Iniţial, m-am gîndit
să scriu despre felul în care Iulian Capsali a ajuns exact în situaţia pe care
mi-o reproşa în urmă cu aproape un an. Astfel, atunci cînd am încercat să arăt
că anumite idei riscă să pervertească înţelegerea creştină a lumii, el mi-a
reproşat că exagerez, fie pentru că în ideile respective nu era nimic fals, fie
pentru că, în cazul în care erau false, ele nu aveau cum să producă efecte,
aria lor de răspîndire fiind limitată la mediul nepopulat şi nepopular al lumii
intelectuale. [1] Însă de vreme ce atît recenta victorie în alegerile
prezidenţiale a lui T. Băsescu, cît şi faptul însuşi al absenţei unei
alternative reale la cele două forţe anticreştine, au fost posibile tocmai în
virtutea unor idei de tipul celor pe care le-am amendat în ultimii ani, poate
că ar fi timpul să luăm mai în serios ideile lansate de maşinăria Marelui
Stereopticon. [2] Experienţa ultimilor douăzeci de ani ne arată a.) că ideile
îi influenţează pe oameni şi b.) că ideile care par bune sînt receptate mai uşor decît cele evident proaste sau
decît cele bune cu adevărat. Violenţa cu care I. Capsali a fost criticat atunci
cînd a încercat să vorbească despre eroarea „opţiunii Băsescu” cu argumente
realiste, dovedeşte cît de adînc au prins ideile elitei chiar în medii care
păreau ortodoxe. [3]
Însă dreptatea
poetică nu este doar un simplu principiu de justiţie prin care fiecare ajunge
să dea socoteală de greşelile sale; în esenţa ei, dreptatea poetică spune că
realitatea va triumfa pînă la urmă. Este o dreptate „poetică” nu pentru că ar
afirma un „ideal”, ci pentru că dezvăluie realitatea în deplinătatea ei, adică
în văzutele şi nevăzutele ei. Întîlnim o demonstraţie a capacităţii acestui tip
de dreptate de a da seama de realitate în eseul lui Mircea Platon, „Autopsia
unor alegeri”. [4] În acest text, M. Platon arată cum cele două tabere care
s-au confruntat recent cu ocazia alegerilor prezidenţiale se fac în egală
măsură vinovate de falsificarea realităţii văzute a României prin ignorarea realităţii
ei nevăzute. Că lucrurile stau aşa, o dovedeşte chiar modul în care unii au
încercat să falsifice sensul ideilor lui M. P., astfel încît acestea să nu mai
spună nimic revelator. Odată anulat potenţialul lor demascator, toată lumea se
poate declara liniştit de acord cu ele, fie doar şi „în mare”. Acesta este
probabil efectul cel mai dramatic pe care-l au acele idei care par bune, corecte, conforme cu
realitatea: ele ajung să acţioneze asupra percepţiei înseşi a realităţii,
deformînd-o. Ca şi cum ar fi dorit să ne demonstreze acest mecanism, C. T. se
simte îndreptăţit să creadă că
„Mircea Platon nu propune o
soluţie, ci sugerează o coagulare a oamenilor de dreapta care, răspunzîndu-şi
la cîteva întrebări esenţiale (“Cine sîntem? Ce vrem să facem? Ce sîntem
dispuşi să sacrificăm pentru a construi ceva?”), vor identifica soluţia. Dar de
20 de ani ne tot punem întrebările astea şi altele, iar răspunsurile parcă mai
mult ne dezbină decît ne unesc. Să spunem că nu mai durează mult şi vom găsi
soluţia. Dar pînă atunci? Mircea Platon lasă de înţeles că trebuie să păstrăm neutralitatea
- nu ne implicăm, îi lăsăm pe pesedişti şi pedelişti să se sfîşie între
ei. Din păcate, nu ne permitem să rămînem neutri.” [5]
Probabil că C. T.
ajunge la această concluzie în virtutea premisei că fidelitatea reprezentării
realităţii este limitată strict la aspectul văzut al realităţii, aspect
identificat de C. T. cu realul. Nevăzutul este „idealul”. [6]
Numai că M. Platon a formulat
soluţia. Dacă e adevărat că ne aflăm într-un labirint, atunci soluţia nu este
nici la cei care vor să rămînem pe loc sub pretextul că-l vom transforma cîndva
într-un Paradis, nici la cei care ne propun să aşteptăm să fim scoşi de aici de
călăuzele UE, aşa cum nu se află la nimeni din cei care gîndesc în categoriile
lumii acesteia. Soluţia este cea a unei scări anume. Dar pentru a o vedea,
trebuie să fim adecvaţi la realitatea definită de această scară. Tocmai pentru
că această scară este Crucea, cele trei întrebări precizează condiţiile
accesului la ea: sîntem creştini? Vrem să aşezăm Crucea drept criteriu al
realităţii (inclusiv al realităţii româneşti)? Sîntem dispuşi să ne suim pe ea?
Iar aceste întrebări sînt tot ce poate fi mai străin limbajului neutralităţii
în care C. T. încearcă zadarnic să le traducă.
NOTE:
[1] Vezi comentariile de la
http://www.rostonline.org/blog/claudiu/2009/02/h-r-patapievici-marxistii-merita.html
şi http://www.rostonline.org/blog/claudiu/2009/03/sensul-vietii.html
[2] Mecanism descris de Richard M.
Weaver în Ideas Have Consequences.
[3] Vezi comentariile din ultimele
săptămîni de pe blogurile lui Răzvan Codrescu şi Claudiu Târziu. Totuşi, cît
timp argumentele împotriva unuia sau altuia dintre cei doi candidaţi nu
depăşesc consideraţiile de tipul „Geoană e prost”, „Băsescu e bădăran” , controversa
nu poate fi una veritabilă, ci una dusă între oameni care la limită gîndesc la
fel şi despre care putem spune, precum avva Pimen, „fraţi sînt şi iarăşi se
împacă.” (Pateric, Pimen 172).
[4]
http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2009/12/mircea-platon-autopsia-unor-alegeri.html
[5]
http://c-tarziu.blogspot.com/2009/12/semnificatia-unei-victorii.html
[6] Vezi şi următoarea observaţie a
dlui R. Codrescu (subl. mea):
„Specimenul [Băsescu], dincolo de multe alte defecte şi de puţine alte calităţi,
e măcar dinamic, provocator, „jucător”; nu te lasă să dormi somnul - şi să
te consolezi cu visul – „României profunde”... Poate vom reuşi să ne
molipsim, tot detestîndu-l, de dinamismul lui demn de cauze mai bune...
Cu Geoană sigur adormeam şi căscam pentru încă vreo 20 de ani.” (https://www.blogger.com/comment.g?blogID=6146195831520840078&postID=7917940316344448937)
Cu Geoană sigur adormeam şi căscam pentru încă vreo 20 de ani.” (https://www.blogger.com/comment.g?blogID=6146195831520840078&postID=7917940316344448937)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu