În ultima convorbire dintre părintele Ioanichie
Bălan și părintele Stăniloae, părintele Stăniloae observa „că mai toți
profesorii de teologie vor să fie și parohi. Dar o fac aceasta neglijînd
aprofundarea cunoașterii lui Hristos și din interese materiale.” (Omagiu memoriei părintelui Dumitru Stăniloae,
Editura Moldovei și Bucovinei, Iași, 1994, p. 18). De cînd indemnizația de
asistent maternal a transformat adopția într-o afacere (https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/salarii-de-4-000-de-lei-pentru-asistentii-maternali-conditiile-impuse-de-autoritati.html),
e de așteptat ca preoțimea, acești asistenți paternali duhovnicești, să o ia în
considerare ca pe o formă de împlinire personală și de satisfacții „sufletești”
și bucurii „duhovnicești” suplimentare.
Cu siguranță nu acesta este și cazul recentei
hirotoniri a dlui Radu Preda (https://www.activenews.ro/stiri/Radu-Preda-presedintele-executiv-al-IICMER-a-fost-hirotonit-preot-156028).
Faptul că a fost hirotonit de un ierarh ortodox specialist în mistica isihastă
și în colindatul familiei regale la Versoix nu poate decît să-l recomande pe un
om care, tînăr fiind, l-a colindat la rîndul lui pe Țuțea. Dl Preda pare mai
degrabă să fie unul dintre cei care au luat exemplul Sfinților Părinți, după cum
recomanda Stăniloae în convorbirea menționată: „Ar trebui să ia exemplu de la
Sfinții Părinți în primul rînd ierarhii, monahii și preoții. Să le fie
preocuparea principală simplitatea, smerenia și apropierea ajutătoare de
oameni. Nu spre vreo autoritate lumească să le fie rîvna lor, după stilul
catolic din Evul Mediu cu episcopii prinți și latifundiari, ci autoritatea unei
viețuiri de model prin smerenie, prin comunicabilitate cu oamenii și prin
organizarea ajutorării celor din nevoi – bonavi, bătrîni, orfani.” (Omagiu..., p. 17) În definitiv, domnul,
pardon, părintele Radu este titularul singurei catedre de teologie socială
ortodoxă din România și un reprezentant important al creștinismului în spațiul
public.
Hirotonirea unui intelectual respectabil demonstrează
că BOR este capabilă să producă și o alte categorie de slujitori pe lîngă
personalul administrativ tradițional, format din majordomii și menajerele recrutați
și instruiți de profesorii de teologie din rîndul studenților merituoși ai
facultăților de teologie ortodoxă. Ne putem aștepta așadar ca recomandarea
părintelui Stăniloae să se împlinească prin efortul părintelui Radu Preda: „A
sosit vremea ca Biserica să reia exemplul Sfântului Vasile ce Mare, iar monahii
să facă lucruri de mână, rucodelii pentru a-și cumpăra prin ele cele de folos
lor și altora, nu să caute să obțină de la oricine, cu motivul pomenirilor,
sume de bani și alte bunuri.” (Omagiu...,
p. 17)
Dar pentru că este vorba despre hirotonirea
titularului singurei catedre de teologie socială ortodoxă din România, pentru
că acesta este unul dintre puținii intelectuali ai BOR capabil de o exprimare
coerentă și argumentată, nu te poți împiedica să nu pui acest eveniment în
legătură cu alte evenimente recente. Cum ar fi, de pildă, vizita lui Sam
Brownback, ambasadorul SUA pentru libertate religioasă internațională. Brownback
a făcut un apel la o prezență creștin-ortodoxă în teritoriile controlate de
Islam:
„este vorba despre
recrutarea unor susținători și unor oameni care să ne ajute în chestiunile
legate de libertatea religioasă. Credem cu tărie în
libertatea religioasă pentru toată lumea, oriunde și oricând. De aceea, avem
nevoie de mai multe țări și mai mulți susținători pentru acest efort, la nivel
global. Așadar, sunt aici atât pentru a găsi o apropiere de
