miercuri, 26 august 2015

Poftiţi în vagoane!



Please don't tell what train I'm on
They won't know what route I've gone
Elizabeth Cotten, “Freight Train”

Într-o postare recentă, Alexandru Racu ne împărtăşeşte experienţa nefericită prin care a trecut cu ocazia unor drumuri cu trenul (https://alexandruracu.wordpress.com/2015/08/25/cfr/). Nu este vorba doar de neplăcerile provocate strict de condiţiile proaste de călătorie, ci de claritatea cu care trenul reflectă realitatea, tragică în prezent, a ţării şi a locuitorilor ei. Pentru că o călătorie cu trenul nu-ţi oferă doar traversarea unui teritoriu, ci mai ales un drum prin ţară cu tot cu ţară, care urcă în vagon o dată cu oamenii diverşi care o alcătuiesc. În cursul anilor am tot întâlnit oameni care mi-au scurtat drumul fizic dureros de mult, prelungindu-l însă în plan afectiv până în ziua de astăzi. De călătoriile devenite interminabile datorită altor condiţii şi personaje, nu-mi mai amintesc însă.     
Nu ştiu daca mai există trenuri de tip vechi, cu compartimente, a căror cvasi-dispariţie o regret şi eu. Cel puţin de pe ruta Bucureşti-Suceava au dispărut de multă vreme. Modernizarea vagoanelor de călători a reuşit performanţa de a creşte gradul de disconfort în condiţiile în care a redus numărul de locuri (deşi compartimentele de la extremităţile fiecărui vagon au câte cinci fotolii/scaune, stai mai înghesuit decât erai înainte în compartimentele dotate cu câte două banchete a patru locuri fiecare). Zona mijlocie, numită „salon”, este ceva mai lejeră, dar dacă cineva, oricât de departe de tine, se-ntâmplă să aibă un laptop/tabletă la care să asculte muzică/joace jocuri fără să-şi pună căştile, atunci căldura/frigul din tren devin o problemă neglijabilă.
Cât despre „nemernicii care au dus şi duc ţara de râpă”, din păcate ei duc de râpă ţara cu tot cu oameni. Ce trebuie precizat este că nemernicii nu ar fi fost atât de performanţi dacă nu ar fi fost ajutaţi de intelectualii publici, oricând pregătiţi să justifice rolul salutar al celor care au nenorocit ţara: păi ce, am fi preferat s-o distrugă ruşii? Dar ce curios, explicaţiile acestea au fost tot atât de profitabile pentru intelectualii puterii şi în general pentru cei care-şi iau ţara înapoi cu prima ocazie, de la cocalari la securişti la activişti socio-politici la politicienii înşişi, pe cât de dezastruoase pentru restul locuitorilor.
Nu ştiu dacă „clericii” au o explicaţie şi pentru asta. Ştiu doar că nouă nu ne-a mai rămas decât tot bătrânul „Number Nine”. Am putea crede că cel puţin de acesta elita ar sta departe, ba chiar s-ar bucura dacă ne-am urca odată cu toţii în mormintele-vagoane. Mă tem însă că am putea să-l pierdem şi pe acesta, aşa cum am pierdut tot restul până acum, dacă vom continua să urmărim destinaţiile, orarele şi mai ales legăturile stabilite de elita care, atunci când nu are nimic de pierdut, poate fi chiar şi creştină.
În urmă cu opt ani publicam un text care vorbea despre moartea ascunsă pe care putea să o aducă UEuropenizarea forţată a României (http://www.nistea.com/eseuri/gheorghe_fedorovici/all-aboard-titanicul-si-uniunea-europeana.html). Astăzi, când această moarte a devenit vizibilă sub forma ruinării ţării sub aspect uman şi economic, tot ce ne-a mai rămas este puterea de a muri bine, pe care medievalii o vedeau ca pe cea mai importantă dintre artele celor vii.
Şi putem începe ascultând-o pe Elizabeth Cotten, care a compus „Freight Train” la vârsta de 12 ani (http://www.eclectica.org/v1n1/nonfiction/demerlee.html):