Cercetarea părinților îmbunătățiți în folos duhovnicesc era riscantă pentru cei care căutau mîntuirea în termenii lor. Pentru aceștia, întrebarea pe care o întîlnim frecvent în Pateric, „ce să fac ca să mă mîntuiesc?”, primea din partea bătrînilor o mustrare în legătură cu lucrurile bune pe care nevoitorii mai puțin experimentați le făceau greșit sau nu le făceau deloc. Răspunsurile bătrînilor se referă într-un fel sau altul la lepădarea de lume, pe care unii monahi nu o realizau pe deplin sau nu erau destul de conștienți de legătura lor cu lumea, chiar și în pustie.
Urmarea lui Hristos este complicată atunci cînd nu te-ai lepădat de lume. Unirea cu Hristos prin botez începe prin lepădarea de lume, dar problema este că spre deosebire de Hristos, care nu ne primește dacă ne lepădăm de El (Matei 25, 12), lumea nu se leapădă de noi și continuă să aștepte întoarcerea noastră.
Preocuparea pentru mîntuire lipsește din conștiința ortodoxă actuală – și nu doar din cauza secularizării. În România, clerul a întreținut un fals sentiment de siguranță a mîntuirii dedusă fraudulos din formarea creștină a poporului nostru. Deși confortabilă în fața siguranței mîntuirii oferită de prozelitismul neoprotestant, această atitudine a făcut mai mult rău decît bine, nu în ultimul rînd pentru că a rezervat grija pentru mîntuire profesioniștilor sacrului. Mîntuirea s-a redus la o chestiune de tehnică a sacrului, motiv pentru care slujba înmormîntării adună mai multă lume decît cea a botezului.
Probabil că abandonarea credincioșilor în brațele lumii îi oferă clerului posibilitatea de a-și scoate în relief mai bine relația lui cu sacrul. Însă în contextul răspîndirii spiritualității New Age, orbirea clerului ortodox față de propria lui misiune, de a-i ajuta pe creștini să se lepede de lume pentru a putea trăi cu adevărat în Hristos, se va întoarce în scurt timp împotriva lui, pe măsură ce nu doar lumea seculară, ci și creștinii ortodocși vor descoperi posibilități tot mai accesibile de a-și găsi drumul spre dimensiunea sacrului în termenii lor.