ortodoxie, cât și pentru a recruta susținători pentru libertatea religioasă. Sper să putem colabora cu
România, fiindcă sunt câteva țări în lume unde există un grad mare al
persecuției, iar noi avem nevoie de mai mulți aliați. Deja
lucrăm cu unele guverne în această regiune pentru a putea reconstrui o parte
dintre comunitățile religioase minoritare din Orientul Mijlociu care au fost
date la o parte. Cred că ar putea fi de ajutor. Comunitatea Yazidi și creștinii
au fost îndepărtați din nordul Irakului. Iar noi alături de câteva guverne din
această regiune am lucrat pentru a încerca să reconstruim zonele în care se
aflau comunitățile religioase minoritare, astfel încât oamenii să poată veni și
trăi în acele locuri. Am speranța că vom putea lucra cu România pentru a putea
face lucruri similare, pentru a putea fi implicați în contextul mai larg al
libertății religioase. Suntem, de asemenea, profund îngrijorați de ceea ce se
întâmplă în alte țări, cum ar fi faptul că un milion de musulmani
(uiguri-n.red) sunt închiși în centre de detenție în vestul Chinei. Avem nevoie
de mai mulți aliați care să iasă în față împotriva guvernului chinez și să
spună că acei oameni nu ar trebui să fie închiși, ci ar trebui să fie
eliberați. De aceea avem nevoie de mai mulți aliați. Este lucrul pe care sper
să îl pot discuta și să pot primi sprijin din partea României în această luptă
pentru libertatea religioasă. Mi-ar plăcea să văd
(România, n.r.) că se implică într-o luptă în alte locuri acolo unde a aparține
unei minorități religioase poate fi mortal sau poate duce la închisoare.
Și avem nevoie de mai mulți aliați în această luptă. Sper că tot mai multe țări
vor începe să privească dincolo de granițele lor pentru a proteja aceste
lucruri.”
Dar asta nu înseamnă că BOR nu va putea simula sau
chiar stimula la un moment dat deschiderea unui centru de recrutare pentru
Orientul Mijlociu. În definitiv, este ca și cum ai duce lumina la credincioșii
ortodocși din Dubai (https://basilica.ro/un-preot-de-la-manastirea-radu-voda-le-a-oferit-romanilor-din-dubai-lumina-de-inviere/),
doar că nu neapărat în Dubai, ci în niște localități din lumea islamică altele
decît Paris, Londra sau Roma și în care singurii ortodocși care au mai rămas nu
sînt români și nici nu au auzit vreodată de România.
După simpatii sau resentimente, hirotonirea
domnului Preda poate fi pusă în legătură cu orice. Sper că este vorba în primul
rînd despre confirmarea unei vocații și că această vocație nu va fi deturnată
în folosul stăpînitorului acestei lumi. Sper mai ales că nu reprezintă aplicarea a ceea ce cineva descria ca pe un plan B care ar urmări împiedicarea
organizării ortodocșilor în jurul adevărului și tradiției ortodoxe:
„elita se teme ca nu cumva, in loc sa fie
dizolvati in „Miscare” (in Miscarea Populara), ortodocsii sa-si formeze propria
lor grupare. Ca atunci ar putea juca la doua capete, si cu stanga pe partea
sociala, si cu dreapta pe parea etica, urmarindu-si propriile interese. Dar
ortodocsii trebuie sa serveasca intereselor elitei. Si ei nu trebuie sa apere
normalitatea, ci jumatatile de normalitate. D-aia trebuie facut Platon fascist.
Pentru ca loveste in neoliberalism si in unitatea transcendenta a prietenilor.
Altminteri, daca era fascist de-al lor, toate bune si frumoase. In fine, mi se
pare ca prin manevra asta, baietii isi pregatesc si planul B, in cazul in care
va cadea UE si vor renaste automat atat nationalismul politic cat si cel
economic. Intr-o astfel de ipoteza, sa nu ne miram daca fostii legionari,
deveniti intre timp neoliberali, vor redeveni legionari.” https://alexandruracu.wordpress.com/2011/08/05/mircea-platon-breivik-si-globalizarea-minciunii/#comment-479