În urma revrăjirii ortodoxiei românești, adică a răsturnării magice a ordinii teologice a ortodoxiei tradiționale, sensul jertfei mîntuitoare a lui Hristos este redus la o funcție de confirmare a absolutului neamului, învierea lui Hristos fiind subordonată corespunzător „învierii neamului”. Dar această „înviere” este pervertită o dată în plus, atenția de la eliberarea de păcat, de moarte și de minciună fiind deturnată prin concentrarea asupra depășirii obstacolelor destinului istoric al neamului, obstacole ridicate de răul adus de străin, de evreu în special (sau de autohton în cazul ortodoxiei deschise, pro-occidentale).
În această lectură, neamul românesc este sfînt în firea sa divină transcendentă, fiind însă unită cu firea omenească a poporului imanent din prezentul istoric. Hristos, deși străin, poate fi lucrător întrucît El este cel înfiat și încorporat neamului (cu atît mai ușor cu cît a fost respins de evrei), într-o secvență diabolică care inversează procesul înfierii divine. Unitatea neamului cu firea omenească este realizată nu prin Hristos, ci în virtutea continuității tainice cu omenirea originară, necoruptă de păcatul strămoșesc.
Întrucît această revrăjire a ortodoxiei românești implică cele două elemente fundamentale ale narațiunii salvării – neamul omenesc și Dumnezeu – intelectualii ortodocși conservatori preferă să ignore acțiunea de rescriere a ortodoxiei și a identității naționale, reușind să ignore evidențele și măsura în care această operațiune de rescriere seamănă atît de bine cu proiectul mai cuprinzător al redefinirii percepției realității. Este vorba despre o pervertire teologică de profunzime, care aplică o formă de dislocare totală aflată în acord perfect cu ansamblul pervertirilor intelectuale necesare Marii Transformări în cadrul căreia trans-sexualismul și normalizarea identităților sexuale alternative reprezintă aspectul cel mai puțin grav. Este vorba despre însăși transformarea sensului lumii, al omului și al lui Dumnezeu într-o culminare a logicii postmoderne, întruchipată în mentalitatea woke, pentru care realitatea este așa cum ne-o imaginăm/cum ne-o dorim, lucru realizabil acum datorită tehnologiei. Dacă omul poate fi orice și oricine, atunci înseamnă că și realitatea poate fi modelată corespunzător imaginației și dorințelor noastre. Noua ortodoxie din România este construită pe acest principiu pe care l-a interiorizat de la întronizarea lui Daniel Ciobotea ca patriarh, aplicîndu-l în cele două versiuni dominante ale ei, și anume în versiunea tradiționalist-naționalist-păgînă, respectiv în cea secular-liberal-păgînă, fapt care m-a determinat să constat în cîteva rînduri în ultimii ani caracterul woke atît al ortodoxiei românești pretins tradiționale, cît și al naționalismului mistic sau cultural, mai puțin evident în comparație cu woke-ismul ortodoxiei euro-atlantiste.
Cu ofensații nu se poate construi nimic, sublinia repetat dl Mircea Platon într-un interviu recent (https://r3media.ro/zambetul-de-joi-de-ce-sa-va-uitati-la-noi-despre-inca-o-emisiune-pe-internet/; sau la https://www.youtube.com/watch?v=rwha0uNuP80). Presupun că o replică de acest tip au exprimat și camarazii din elita „mărturisitoare” împreună cu amicii din elita intelectuală atunci cînd dl Platon le vorbea despre lucrurile care unesc și cele care separă. Dincolo însă de faptul că uneori tocmai natura sau gravitatea ofensei sau disponibilitatea pentru compromis amenință soliditatea sau caracterul moral al unui proiect, cred că merită să ne întrebăm nu doar în ce măsură se poate construi ceva cu trădătorii, ci mai ales ce se poate construi împreună cu cei care trădează constant sensurile realității în vederea revrăjirii ei.