În anul 2012, Kraft Foods România a organizat campania „Îndrăznește să o primești pe Milka în viața ta” (http://orasultandretei.ro/static/Regulament-promotie-Milka.pdf), construind, pentru participanți, și un oraș virtual numit „Orașul tandreței” (http://orasultandretei.ro/cum-participi.html). Sloganul pare preluat din vocabularul micului misionar evanghelic, după cum Milka ar corespunde imaginii reprezentative alese pentru această nouă misiune de convertire. Sweet Jesus! Având în vedere afinitatea dintre creștinismul neoprotestant și capitalism, ar trebui să fim mai atenți la natura (pseudo)religioasă a capitalismului, despre care se vorbește mai puțin decât s-a vorbit, în mod justificat de altfel, despre natura (pseudo)religioasă a comunismului. Dar în rândurile următoare nu voi încerca să descopăr natura noului Oraș Celest din vârful Alpilor elvețieni la care-i va duce văcuța albastră pe urmașii lui Christian, pelerinul lui Bunyan, și mai degrabă voi încerca să arăt, cu ajutorul indispensabil al lui Wendell Berry, de ce orice om, necreștin și mai ales creștin, ar trebui să rămână la fel de liber față de capitalism cum ar fi trebuit să fie și față de comunism. [1]
Aparent, capitalismul ar trebui
sprijinit și chiar apărat întrucât garantează două lucruri minunate: piața
liberă și proprietatea privată. Presupun că un număr tot mai mare de români, și
anume dintre cei care și-au pierdut în ultimii ani locuințele, au înțeles că
trebuie să existe o legătură între cele două condiții elementare ale economiei
capitaliste.
Piața liberă e tot atât de liberă
pe cât e și căderea liberă: nimeni nu te-mpiedică să (de)cazi. De fapt, căderea
este singura garanție a pieței libere. Nu întâmplător prăbușirea Bursei este
urmată de regulă de numeroase salturi în gol. Pe de altă parte, într-o piață
liberă, cazi, adică ești eliminat, mai ales în măsura în care nu decazi. Piața
liberă promite și susține succesul, dar numai în schimbul propriei decăderi
sufletești. Capitalismul nu poate funcționa altfel.
Succesul este strict individual și,
de aceea, auto-mutilant. Nu există succes care să nu lase în urma sa cel puțin
un cadavru: cel al omului de succes însuși.
În schimb, împlinirea se
realizează împreună cu ceilalți și este întotdeauna binefăcătoare și altora.
Împlinirea este personală, deci comunitară. Ea este posibilă doar între oameni
vii și are capacitatea de a trezi la viață chiar și după ce oamenii împliniți
s-au stins. Este locală, niciodată globală, așa cum este succesul. Un succes
local nici măcar nu este succes. Nimeni nu a auzit de tine dacă nu ai reușit să
ajungi cel puțin Miss Univers. De fapt, în viziunea unor neoconservatori americani
precum filozoful catolic Michael Novak, globalismul corespunde mai bine creștinismului
decât localismul, întrucât oamenii sunt, potrivit lui Novak, creaturi
planetare. [2]
În scurt timp, pământul nu va mai fi bun pentru nimic altceva decât ca depozit
pentru gunoaie (https://www.youtube.com/watch?v=0ZesRAo5PBg).
Printre acestea, cadavrele oamenilor de succes, planetari cu toții, care au
făcut ca pământul să nu mai fie bun de nimic altceva.
Fără Cădere nu am fi avut piață
liberă. Comunismul a încercat să facă abstracție de Cădere, organizând
societatea după un model anterior Căderii. În felul acesta, comunismul
contrazicea atât legile fizicii, cât și legile metafizicii. Creștinismul
incomoda acest proiect tocmai prin metafizica Înălțării, amintind comunismului
că în interiorul Căderii nu se poate organiza nimic, că nimic nu rezistă
Căderii cu excepția unei realități restaurate, smulsă Căderii de cineva
exterior Căderii. Iar acesta nu putea fi proletariatul, victimă și agent al
Căderii la fel ca și burghezia. Comunismul nu a căzut datorită americanilor sau
capitalismului; ceea ce a dus la prăbușirea comunismului a fost tocmai lucrul
care asigură succesul capitalismului: Căderea.
Capitalismul a organizat
societatea în acord cu sensul și viteza Căderii. Spre deosebire de comunism,
capitalismul respectă legile fizicii, însă rămâne la fel de dedicat unei
metafizici false ca și comunismul. Fizica îi permite capitalismului să reziste
tot atât cât va dura Căderea, în timp ce metafizica le va răpune pe amândouă
deodată. Comunismul a pierit din cauze fizice, iar capitalismul ar pieri în mod
normal din cauze metafizice dacă lumea, care nu e făcută pentru Cădere, nu ar
fi nimicită ea mai întâi de efectele Căderii. Ceea ce va face ca, la rândul
său, capitalismul să sfârșească prematur, tot din motive fizice.
