Omul se poate transforma pentru că poate crește. Însă nu orice transformare este împlinitoare (https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2022/08/ortodoxia-iconoclasta.html) pentru că nu orice transformare este creștere (https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2021/12/gindul-de-seara-13.html vezi și https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2020/05/locul-persoanei.html). Cel rău identifică transformarea cu creșterea pentru că acesta este singurul mod în care poate transforma creșterea în opusul ei.
Transformarea îl schimbă pe om în altceva decît el însuși. Transformarea începe dinafara omului, dar ținta ei este interiorul omului. Aceasta pentru că omul nu crește dinăuntru spre în afară, ci dinăuntru spre adîncul lui. Din acest motiv, este necesară realizarea unei false spiritualități ortodoxe care să permită accesul la înăuntrul omului în vederea stricării lui iremediabile.
Creșterea începe dinăuntrul omului și face pînă și din afara omului un înăuntru (https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2022/02/de-unde-venim-si-incotro-ne-ducem.html; https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2022/08/metode-de-invatare.html). Creșterea este orientare, transformarea este dezorientare. Creșterea este orientată de chip spre asemănare. Transformarea întrerupe creșterea, reorientînd omul spre orice ar vrea să fie în afara omului însuși.
Creștinismul ortodox însuși a fost transformat, devenind în cele din urmă unul dintre principalele mijloace ale transformării totale, împreună cu spiritualitatea New Age, cu umanismul secular sau gnostic și cu post-umanismul biotehnologic.