Cu cît răul este mai întunecat și mai perfid, cu atît va tinde să se ascundă în locurile stăpînite de bine. De aceea, un adevărat revoluționar se va ascunde întotdeauna în locurile cele mai conservatoare. Cei mai periculoși revoluționari nu vor fi întîlniți în mediile anarhiste, în radicalismele de stînga sau de dreapta, ci în medii tradiționale. Revoluționarul pur este antimarxist, antitotalitar, umanist, creștin, ortodox. Pentru că au respins această posibilitate din capul locului, nici Cleopa, nici Stăniloae nu au fost capabili să vadă duhul revoluționar care-l stăpînea pe Daniel Ciobotea, așa cum zona conservatoare ortodoxă este incapabilă să recunoască duhul revoluționar al liderilor ortodocși antimarxiști. Viclenia elitei ortodoxe recente și orbirea laicatului ortodox au permis ca în pontificatul Patriarhului Daniel școala teologică românească și viziunea BOR să fie transformate în instrumente de convertire la o nouă spiritualitate, compatibilă atît cu ideologia woke, cît și cu formele de spiritualitate New Age.
Vorbind ca unul dintre agenții aceste transformări, părintele Constantin Sturzu deduce reușita proiectului Școlii Varlaam din interesul tot mai mare al părinților „care-și doresc pentru copiii lor cea mai bună educație”:
„Proiectul „Varlaam - Școala viitorului, o comunitate de învățare” se prefigurează a fi unul care să dea un impuls important calității procesului de educație din România. Faptul că este inițiat, finanțat și girat de Arhiepiscopia Iașilor nu reprezintă o surpriză pentru cei din domeniu. Din 2009 și până în prezent, Școala (Liceul) Varlaam Mitropolitul și-a câștigat un loc de cinste în rândul instituțiilor de învățământ. Dovada este și faptul că, an de an, abia poate onora o mică parte din multitudinea de cereri ale părinților care-și doresc pentru copiii lor cea mai bună educație. S-a ajuns aici prin multă muncă și prin implementarea unei viziuni ancorate în tradiția învățământului românesc cel „născut în tinda Bisericii”, dar una aplicată la nevoile prezentului și anticipând provocările viitorului.” (https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/un-test-de-maturitate-proiectul-a-varlaam-a-scoala-viitoruluia--361111.html)
Dar și pentru festivaluri precum Untold există un interes în creștere, iar viziunea lor educațională este evident „aplicată la nevoile prezentului și anticipând provocările viitorului.” Dar asta nu le face să fie „ancorate în tradiția învățământului românesc”, așa cum principiile dezvoltării personale și ale mentalității deschise susținute de Școala Varlaam (https://ziarullumina.ro/regionale/moldova/interes-crescut-pentru-conferinta-superteach-130194.html vezi comentariul meu despre mentalitatea educațională revoluționară din BOR la http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2022/12/ortodoxia-echilaterala.html) nu au nimic de-a face cu tradiția învățămîntului românesc și sunt la fel de opuse duhului ortodox ca și Untold. Din acest motiv, dacă învățămîntul ortodox de astăzi ar fi întemeiat pe o viziune ortodoxă, e de presupus că interesul părinților pentru o astfel de educație ar fi extrem de scăzut. Pentru că motivația părinților ortodocși este adaptarea la lume, nu mărturisirea Împărăției lui Dumnezeu. Iar școlile ortodoxe din România sunt tot mai pregătite să garanteze succesul acestei convertiri, recuperînd decalajul față de un creștinism occidental secularizat. Obsesia fundamentaliștilor ortodocși în legătură cu ecumenismul îi împiedică să vadă că înainte ca BOR să se unească cu Roma, ea s-a unit deja cu duhul stăpînitorului acestei lumi.