile contractate sub şantajul lor de către statul român.
Smith vede viaţa
cetăţii ca pe o competiţie sportivă, în care nu există inamici, ci doar
competitori şi fair-play. Schmitt vede viaţa politică/socială ca pe un război,
în care nu există competitori, ci doar inamici. Pentru Smith, adeptul armoniei
naturale deiste, important e ceea ce ne uneşte. Pentru Schmitt, susţinătorul
unei teologii politice care urmăreşte menţinerea “purităţii” azimei sociale,
important e ceea ce ne desparte. Pentru membrii oligarhiei noastre
intelectual-politice, important e că îi uneşte între ei, smithian, ceea ce îi
desparte, schmittian, de poporul român: interesul. Clasa intelectual-politică
românească e o facţiune.
Pornind de aici,
putem înţelege reproşurile aduse de “elita” românească poporului român. Poporul
român e ineficient (Smith). Deci poporul român e duşmanul (Schmitt).
Neprezentându-se la vot, poporul român nu a mai slujit intereselor “oligarhiei”
noastre politico-ideologice. Care nu vrea decât ca poporul român să o
legitimeze. Ei nu fac politică pentru noi. Ei fac politică pentru ei. Dar pe
spinarea noastră. Noi suntem ghergheful pe care-şi înţeapă ei broderiile cu
ponei roz şi svastici. Dar dacă noi refuzăm să îi mai slujim drept pretext,
atunci “oligarhia” politico-ideologică face exact ceea ce spune Smith că fac
“negustorii” care, urmărindu-şi propriul interes, vor să-i păcălească pe boieri
şi pe ţărani şi ca atare încep să le vorbească de interesul general.
Dar, în opinia
lui Smith, categoriile al căror interes particular coincide cu interesul
general sunt doar două: boierii şi ţăranii/meseriaşii. Adică acele categorii
sociale legate istoric-organic de soarta ţării. Interesul “negustorilor”, în
opinia lui Smith, e invers proporţional interesului general, deoarece ei vând
scump în ţări sărace şi ieftin în ţări bogate. Cu alte cuvinte, atât timp cât
ne vom lăsa prostiţi de această “elită” care ne vorbeşte de interesele naţiunii
doar atunci când interesele ei particulare o cer, vom fi săraci: săraci
material şi săraci sufleteşte. Pentru că interesul lor, ca negustori de
suflete, e să ne menţină săraci, economic şi cultural, ca să poată să ne vândă
scump dubioasele lor merite. Interesul lor e să-şi menţină monopolul asupra
noastră. Fie şi vorbindu-ne de “interesul naţional/european/global”.
Interesul
oamenilor obişnuiţi, al oamenilor legaţi nu doar economic, ci identitar, de
România, coincide cu interesul general al României. Interesul României care nu
se vede la televizor, al României pe spinarea căreia trăieşte “România”
elitelor televizate, acela e interesul României. România profundă nu a votat
pentru că interesele ei nu corespund cu interesele clasei politice, care cere
votul unei ţări pe care nu înţelege să o apere şi să o reprezinte, ci doar să o
folosească. Cred că România a început să realizeze că, de douăzeci de ani
încoace, “elita” o consideră “duşman”. Şi acţionează în consecinţă. Deocamdată,
întorcându-i spatele.
(Text publicat în Convorbiri literare, iunie 2009)
(Text publicat în Convorbiri literare, iunie 2009)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu