Printre textele
interesante care se pot găsi pe site-ul https://convergente.ro/
(o publicație creștină care mi-a făcut onoarea de a-mi publica o scurtă
parabolă cu cîteva zile în urmă, vezi la https://convergente.ro/bestseller/),
se află unul care mi-a atras atenția în mod special întrucît am recunoscut
printre problemele menționate, proprii mișcării neo-protestante, aspecte care
afectează în egală măsură și ortodoxia românească. Astfel, deși se manifestă
diferit, sentimentalismul, adică cererea și oferta de emoție atît de bine
descrise în eseul domnului Dan Tomuleț, „Neo-protestantismul românesc între
derută și reformă” (https://convergente.ro/neo-protestantismul-romanesc-intre-deruta-si-reforma/)
domină și în lumea ortodoxă din România.
Cauzele pot fi
diferite, dar rezultatul tinde să fie același. În timp ce comunitățile
neo-protestante încearcă să compenseze prin manifestări energice de entuziasm psihologic sărăcirea inevitabilă produsă de Reformă cultului, „emoționalismul” din
bisericile ortodoxe este în mare parte favorizat de absența bărbaților, care-și
limitează participarea la evenimentele majore din cursul anului (Nașterea
Domnului, Învierea) și din timpul vieții lor (botezuri, nunți, înmormîntări).
Probabil că sentimentalismul
a reprezentat o ispită a vieții creștine încă de la întemeierea Bisericii. Sentimentalismul
religios răspunde unor nevoi sufletești reale sau imaginate: nevoia de a fi
împreună cu cineva, nevoia de a fi mîngîiat, înțeles, apreciat. Dar el ne satisface
nu doar suferințele, ci și fariseismul: superioritatea noastră față de alții, față
de cei care nu vin la slujbă, față de cei care nu postesc ca noi, nu se roagă
ca noi, nu cîntă atît de bine ca noi.
Sentimentalismul este însă limitat la
emoția psihologică, aspect descris în mod lămurit în articolul la care mă
refer. Dar dacă intelectualul a depășit aceste nevoi, nu înseamnă că el nu
rămîne vulnerabil față de riscul de a transforma creștinismul într-un mijloc de
procurare a unor satisfacții personale: deliciile intelectuale pe care ți le
poate oferi un text de Palama pot fi superioare mîngîierilor unei romanțe de
inimă albastră, un gen atît de popular la majoritatea stranelor din BOR. Dar
faptul că deguști un text patristic nu te aduce mai aproape de Dumnezeu
decît degustarea unei fripturi. Dacă Sf.
Pavel are dreptate, atunci este foarte posibil ca cel care-l slăvește pe
Dumnezeu pentru o cină savuroasă să fi mîncat în prezența lui Dumnezeu, în timp
ce cărturarul care a căutat în scrierile teologice dificile orice altceva decît
slava lui Dumnezeu a fost în cel mai fericit caz singur – deși este greu de
crezut că diavolul ar rata o ocazie atît de potrivită pentru a-i sugera
intelectualului nostru niște gînduri cu adevărat inspirate. Spre deosebire de
acest creștinism compensator, terapeutic (criticat de părintele Alexander
Schmemann în toate lucrările sale), adevăratul creștinism nu ne satisface
nevoile, ci le trezește, le curăță și le intensifică.
Chitarismul, creștinismul consumerist descris
foarte bine de dl Dan Tomuleț reprezintă forma actuală a acestei ispite, vizibilă imediat în muzica
bisericească, manifestarea fizică principală a serviciului religios în orice
confesiune creștină.
De fapt, totul
se poate degrada în chitarism cîtă vreme este căutată satisfacția personală,
indiferent că este vorba despre o satisfacție de natură emoțională, estetică
sau intelectuală. Și muzica psaltică, monodia bizantină poate reprezenta o
formă de chitarism atunci cînd este ascultată din nevoia de delectare sau
relaxare, ca o alternativă duhovnicească la Mozart sau Vivaldi (asupra
riscurilor cîntării de dragul cîntării ne previn nevoitorii din vechime, după
cum se poate observa din pasajul din Everghetinos citat mai jos, la sfîrșitul acestui articol).
Din cîte am avut ocazia să văd, în ciuda intențiilor sale, Arvo Pärt îi satisface și pe unii, și pe alții. Ai și muzică bizantină, și Bach în aceeași doză. Doi în unul.
Cred că ar fi
fost util ca una dintre observațiile majore din textul dlui Tomuleț, și anume
„fără implicarea înțelepciunii duhovnicești, religia este o simplă fundătură a
culturii și a psihologiei umane”, să fie prelungită și asupra culturii umane cu
aceeași rigoare cu care a fost aplicată în plan psihologic. De pildă,
intelectualii români interesați de ortodoxie pentru patrimoniul ei patristic nu
par copleșiți de dreapta socoteală, smerita cugetare, dedicarea misionară și
mai ales de iubirea de Hristos pe care familiaritatea cu temele și autorii patristici te aștepți să le inspire. Observația avvei Siluan, „Vai omului care are numele
mai mare decît fapta!”, cu greu i-ar putea indica pe „chitariști”,
limitați prin firea lucrurilor la fapte mici și nume pe măsură, însă intelectualilor
pasionați de partituri patristice le-ar putea produce un oarecare
disconfort.
Dacă este
adevărat că în lumea neo-protestantă cultivarea exclusivă a emoției a dus la
sărăcirea vieții intelectuale, aceasta nu înseamnă că remediul s-ar afla în
recuperarea studiului și a vieții intelectuale în dauna repetițiilor muzicale. La
întrebarea „Este obligatorie participarea la slujba religioasă dacă vrem să
avem o viață creștină?”, C. S. Lewis a răspuns afirmativ, bineînțeles: nu poți
fi creștin fără Sfintele Taine și nu le poți primi fără a participa la slujbă. Dar Lewis
insistă: venirea la biserică este cel mai bun remediu pentru a scăpa de
îngîmfare. Venind la biserică, ai șansa rară de a descoperi că o muzică
proastă, pusă pe niște versuri mediocre, este cîntată prost de un sfînt bătrîn
încălțat cu niște ghete modeste pe care nu ești vrednic să le cureți (http://andynaselli.com/c-s-lewis-on-his-churchs-hymns-fifth-rate-poems-set-to-sixth-rate-music).
Poate că pe
intelectualii ortodocși români cultura patristică i-a scăpat de îngîmfare. Cu
toate acestea, să nu renunțăm prea ușor la ajutorul care ne-ar putea veni de la
omulețul simplu care rabdă lîngă noi resemnat și fără să priceapă mare lucru
din sensurile simbolice ale liturghiei bizantine, dar care rămîne totuși pe deplin încredințat că
în timpul slujbei Dumnezeu este prezent; un om căruia nu i-ar putea trece
vreodată prin minte că Dumnezeu face ca slujba să strălucească tocmai de dragul
acestui om simplu cu privirea ușor pierdută, care-și schimbă răbdător greutatea
de pe un picior pe altul, hotărît să rămînă locului pînă la sfîrșit, oricît de
mult ar dura.
Maturitatea
duhovnicească, înțelepciunea duhovnicească care lipsesc astăzi într-un mod
atît de dureros din bisericile noastre, după cum observă corect dl Tomuleț, nu
pot fi dobîndite în afara unei vieți bisericești; în plus, discernămîntul duhovnicesc apare
ca dar al lui Dumnezeu în cadrul unei relații de ascultare dintre fiul/fiica și
părintele duhovnicesc, relație care nu poate fi înlocuită de nici un text. Un duhovnic
simplu la minte și lipsit de cultură este de preferat textului cel mai profund.
Uneori este de preferat chiar și duhovnicului cultivat. Dar pînă ajungem la
duhovnic, ne putem baza oricînd pe omulețul simplu de lîngă noi și pe icoanele dintre noi.
În alt loc, unde
discută direct problema muzicii bisericești, C. S. Lewis ajunge la concluzia că
totul depinde de intenția cu care facem lucrurile:
„But it is on the intention that all
depends. [...] We must beware of the naive idea that our music can ‘please’ God
as it would please a cultivated human hearer. That is like thinking, under the
old Law, that He really needed the blood of bulls and goats. To which an answer
came, ‘Mine are the cattle upon a thousand hills’, and ‘if I am hungry, I will
not tell thee.’ If God (in that acme) wanted music, He would not tell us. For
all our offerings, whether of music or martyrdom, are like the intrinsically
worthless present of a child, which a father values indeed, but values only for
the intention.”
C. S. Lewis, „On Church Music”, https://learnitandshareit.files.wordpress.com/2014/08/c-s-lewis-on-church-music.pdf
DIN EVERGHETINOS
13. Un frate l-a întrebat pe avva Siluan, zicând: ce voi
face, avvo, cum voi câştiga umilinţă? Că sunt foarte ispitit de trândăvire, de
somn şi de dormitare. Şi când mă scol din somn, mă lupt foarte la cântarea
psalmilor şi nu pot birui dormitarea, nici psalmi nu zic fără de glas. Şi i-a
răspuns lui bătrânul: fiule, a zice tu psalmii cu glas, întâi este mândrie,
căci ţi se pare că tu cânţi, iar fratele tău nu cântă. Al doilea, îţi
împietreşte inima şi nu te lasă să te umileşti. Deci, de voieşti umilinţa, lasă
cântarea. Şi când stai făcându-ţi rugăciunile tale, să caute mintea ta puterea
stihului şi să socoteşti că stai înaintea lui Dumnezeu, a Celui ce încearcă
inimile şi rărunchii(Psalm 7, 10.). Iar când te scoli din somn, mai înainte de
toate slăvească gura ta pe Dumnezeu; apoi citeşte Crezul şi Tatăl nostru. După
aceea, începe-ţi canonul tău, încet, suspinând şi aducându-ţi aminte de
păcatele tale şi de chinul în care va să te munceşti. Zis-a fratele: eu, avvo,
de când m-am călugărit, slujba canonului şi ceasurile, după rânduiala celor 8
glasuri le cânt. A răspuns bătrânul: pentru aceasta umilinţa şi plânsul fuge de
la tine. Pune în minte pe părinţii cei mari, cum ei nefiind slujitori
bisericeşti şi nici glasuri şi nici tropare ştiind, fără numai puţini psalmi,
ca nişte luminători în lume au strălucit; precum au fost avva Pavel cel prost
şi avva Pamvo şi avva Apolo şi ceilalţi purtători de Dumnezeu părinţi, care şi
morţi au înviat şi mari puteri au făcut şi stăpânirea cea asupra dracilor au
primit-o. Nu cu cântări, tropare şi glasuri, ci cu rugăciunea cea cu inima
zdrobită şi cu post, prin care şi frica lui Dumnezeu în inimă creşte necontenit
şi plânsul se întăreşte, şi de tot păcatul curăţeşte pe om iar mintea mai albă
decât zăpada o face. Apoi cântarea, pe mulţi la cele mai de jos ale pământului
i-a pogorât, nu numai mireni, ci şi preoţi, fiindcă i-au moştenit şi în curvie
şi în alte patimi de ruşine i-au prăpăstuit. Deci cântarea este a mirenilor.
Pentru aceasta şi norodul se adaugă prin biserici.
http://www.pateric.ro/pentru-avva-siluan/