De regulă, atunci cînd profitul
BOR este pus în discuţie în mod public, Patriarhia replică prompt, sub
forma unui comunicat oficial publicat în paginile Luminii.[1] Poate că aşa
s-ar fi întîmplat şi dacă dl Lucian Mîndruţă ar fi făcut acuzaţii similare la
adresa BOR, şi nu s-ar fi limitat doar la a-şi exprima nemulţumirea în legătură
cu posibilitatea scutirii clerului de taxe. Dl Mîndruţă consideră doar că
preoţii sunt inutili: spre deosebire de medici, „preoţii n-au salvat niciodată
pe nimeni”.[2] Problema salvării,
pusă abrupt de un ateu, se pare că nu reprezintă însă pentru autoritatea
bisericească o chestiune care trebuie lămurită cu urgenţa cu care trebuie puse
la punct veniturile BOR. Vorba aia, unde îţi este comoara, acolo şi inima.
Preoţii n-au salvat niciodată pe
nimeni – dar ar fi trebuit să o facă? Sau doar pretind că o fac? N-ar trebui
oare ca oamenii care adresează astfel de reproşuri să fie ajutaţi să şi le
limpezească? Dar cum să-l ajuţi pe un duşman? Mai întîi, creştinii nu au duşmani,
chiar dacă sunt mulţi cei care-i duşmănesc: în momentul arestării, Hristos îl
numeşte pe Iuda prieten. Apoi, creştinii nu-i pot ajuta pe necreştini decît în
măsura în care nu-i mai percep ca adversari ai Bisericii, ci ca pe adversarii
lor înşişi: oameni care izbesc cu piciorul în ţepuşă (Fapte 9, 5). Oameni suferinzi, oameni bolnavi. Şi pe care creştinii
trebuie să-i viziteze şi să-i ajute ca pe orice alt bolnav, după cum făceau
creştinii din primele trei secole, care-i îngrijeau pe bolnavi, pe văduve, pe
cei slabi şi neajutoraţi, pe săraci indiferent de credinţa acelora. Într-un an
dedicat Sfîntului Maslu şi îngrijirii bolnavilor,[3] suferinţa spirituală putea fi avută mai mult în vedere.
Preoţii nu au salvat niciodată pe
nimeni, e adevărat. Şi cum ar putea? Preotul are el însuşi nevoie să fie
salvat. Medicii salvează vieţi, e drept, dar pot ei salva oameni? Salvarea
omului e un lucru cu neputinţă omului, fie el preot sau medic. Salvarea omului
e darul lui Dumnezeu şi împreună lucrarea Lui cu omul. Ce poate şi trebuie
să facă preotul – şi orice creştin – e să-l viziteze, fie doar şi printr-o
rugăciune, pe cel care are nevoie de salvare, de vindecare, precum şi pe cel
care nu crede că are nevoie de salvare. Pe cel care nu crede că poate fi salvat,
precum şi pe cel care nu crede că merită salvat. Odată vizitat de Dumnezeu,
omul învaţă să-i vadă pe oameni, chiar dacă la început îi vede ca pe nişte
copaci care merg (Marcu 8, 24).
A
vizita înseamnă a vedea, ne aminteşte rădăcina latină a cuvîntului. Dar cînd
îşi face vizita, medicul nu vede oameni, ci pacienţi, adică ţesuturi de
reparat, oase de sudat şi organe de resuscitat.
Cînd mergi în numele lui
Dumnezeu, Dumnezeu merge cu tine. Uneori, după cum se va vedea din textul pe
care l-am tradus în continuare, îl găseşti pe Dumnezeu tocmai acolo unde credeai
că-l aduci. Şi începi să vezi.
NOTE:
Mergînd în rai, bucată cu bucată
Pr. Steven Belonick
Pe parcursul celor treizeci şi
patru ani ca preot ortodox, am vizitat nenumărate persoane cu diferite grade de
boală – unele cu boli vindecabile, iar altele cu boli grave. Fiecare vizită
mi-a oferit ocazia de a vedea nu doar neliniştea şi fragilitatea umană, ci şi
credinţa eroică şi statornică. Totodată, fiecare vizită mi-a amplificat teama
şi mi-a arătat credinţa mea meschină, dăruindu-mi lecţii valoroase. Două astfel
de vizite îmi sunt încă vii în amintire: prima mea vizită la un azil de
bătrîni şi întîlnirea cu un diabetic pe nume „Alex”.
