vineri, 29 ianuarie 2016

Dumnezeu nu este un costum



Dumnezeu s-a făcut om, dar nu a făcut pe omul. De aceea, pentru că s-a făcut om cu adevărat, a și murit cu adevărat, nu s-a prefăcut că moare. Și a murit pentru ca noi să înviem, nu să ne prefacem că trăim. Cu toate acestea, există numeroși oameni care își imaginează că pot face pe Dumnezeu. Și își imaginează atît de bine, încît ajung să o creadă, să se creadă Dumnezeu și să-i facă și pe alții să creadă la fel. Doar că Dumnezeu nu ne cere să facem pe Dumnezeu; nu ne cere nici să ne credem dumnezei. Ne cere să ne unim cu El.
În recenzia cărții lui Shirley MacLaine, It’s All In The Playing, Douglas Groothuis observa:

„In his classic work, Pensées, the Christian philosopher Blaise Pascal (1623-1662) exposed the heart of New Age folly: «It is in vain, O men, that you seek within yourselves the remedy for your ills. All your light can only reach the knowledge that not in yourselves will you find truth or good.» Bertrand Russell made a similar point when he said, «Every man would like to be God if it were possible; some few find it difficult to admit the impossibility.» Shirley is one of them.” (http://www.equip.org/article/summary-critiques/).

Dar, trebuie să o recunoaștem, Shirley se află într-o companie aleasă. În cadrul unei ediții din 2007 a emisiunii lui Liviu Mihaiu „Între bine și rău” a cărei temă era Iisus Hristos, Corina Chiriac, invitată la emisiune, a exclamat, copleșită de mesajul reprezentantului comunității musulmane din România: „Iisus este și profetul meu!” Probabil că părintele Stăniloae ar fi avut de făcut unele precizări în legătură cu asta; în schimb, ne-am putea aștepta ca domnul Pleșu să privească cu ceva mai multă îngăduință astfel de reacții candide. Ba chiar să le aprobe. În fond, dl. Pleșu e creștin ortodox, după cum ne asigură teologii ortodocși înșiși. Deci nu văd de ce Iisus nu ar fi și profetul dlui Pleșu. Și Iisus, vreau să spun (http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.ro/2013/02/crucea-si-intervalul-persoana-si-trans.html, http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.ro/2013/08/crestinismul-all-inclusive1-ce-lipseste.html).
Iisus, se pare, este profetul tuturor și Dumnezeul nimănui. Pentru că într-o lume de dumnezei, nu poți pretinde că ești Dumnezeu decît în măsura în care te limitezi să fii propriul tău dumnezeu. „Să nu ai alți dumnezei afară de tine” este prima poruncă din decalogul primului legământ, cel care a pecetluit Căderea. Adevărul ăsta elementar e în aer, iar naturile artistice, esteții, îl simt, îl percep cu mai multă ușurință decît oamenii obișnuiți. De pildă, un om sensibil precum Corina Chiriac nu a trebuit să mai participe la seminariile de la NEC ori să urmărească conferințele dlui Pleșu: a descoperit adevărul brusc. În cuvintele înțelepte ale unui imam, ce-i drept, dar, oricum, totul stă în aer, gata să fie descoperit.
Dar doamna Corina și domnul Andrei nu sunt singurii care au descoperit că se poate ajunge la adevăr și fără să mai fie nevoie să faci vreun ocol inutil prin Buzău sau Ierusalim. Cum am spus la început, Shirley MacLaine este la rîndul ei un om care îndrăznește să fie „în același timp candidă și controversată”, după cum o descrie coperta cărții ei It’s All In The Playing (http://www.amazon.com/Its-All-In-The-Playing/dp/0553272993).
Cine este propriul său dumnezeu poate fi profetul oricui. Dar chiar dacă totul e în aer, la îndemîna oricui, tot e nevoie de niște canalizatori („channelers”, un fel de medii, ca în ocultism) care să facă lucrurile mai simple pentru cei care nu au descoperit încă adevărul. În farsa interpretată pe scenă, aceștia sînt suprinzător de vizibili pentru cineva care asumă locul și funcția sufleorului. După cum explică Douglas Groothuis, „învățătura transmisă de medii și New Age în general îl reduce pe Iisus la nivelul unuia dintre numeroși maeștri mistici, fără să fie în mod unic Dumnezeu întrupat”.
Ar trebui citită întreaga recenzie (http://www.equip.org/article/summary-critiques/). Închei aici prin această observație a teologului american:

„Dorința de a dobîndi o cunoaștere superioară și orientare spirituală prin canalizare (channeling) este o garanție pentru rătăcire. Îndrumători (channelers) precum Kevin Ryerson, Jach Pursel și J.Z. Knight repetă cu toții aceeași străveche minciună: ești Dumnezeu, ești nelimitat; tu îți creezi propria ta realitate. Indiferent că astfel de mentori (channeler) sunt direct demonizați (mulți susțin că au fost contactați pe cînd se aflau în meditație), că doar se prefac ori suferă de iluzii mintale, învățătura aceasta nu este biblică și este otrăvitoare.”