Nu doar că natura căderii care-l afectează pe om îl împiedică să-și recunoască starea căzută, dar chiar și atunci cînd reușește să o facă, el este incapabil să iasă cu adevărat din ea, întreținînd cel mult acea speranță a depășirii căderii pe care se întemeiază orice credință religioasă și care este împlinită doar în creștinismul demn de întemeietorul său. Spre deosebire însă de epocile anterioare, modernitatea se distinge prin efortul de a exploata această așteptare nu atît religios, cum se întîmpla pînă la ea, cît mai degrabă exclusiv cultural, științific și politic, subordonînd religia acestor direcții. Practic, modernitatea a revendicat sentimentul speranței după ce a reușit să preia cu succes patrimoniul spiritual și religios cu sprijinul liderilor creștini care socotiseră că, în schimbul implicării lor, li se va permite să administreze în continuare creștinismul – sau măcar să opereze o creștinătate golită de conținutul ei propriu – în formule mai mult sau mai puțin adaptate proiectului modern.
Astfel, modernitatea a reușit să înlocuiască soluțiile metafizice simbolice ale religiei cu soluții pozitive în sensul aplicabilității, adaptabilității și verificabilității lor în planul unei vieți definită strict de un tip de determinism biologic combinat cu cel materialist-istoric (mai primitiv în țările stăpînite de totalitarismul comunist, mai elaborat și mai subtil în lumea occidentală). Întrucît impasul determinat de încercarea de rezolvare materială a unei chestiuni spirituale nu putea fi anulat decît prin abandonarea proiectului, gîndirea modernă a încercat să-l depășească prin spiritualizarea legilor sociale și materiale pe care le-a păstrat și completat în vederea satisfacerii așteptărilor unei speranțe pe care a reorientat-o schimbîndu-i centrul de greutate mai întîi, care nu mai este determinat de ieșirea din starea de cădere, ci de uitarea ei. Acest mecanism a devenit evident în ultimii doi ani în România, unde cele două narațiuni concurente, cea naționalist-creștină și cea secular-cosmopolită, în egală măsură caracteristice pentru viziunea modernă a salvării, confirmă atît noua funcție salvatoare a politicului, cît și natura politică a noii speranțe.