Impresiile de la prima mea vizită
la un azil local, ca nou preot trimis în Binghamton, New York, mi-au rămas
proaspete. Infirmi şi abandonaţi, cu propriile lor nume rătăcite undeva prin
circuitele neurologice atrofiate, „locatarii” sunau permanent după ajutor, dar
nu primeau nici un răspuns. Imobilizaţi în scaune cu rotile şi paturi, ei
căutau cu însetare o confirmare a prezenţei lor, aşteptînd pe cineva cu care să
vorbească în interiorul lumii lor din ce în ce mai micşorate. Sînjenit, tînăr,
şi neştiind prea bine cum să procedez cu această parte de umanitate fragilă, am
descoperit că simpla rostire a unei rugăciuni pentru acei membri ai parohiei
mele îi determina să încerce să facă semnul crucii. Mulţi ani mai tîrziu (cînd
eram implicat în îngrijirea mamei mele în vîrstă de 94 de ani), mi-a devenit
uşor să vorbesc – şi da, uneori chiar şi să-i hrănesc – pe prietenii şi
enoriaşii în vîrstă, dar atmosfera acelei prime vizite mi-a distrus zona mea de
confort, încît la plecare m-a gîndit îngrozit: „Steven, aşa vei ajunge şi tu?”
Teama mea de a nu ajunge bolnav,
bătrîn şi muribund a încetat să mai fie o angoasă psihică: a devenit un fapt
cert. Şi eu eram om; şi eu eram supus morţii. Lecţia întîi.
Vizita mea la Alex, un enoriaş în
vîrstă care a suferit timp de decenii de diabet sever, a fost la fel de
impresionantă. Alex se pregătea să fie supus amputării piciorului (chiar sub
genunchi), deci l-am vizitat la spital pentru a-i primi spovedania şi pentru
a-i da Sfînta Împărtăşanie. Amputările nu erau ceva nou pentru Alex: din cauza
bolii sale, el a suferit cîteva de-a lungul anilor. Dar pe aceasta o înfrunta
efectiv cu umor, în ciuda durerii fizice mari şi a apăsării emoţionale. M-a
salutat spunînd: „Părinte, se întîmplă din nou. Cred că voi merge la cer bucată
cu bucată.” N-am ştiut dacă să rîd ori să plîng. Îmi amintesc că am făcut şi
una, şi alta, în timp ce aruncam o privire la uzata, aproape ferfeniţita lui
carte de rugăciuni de la căpătîi.
Credinţa mea era infimă în
comparaţie cu credinţa solidă dobîndită de Alex prin rugăciune şi suferinţă.
Era adevărat: o credinţă cît un grăunte de muştar putea creşte,
transformîndu-se într-un mare arbore înfloritor atunci cînd este adăpată prin
rugăciune neîncetată şi fidelitate statornică faţă de Dumnezeu. Lecţia a doua.
Străbătînd sute de holuri de
spital şi numeroasele saloane ale azilelor de bătrîni în cursul preoţiei mele,
am învăţat lecţii după lecţii – nu doar despre
vizitarea bolnavilor şi suferinzilor, ci şi de
la bolnavi şi suferinzi. Dar nimic nu se compară cu lecţiile deprinse odată
ce m-am îmbolnăvit eu însumi.
În ultimii doi ani, am suferit
trei operaţii majore, dintre care una m-a dus la un pas de moarte. După cea mai
serioasă intervenţie chirurgicală, am petrecut
douăzeci şi una de zile în spital şi o vară întreagă în recuperare. În
cursul îndelungatei şederi în spital, am simţit tot mai mult că deveneam
„instituţionalizat”, influenţat negativ de ritmurile rutinei de spital: fiecare
zi părea o eternitate, şi mă întrebam dacă mă voi mai putea întoarce vreodată
acasă. Legăturile mele cu „acasă” slăbeau.
Vizitele familiei şi prietenilor
îmi atenuau disconfortul şi neliniştea. Ei îmi aduceau un sentiment de
normalitate şi de speranţă. Îmi aduceau veşti despre lumea dinafară. Mi-au
oferit ocazia de a rîde. Mi-au permis să vorbesc despre încercările prin care
treceam şi să plîng. M-au ascultat reluînd la nesfîrşit detaliile „poveştilor
mele de operaţie”.
Faptul de a fi unul dintre
bolnavi şi suferinzi m-a învăţat alte lecţii, şi mai valoroase: vizitele
semenilor noştri sunt vindecătoare; simpla prezenţă a unei alte fiinţe umane
este vindecătoare. În mod deosebit, în cele din urmă am aflat că „vizitator” şi
„vizitat” devin „Hristos” unul pentru altul. Cuvintele lui Iisus (parafrază),
„...cînd aţi făcut aceasta unuia dintre aceşti fraţi ai Mei, prea mici, Mie
mi-aţi făcut-o”, căpătă acum un nou înţeles: fiindcă atunci cînd suntem în
rolul „Vizitatorului,” ne asemănăm lui Hristos venit la cei lipsiţi; la fel,
atunci cînd noi înşine suntem „Vizitatul”, ne asemănăm deopotrivă lui Hristos,
în chipul umanităţii Sale.