Era de așteptat ca în România
ultimilor douăzeci și cinci de ani puterea politică, scena culturală și
conducerea Bisericii să fie ocupate de personajele cele mai adaptate
fenomenului Căderii. Singura lor grijă constă în înlesnirea Căderii. Singurul
lor rezultat constă în accelerarea ei, singurul mod care poate împiedica, din
punctul lor de vedere, sfârșitul Căderii. Din câte se poate vedea deja, la noi
ca peste tot, sfârșitul nu pare că va fi unul încununat de succes: mult lăudata
economie de bunuri de consum tinde să se transforme tot mai mult într-o
economie bazată pe producerea de hârtii fără acoperire. [3] În măsura în
care susține acest model economic, creștinismul nu va putea rezista pervertirii
sale, astfel încît cultura Duhului va sfîrși într-o cultură sofistă iar dreapta
credință într-o religie falsificată.
Este firesc ca atât comunismul,
cât și capitalismul să-și dedice o mare parte din energie identificării
„frânelor”, „obstacolelor” în calea progresului. Comunismul, pentru că încerca
să ajungă la momentul originar, anterior Căderii, cu o viteză mai mare decât
cea a Căderii. Capitalismul, pentru că se teme de o eventuală oprire a Căderii.
Afirmații comune de genul „timpul curge mai încet la țară” reprezintă coșmarul
comun al comunistului și capitalistului. Nu întâmplător, amândoi vor dispariția
țăranului.
Nu m-a surprins să văd că
Biserica nu recunoaște importanța țăranului ca model de viață.[4] Nu m-a
surprins nici să văd că nu critică capitalismul, cel puțin în efectele sale
infinit mai devastatoare decât inundațiile și alunecările de teren pentru care
Biserica strânge în mod regulat fonduri de ajutorare a populației afectate.
Calamități naturale de care capitalismul este în mare măsură vinovat, de
altfel. Dar lăsându-i de-o parte pe acei creștini din zona neoprotestantă,
pentru care capitalismul continuă să reprezinte confirmarea unei chemări (la
mântuire) în ciuda faptului că anulează orice vocație umană, după cum arată
Wendell Berry în eseul „Economia globală” din care am reprodus mai jos un
fragment, m-aș fi așteptat ca o biserică liturgică, cum este BOR, să vorbească
mai direct despre vocația slujitoare a omului și să nu mai interpreteze orice
parabolă în sensul unei donații pentru Catedrala Mântuirii Neamului; să ne
ajute în schimb să redescoperim pământul, eventual și prin intermediul unor
pelerinaje autentice. Un prim pas ar putea fi făcut prin renunțarea la
folosirea denumirii de „pelerinaj” pentru activitățile turistice curente
organizate de Patriarhie.
După cum am spus, postez mai jos,
în continuarea notelor, un fragment dintr-un text fundamental al lui Wendell
Berry în privința înțelegerii capitalismului și „valorilor” lui, care nu sunt
în realitate decât un mijloc pentru consolidarea unei economii totale. Textul
se numește de altfel chiar „Economia totală”, și este cuprins în volumul Ce contează cu adevărat? Economie
pentru renașterea unei societăți a bunăstării Editura TEI,
2014, pp. 123-133 https://cartidintei.files.wordpress.com/2014/04/20-wendell-berry-ce-conteaza-cu-adevarat-economie-pentru-renasterea-unei-societati-a-bunastarii-tei.pdf
NOTE:
[1] Vezi în acest
sens lucrarea lui Emil Brunner, „Comunism, capitalism si creștinism” la adresa http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.ro/2010/08/comunism-capitalism-si-crestinism.html.
Eseul a fost publicat în Convorbiri literare,
http://convorbiri-literare.dntis.ro/PLATONaug10.html
.
