marți, 16 noiembrie 2021

„Ca să nu le mai deranjez au tras un paravan…”

 

Întîlnirea cu adevărul este mortală, iar pe unii dintre noi doar moartea – sau iminența ei – îi mai poate aduce, chiar dacă fără voia lor, înaintea adevărului. Din acest motiv, fiecare întîlnire veritabilă cu adevărul este transformatoare. Din același motiv, tindem să tragem un paravan între noi și adevăr, ca nu cumva să vedem cît suntem de respingători, ca nu cumva ceea ce este mort în noi să moară de-a binelea. Pentru că ne temem, pe bună dreptate, că s-ar putea să nu mai rămînă nimic altceva din noi în urma unei asemenea întîlniri.

Prin promisiunile lor, stînga și dreapta ne oferă numeroase astfel de paravane: progres infinit, egalitate universală, bunăstare universală, sănătate universală (prin vaccinurile anticovid) etc. Pînă și tradiția este folosită, în mediul ortodox tradițional, ca un paravan de protecție față de adevăr, ca adevărul însuși, nu ca transmisiune organică, comunitară și locală, a adevărului transcendent universal. Tocmai pentru că a fost redusă iresponsabil la rolul de paravan împotriva transformărilor sociale, tradiția ortodoxă este înlocuită chiar în timp ce citiți aceste rînduri cu paravanul mai impunător al umanismului european.

Duhul Sfînt este Duhul Adevărului (Ioan 14, 17), iar pentru cei care nu-l cunosc, El este ca vîntul (Ioan 3, 8). Cîtă vreme ne temem de adevăr, vom rămîne „în latura și în umbra morții”, ajutîndu-l pe stăpînitorul acestei lumi să tragă un paravan (para-vînt!) între noi și „lumina care-a răsărit” (Matei 4, 16). Stăpînitorul acestei lumi va continua să ne dea morții atît timp cît vom persevera în refuzarea Vieții și în amînarea întîlnirii noastre cu adevărul.

Corupția generalizată a lumii noastre, a clasei politice, a clerului superior, a corpului medical, a profesorilor, a societății în ansamblu are o cauză spirituală evidentă. Nici un plan de reforme economice, politice, educaționale sau medicale nu va putea contribui la regenerarea lumii noastre cîtă vreme refuzăm să căutăm răspunsul la întrebări fundamentale precum „ce este lumea?” și „ce este omul?” în lumina învățăturii ortodoxe. Întîmplări dureroase precum cea relatată în continuare ar trebui să ne determine să începem să luăm aceste întrebări în serios.     

 

„Pentru că o durea tare, fata nu a putut să stea la consult. Doctorul s-a supărat atunci și a aruncat mănușile. I-am spus să-i dea măcar un calmant, ca să poată suporta durerea. Medicul a început să țipe la mine și mi-a spus să mă uit în spatele spitalului, pentru că sunt o groază de cazuri de COVID-19, ce-mi trebuie mie calmante, anestezist, că să vorbesc cu Raed Arafat să ne angajeze oameni. Apoi, i-a spus fetei: dacă nu te operez, o să mori. Ea, când a auzit așa ceva, s-a speriat, a căzut pe o băncuță de lângă, s-a învinețit la gură și-mi spunea: «Mami, mami, nu mă lăsa!». Atunci, eu am luat-o acasă, pentru că mi-a fost milă de ea și pentru că nu a vrut să mai rămână.

[…] Ajunsă acasă, fata a început să vomite și să facă febră, așa că a mers din nou la Urgențe. „Duminică, la ora 11,00 dimineață, îi făcuseră și un test RT-PCR. Rezultatele testului au venit abia la ora 21,00, pentru că cei de la laborator l-au băgat în lucru tocmai la ora 19,00. A trebuit să mai stăm astfel pe holurile de la Urgențe Chirurgie, pe un pat, fără lenjerie, fără nimic, pentru a aștepta rezultatele testului. În tot timpul acesta, fata mea avea frisoane, am cerut o pătură să o învelesc, dar ei nu au venit să-mi aducă nimic. M-am dezbrăcat și am pus hainele mele peste ea, m-am așezat eu peste ea ca să o încălzesc și i-am cerut soțului să aducă o pătură de la mașină. Le-am cerut doamnelor asistente care erau pe tură să-mi aducă un termometru, dar nu mi-au mai adus, iar ca să nu le mai deranjez au tras un paravan, ca să nu le mai văd. Au intervenit și oamenii care erau acolo ca să ne ajute cu ceva, pentru că era doar o copilă. A venit doamna doctor Șandru, căreia i s-a făcut milă de noi și i-a administrat o perfuzie, dar târziu, pe la ora 18,00 – 19,00. Nu i-a dat însă nimeni niciun calmant. După ce au venit și au preluat-o, au băgat-o în sala de operație, iar de acolo nu mai știu nimic concret.

[…] Am stat și am așteptat, nu am putut face nimic altceva, iar fata mea, din păcate, a murit.”

Reportaj Antena 3: https://www.youtube.com/watch?v=C-1qdwUXSyo

Relatarea întregii tragedii la https://citateromanesti.ro/o-tanara-a-murit-in-chinuri-dupa-ce-a-fost-diagnosticata-gresit-de-doua-ori-ea-avea-dureri-groaznice-iar-chirurgul-ia-spus-ca-se-alinta/