vineri, 26 februarie 2016

Potirul și Jacuzzi: două școli de viață diferite



Căci iată întunericul acoperă pământul, şi bezna, popoarele” Isaia 60:2.

Sistem jacuzzi - va schimba cada dumneavoastra intr-o baie cu bule de aer cu efect relaxant si detensionant. Este remediul ideal pentru refacerea dupa o zi obositoare. Sistemul jacuzzi va ajuta sa scapati de stres, imbunatateste circulatia sanguina. Sistemul relaxant te ajuta sa ai un somn linistit si imbunatateste circulatia sangelui.” http://www.europrodukte.ro/sistem-jacuzzi.html

Ascult oratoriul lui Händel, Messiah (chiar acest pasaj https://www.youtube.com/watch?v=MOIkm_Lq2Jw) și-mi amintesc de prima mea întîlnire cu cineva care se lăuda că absolvise „școala vieții”. Dovadă că făcuse și pîrnaie. 
Ca toată lumea, auzisem și eu de această școală, dar nu întîlnisem încă pe nimeni suficient de curajos încît să pretindă că a urmat-o integral. Dar mai mult decît supriza de a întîlni un reprezentat al acestei direcții dominante de gîndire și atitudine față de viață, m-a surprins să aflu că înțelepciunea supremă la care ajung alumni acestei școli se reduce la următoare constatare: „viața e ce bagi în gură și ce tragi pe p....” Să fie aceasta sursa bucuriilor simple ale vieții? 
Sigur, reacția mea instinctivă a fost una de refuz. Probabil că refuzul ne ajută să cîștigăm timpul necesar pentru a ajunge la faza de recunoaștere și împăcare. Ce-i drept, deși am trecut de faza șocului inițial într-una post-traumă, tot nu reușesc să mă împac și să recunosc acest principiu, chiar dacă l-am auzit reluat, printre bule, de elita din jacuzzi.
Acuma, nu știu cît de liniștit este somnul elitei, și nici cît de bună circulația sîngelui. Probabil că sunt cel puțin la fel de bune ca somnul și circulația bărbatului în vîrstă de 65 de ani care mi-a împărtășit secretul vieții așa cum este el predat la școala vieții. E destul să spun că omul urca cu roaba plină de mortar la etajul unei clădiri în construcție. Iar dacă nu existau scări pe interior, nu ar fi ezitat să urce cu roaba direct pe schela exterioară.
Într-un fel, e bine să știi dinainte ce vei cunoaște urmînd cursurile unei școli. De pildă, de cînd am descoperit că școala vieții îți oferă niște calificări superioare chiar și celor oferite de Sorbona, nu pot decît să mă bucur că nu mi-am pierdut timpul cu nici una dintre ele. Îmi dau seama că cineva care a absolvit școala vieții mi-ar putea spune că pierderea de timp ar fi fost reciprocă. Foarte probabil, nici una dintre ele nu s-ar fi încurcat cu mine de la bun început. Recunosc, gîndul acesta m-ar face să mă simt la fel de mîndru ca bătrînul pușcăriaș, care se referea la școala vieții cu aceeași emoție cu care unii se gîndesc la Sorbona, dacă i-aș uita pe cei al căror somn este tulburat de faptul că întunericul acoperă pămîntul.
Cu siguranță, maicile care se adresau lui Ceaușescu prin intermediul postului de radio „Europa Liberă” în vederea eliberării părintelui Gheorghe Calciu Dumitreasa urmaseră cursurile altei școli, sau, mai bine zis, școala altei vieți. Printre altele, maicile îi cereau liderului comunist să nu lase „să triumfe răul şi minciuna pe meleagurile minunatei noastre patrii.” (http://adevarul.ro/cultura/istorie/nicolae-stroescu-stinisoara-europa-libera-1_524bda4fc7b855ff56ed4bd5/index.html). Nicolae Stroescu Stînișoară, care reproduce integral scrisoarea măicuțelor, își începea emisiunea în perioada celei de-a doua întemnițări a părintelui Calciu prin cuvintele „Dragi ascultători, astăzi se împlinesc – urma numărul – de zile de cînd zace în închisoare părintele Gheorghe Calciu” (http://adevarul.ro/cultura/istorie/nicolae-stroescu-stinisoara-europa-libera-1_524bda4fc7b855ff56ed4bd5/index.html).
Sunt douăzeci și șase de ani de cînd acest popor este batjocorit, vîndut, negociat, otrăvit cu organisme modificate genetic și mințit într-o limbă modificată genetic. Se împlinesc douăzeci și șase de ani de cînd acest popor a fost arestat pentru a doua oară. După 45 de ani de temniță în numele societății închise, poporul român a rămas întemnițat după 1989 în numele societății deschise.
Sunt douăzeci și șase de ani de cînd elita și ierarhia ortodoxă se mulțumesc să fie doar niște bule în jacuzzi, prefăcîndu-se că nu se-ntîmplă nimic grav, că întunericul nu acoperă pămîntul și că românii pot dormi liniștiți: „Three o'clock and all's well!”.
Problema nu e că întunericul a venit și ne-a acoperit în tura lor. Ci că ne-au cerut să credem că întunericul e tot un fel de lumină.