[2] “Novak further
suggests that globalism has trumped localism because, from a Christian perspective: “Are human
beings not planetary creatures, one another’s brothers and sisters, members of
the same body, every part serving every other part?” Novak’s argument is simply
that Catholic social teaching, as expressed by the pope, concurs with the idea
that free market and democratic societies offer the best hope for people,
worldwide, to rise out of poverty.” http://www.intellectualconservative.com/article3219.html
[3] “For 50 or 60 years, we have let
ourselves believe that as long as we have money we will have food. That is a
mistake. If we continue our offenses against the land and the labor by which we
are fed, the food supply will decline, and we will have a problem far more
complex than the failure of our paper economy. The government will bring forth
no food by providing hundreds of billons of dollars to the agribusiness
corporations.” “A 50-Year Farm Bill”, Wes Jackson, Wendell Berry http://www.nytimes.com/2009/01/05/opinion/05berry.html?_r=0
[4] După cum anunță
postul Radio Trinitas, “postul Radio TRINITAS al Patriarhiei Române
implementează în perioada 1 Mai – 31 Decembrie 2015 proiectul cu titlul
„Identitatea românească în lume”, finanțat cu
sprijinul Ministerului Afacerilor Externe – Departamentul Politici pentru
Relația cu
Românii de Pretutindeni. Proiectul are ca scop promovarea unei imagini
pozitive a românilor în diaspora și
afirmarea identității lor etnice,
culturale, lingvistice și religioase prin
acțiuni de mediatizare și consolidare a parteneriatelor.” http://www.radiotrinitas.ro/toate/identitatea-romaneasca-in-lume/
Personal, m-aș fi bucurat mai ales dacă BOR s-ar dedica tot atât de mult
identității românești din România și afirmării imaginii reale (de ce pozitive? Altfel
nu veneau banii de la MAE?) a românilor în general. Cum pot avea o imagine
pozitivă românii din străinătate câtă vreme românii din țară au una negativă,
imagine negativă promovată, printre alții, de chiar Ziarul Lumina?
(vezi http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.ro/2015/06/iadul-in-cultura-romana-metroul-si.html
și mai ales https://alexandruracu.wordpress.com/2015/06/04/a-frenchman-in-new-york/).
Wendell Berry:
„Economia totală”
[...] „Economia globală este
astăzi instituită de Organizația Mondială a Comerțului care a fost înființată
fără niciun fel de alegeri electorale, pentru a conduce comerțul internațional în
numele „pieței libere” –
adică în numele corporațiilor multinaționale
– și să respingă, în cadrul unor
întâlniri secrete, orice legi naționale
sau regionale care intră în conflict cu „piața liberă”. Programul corporatist al „pieței libere” mondiale și prezența
Organizației Mondiale a Comerțului au legitimizat forme extreme ale gândirii
experților. Ni se spune cu foarte mare
siguranță că, dacă
statul Kentucky își pierde
capacitatea de producție a laptelui în
favoarea Wisconsin-ului (și acesta
la rândul său în favoarea Californiei), asta se va numi o „poveste de succes”.
Experți precum Stephen C. Blank, de la
Universitatea California, Davis, recomandă ca „țările dezvoltate”, precum Statele Unite și Marea Britanie, acolo unde mâncarea nu mai poate
fi produsă la costuri destul de mici, să renunțe complet la agricultură.
Nebunia de la baza acestei
economii ridicole a început pornind de la ideea că o corporație ar trebui privită legal ca „o persoană”. Însă
distrugerile fără limite ale acestei economii apar tocmai datorită faptului că
o corporație nu este o
persoană. O corporație, în esență,
este un morman de bani căreia și-au
vândut loialitatea un anumit număr de oameni. Spre deosebire de oameni, corporațiile nu îmbătrânesc. Nu vor ajunge niciodată, așa
cum fac majoritatea persoanelor, să înțeleagă scurtimea și micimea vieții
umane, nu vor percepe niciodată viitorul drept viața copiilor și nepoților
cuiva. Nu vor experimenta speranțe, remușcări sau schimbări de opinie. Nu vor fi niciodată
umile. Își vor vedea de
afacerile lor ca și cum ar fi
nemuritoare, având ca unic scop să devină un morman și mai mare de bani. Acționarii sunt în esența niște cămătari – oameni care „își
lasă banii să lucreze pentru ei”, așteptând
remunerații mari pentru că au dat de lucru altora pe bani puțini. Organizația Mondială a Comerțului amplifică vechea
idee a coporațiilor-ca-persoane
prin acordarea statutului de super-guvern cu puterea de a conduce națiuni către economia corporatistă globală.
Nu vreau să spun, desigur, că toți
directorii corporatiști și toți acționarii
sunt persoane rele. Spun doar că toți sunt
serios implicați într-o economie cumplită.
Deloc de mirare, printre cei care
doresc să păstreze alte lucruri decât banii – de exemplu capacitatea fiecărei
regiuni de a produce bunuri esențiale –
există o impresie din ce în ce mai accentuată că economia globală a ”pieței libere” este inerent un inamic pentru lumea
naturală, sănătatea și
libertatea oamenilor, pentru muncitorii din industrie, fermieri și ceilalți
lucrători în economiile care folosesc pământul și, mai mult, este un dușman inerent al muncii de bună calitate și al unei economii bine practicate.
