joi, 19 mai 2022

Smedley D. Butler și războiul ca investiție

 

Începînd de la 16 ani, cînd nu era decît un recrut în Golful Guantánamo, tocmai ocupat de americani, viitorul general Smedley D. Butler a participat la edificarea noului imperiu american. Însă dincolo de prestigiul militar asigurat de o carieră militară în care a participat la „anexarea Filipinelor și a teritoriului pentru Canalul Panama, la conducerea trupelor în China (de două ori) și la invadarea și ocuparea Nicaragua, Puerto Rico, Haiti și Mexic printre multe altele” (https://www.newamerica.org/fellows/events/jonathan-katz-gangsters-of-capitalism/), Generalul Smedley D. Butler este cunoscut mai ales pentru modul tranșant în care a dezvăluit schema prin care războiul devenise un instrument principal al capitalismului american. Discursul său celebru War Is a Racket” („Războiul este o escrocherie”, disponibil online la https://www.ratical.org/ratville/CAH/warisaracket.pdf) și două eseuri pe același subiect au fost adunate în volumul cu același titlu (https://www.amazon.com/War-Racket-Antiwar-Americas-Decorated/dp/0922915865; pentru o înțelegere mai cuprinzătoare a poziției lui S. D. Butler, vezi Jonathan M. Katz, Gangsters of Capitalism: Smedley Butler, the Marines, and the Making and Breaking of America's Empire, St. Martin's Press, 2022 https://www.amazon.com/Gangsters-Capitalism-Smedley-Breaking-Americas/dp/1250135583 și Hans Schmidt, Maverick Marine: General Smedley D. Butler and the Contradictions of American Military History, University Press of Kentucky, 1998 https://www.amazon.com/Maverick-Marine-Contradictions-American-Military/dp/0813109574.)

Un fragment dintr-un alt articol, (“America’s Armed Forces,” pt. 2, Common Sense, Vol. 4, No. 11, Nov. 1935, pp. 8-12), frecvent citat, este atribuit în mod incorect discursului (sau volumului) “War Is a Racket”. Mi se pare util să-l postez aici nu atît pentru a corecta o eroare generalizată, cît pentru a preveni în legătură cu iluziile întreținute de clica ortodoxă euro-atlantistă în privința superiorității morale a blocului de dezvoltatori imobiliari cunoscut drept NATO.

 

Smedley D. Butler: Forțele armate ale Americii. „În timp de pace”

 

Nu există nicio șmecherie în setul de escrocherii care să-i scape bandei militare. Se folosește deopotrivă de „oamenii cu degetele” (cei care indică dușmanii), de „tipii cu mușchi” (care distrug inamicii), de „băieții cu creier” (pentru a planifica pregătirile de război) și de „Big Boss” (capitalismul supranaționalist).

Am fost un „șmecher”. Poate părea ciudat pentru mine, un militar, să adopt o asemenea comparație. Adevărul mă obligă să o fac. Am petrecut 33 de ani și 4 luni în serviciu activ ca membru al celei mai dinamice forțe militare a țării noastre – infanteria marină (Marine Corps). Am servit în toate gradele de la sublocotenent la general-maior. Și în acea perioadă mi-am petrecut cea mai mare parte a timpului fiind un „tip cu mușchi” superior pentru Big Business, pentru Wall Street și pentru bancheri. Pe scurt, am fost un escroc servind interesele capitalismului.

Bănuiam că făceam parte dintr-o escrocherie în acel moment. Acum sunt sigur de asta. La fel ca toți membrii profesiunii militare, nu am avut niciodată nici un gînd propriu cît timp am fost în serviciu. Facultățile mentale mi-au rămas într-o animație suspendată în timp ce îndeplineam ordinele superiorilor. Acest lucru este caracteristic pentru toată lumea din serviciul militar.

Astfel, am contribuit la transformarea Mexicului și mai ales a Tampico-ului într-o zonă de siguranță pentru interesele petroliere americane în 1914. Am ajutat să facem din Haiti și Cuba un loc decent în care băieții de la National City Bank să colecteze venituri. Am ajutat la violarea a jumătate de duzină de republici din America Centrală în beneficiul lui Wall Street. Dosarul de escrocherii este lung. Am ajutat la purificarea Nicaragua pentru instituția bancară internațională Brown Brothers în 1909-1912. Am adus lumină în Republica Dominicană pentru interesele industriei zahărului american în 1916 (nota mea, G. F.: pentru regimul actual de sclavie al băștinașilor din Republica Dominicană, vezi “The High Human Cost of America’s Sugar Habit: Low pay, chemical exposure, and a life of debt”, https://www.motherjones.com/politics/2021/09/sugar-central-romana-fanjul-dominican-republic/). Am ajutat ca Honduras să fie „potrivit” pentru companiile americane de fructe în 1903. În China, în 1927, m-am asigurat că Standard Oil și-a văzut de treabă fără să-i deranjeze cineva.

În acei ani am pus la punct, cum ar spune băieții din biroul cu acces restricționat, o șmecherie de înaltă clasă. Am fost recompensat cu onoruri, medalii, promovare. Privind înapoi la acele vremuri, simt că eram în măsură să-i dau lui Al Capone cîteva sfaturi utile. Capone și-a atins potențialul maxim operînd în trei cartiere ale orașului Chicago. Noi, infanteria marină, operam pe trei continente.

Războiul: escrocheria funcționează din plin în propria noastră țară astăzi. Nu vă faceți iluzii. Noi nu mai îndeplinim prin exemplul nostru ca națiune rolul de lider în dezarmare și de făcător de pace pentru omenire. Pregătirile noastre de război actuale și cheltuielile militare anulează pentru totdeauna Tratatul de Pace Kellogg (nota mea, G. F.: este vorba despre tratatul semnat în 27 august 1928 între Statele Unite, Germania și Franța, prin care statele semnatare se angajau să nu recurgă la război în cazul unor „dispute sau conflicte de orice natură sau de orice origine ar fi ele, care pot apărea între ele” https://en.wikipedia.org/wiki/Kellogg%E2%80%93Briand_Pact), tratat la care am subscris, după cum anulează și toate eforturile noastre anterioare de a ușura povara războiului în întreaga lume.”

(Smedley D. Butler, “America’s Armed Forces,” pt. 2, Common Sense, Vol. 4, No. 11, Nov. 1935, online la https://msuweb.montclair.edu/~furrg/Vietnam/butler.pdf. Traducere de Gheorghe Fedorovici)