Într-adevăr, aceste vizite cuprind
astfel o taină, în care harul divin ajunge pînă la cea mai umilă dintre
condiţiile umane. Cu toate acestea, vizitarea bolnavilor nu este un lucru uşor
de făcut: „apele sunt adînci” (Luca
5, 4). Dar Domnul nostru este acolo, în adîncuri – este prezent în noi şi
prezent în cei pe care-i vom vizita. De aceea, nu trebuie să evităm astfel de
vizite din jenă sau teamă.
În calitate de student la
teologie, o parte a pregătirii mele presupunea efectuarea doar a unui mic număr
de vizite la spital în timpul anului
final. (Acum, noii studenţi de la facultatea la care am absolvit, mă bucur să o
spun, sunt obligaţi să îndeplinească 400 de ore de practică în spital sub
supravegherea unui supraveghetor cu pregătire în educaţie pastorală clinică
–EPC–, realizînd astfel un credit complet pentru cursul de EPC). Mi-a luat
multă vreme şi vizite repetate pentru a învăţa cum să le slujesc celor bolnavi
şi suferinzi într-un mod care să le fie folositor. Îţi ia timp pînă te
obişnuieşti cu priveliştea, cu mirosurile şi cu sunetele. Mi-a luat timp pînă
am învăţat să ascult mai degrabă decît să mă lansez într-o tiradă plină de sine
ori într-o vorbărie superficială despre vreme sau despre meciul din ajun.
Pentru a putea fi un mai bun „vizitator al bolnavilor”, m-am înscris chiar şi la
un curs de doi ani în cadrul Onondaga
Pastoral Counseling Center din Upstate New York. Încetul cu încetul, am putut
depăşi stîngăcia la nivelul gesturilor şi al dialogului.
O astfel de pregătire formală,
deşi cu siguranţă extrem de utilă, nu este întotdeauna posibilă. Dar chiar dacă
ne lipseşte posibilitatea unei instruiri formale, smerenia şi credinţa ne pot
ajuta din plin în lucrarea de slujire a celor bolnavi şi nevoiaşi. Este limpede
că în Evanghelii Iisus îi cheamă pe toţi creştinii să-i viziteze pe cei
bolnavi, pe suferinzi şi pe cei uitaţi. De fiecare dată cînd ne străduim să
facem acest lucru, avem posibilitatea de a deveni „Hristos” pentru alţii, în
moduri pe care nu le putem explica şi care ne rămîn necunoscute. Ce privilegiu
este pentru noi să avem posibilitatea de a imita compasiunea Lui şi să lăsăm
compasiunea lui să curgă prin noi. Dacă-i primim porunca, această slujire a
celor bolnavi şi suferinzi ne va uni cu El. Atît în „Cel vizitat” cît şi în
„Vizitator”, El este prezent; prin urmare, „prezenţa” umană a unora faţă de
alţii este copleşitor de semnificativă.
Scriptura ne spune că Dumnezeu a
„a cercetat şi a făcut răscumpărare poporului Său”, în persoana Fiului Său,
Iisus Hristos, care a venit la noi cînd eram bolnavi de păcat, copleşiţi de întuneric
şi morţi pentru Viaţa adevărată. Scriptura ne spune în continuare că Iisus nu a
fost preocupat doar de mîntuirea noastră finală, ci şi că El s-a îngrijit de
„şchiopi, orbi, muţi, ciungi, şi mulţi alţii” (Matei 15, 30). Cu alte cuvinte, slujirea arătată de Iisus era
îndreptată spre fiecare persoană în sine; în definitiv, El „cunoaşte numele şi
anii fiecăruia, încă din pîntecele maicii lui” (Liturghia Sf. Vasile cel Mare).
Cuvîntul lui Dumnezeu ne spune şi că Iisus a venit să ne poarte poverile şi să
ne împărtăşească temerile. Hristos a venit atît ca Tămăduitor cît şi ca Cel ce
suferă; cu toţii putem alege să-L imităm în prima ipostază, şi cu toţii vom
ajunge în cele din urmă să-L imităm fără voia noastră în cea de-a doua.
Vizitarea bolnavilor şi a celor
în suferinţă ne oferă atît de multe lecţii care ne sunt indispensabile în
calitate de creştini. Haideţi să intrăm în aceste ape adînci, unde nu vom găsi
pe nimeni altul decît pe Hristos Însuşi.