Cred că această impresie este
corectă și poate fi
demonstrată ca fiind corectă mai ales prin înșiruirea presupunerilor care pornesc de la ideea că
toate corporațiile trebuie să
fie „libere” să cumpere la prețuri mici și să vândă la prețuri mari
în lumea largă. Aceste presupuneri, din câte îmi pot eu da seama, sunt:
1. Nu este niciun conflict între „piața liberă” și libertatea politică și nicio legătură între democrația politică și cea economică.
2. Nu poate fi niciun conflict între avantajul
economic și justiția economică.
3. Nu este niciun conflict între lăcomie și sănătatea ecologică și cea corporală.
4. Nu este niciun conflict între interesul propriu și serviciul public.
5. Este în regulă ca existența unei națiuni sau
a unei regiuni să aibă baza pe un teritoriu străin, să depindă de transportul
pe distanțe lungi și să fie complet controlată de corporații.
6. Pierderea sau distrugerea capacității de producție
de oriunde se pot fabrica
bunuri necesare nu e importantă și nu implică niciun
cost.
7. În consecință războaiele purtate pentru bunuri de
larg consum – recentul nostru
război din Golf, de exemplu – sunt funcții economice
legitime și permanente.
8. Acest tip de violență aprobată e justificată și
de predominanța sistemelor centralizate de producție, furnizare, comunicații și
transport, extrem de vulnerabile nu doar la acte de război între națiuni, ci și
la sabotaj și terorism.
9. Este în regulă ca săracii din țările sărace să
lucreze pe salarii mici pentru a produce bunuri pentru exportul în țări bogate,
la oameni îndestulați.
10. Nu există niciun pericol și niciun cost în
proliferarea epidemiilor exotice, a dăunătorilor, buruienilor și bolilor care
acompaniază comerțul internațional și al căror număr crește odată cu creșterea
volumului comercial.
11. O economie este un utilaj în care oamenii sunt
doar niște piese interșanjabile. Nu avem de ales decât să îndeplinim munca
(dacă avem vreuna) poruncită de economie și să acceptăm salariul impus.
12. În concluzie, vocația este un subiect mort. Nu
îndeplinim munca pe care ne-o alegem pe baza unei vocații izvorâte de la
Dumnezeu sau din abilitățile noastre înnăscute, ci facem munca hotărâtă și
impusă de economie. E în regulă să prestăm orice muncă, câtă vreme suntem plătiți
pentru ea. (Această presupunere explică indiferența „liberală” și „conservatoare”
predominantă privind muncitorii, fermierii și micii oameni de afaceri dislocați).
13. Relațiile stabile și menținerea lor între
oameni, locuri și lucruri nu contează nu au nicio valoare.
14. Culturile și religiile nu au preocupări legitime
practice sau economice.
Aceste supoziții prefigurează
clar o stare de economie totală. Economia totală este cea în care totul – „forme
de viață”, de exemplu, sau „dreptul de a polua” – este „proprietate privată”,
are un preț și e de vânzare. Într-o economie totală alegerile semnificative și
uneori cruciale care aparțineau odată indivizilor sau comunităților au devenit
proprietatea corporațiilor. O economie totală, operând la nivel internațional,
reduce în mod necesar puterile statelor și guvernelor naționale, nu numai din
cauză că acele guverne au semnat că cedează o serie de puteri semnificative
unei birocrații internaționale sau că liderii politici devin marionete plătite
ale corporațiilor, ci și din cauză că procesele politice – mai ales cele
democratice – sunt prea lente ca să reacționeze la dezvoltarea economică și
tehnologică globală neîngrădită. Și când guvernele de stat și naționale încep
să acționeze în fapt drept agenți ai economiei globale vânzându-și poporul la
salarii mici și produsele poporului la prețuri mici, atunci drepturile și
libertățile cetățenești trebuie în mod necesar să se limiteze. O economie
totală înseamnă o acumulare nelimitată de profituri în urma dezintegrării națiunilor,
comunităților, gospodăriilor, peisajelor și ecosistemelor. Autorizează “creșterea”
bogăției simbolice sau artificiale prin distrugerea bogățiilor reale de pe
toată suprafața pământului.
Printre multele costuri pe care
le presupune economia totală, pierderea principiului vocației este probabil cel
mai simptomatic și, din punct de vedere cultural, cel mai important. Prin
înlocuirea vocației cu determinismul economic, lucrările exterioare ale
economiei totale distrug caracterul uman și cultura și din interior.”