Părinții care citesc împreună cu copiii lor au
parte de o grijă, de o emoție și de o bătaie de cap în plus față de cei care își
limitează datoria de părinte la papa, caca, lecții și, eventual, ieșitul în
parc. Efortul este în acest caz sporit de convingerea că literatura pentru
copii[i]
reprezintă un capitol închis al vieții tale. Exercițiul este cu atît mai
obositor nu doar pentru că pare că nu cîștigi nimic cu această ocazie (nu ieși
la aer, nu te simți provocat de vreun exercițiu de perspicacitate, nu te poți
ascunde în bucătărie sub pretextul că pregătești cine știe ce), ci mai ales
pentru că îți dă impresia că te întorci din drum. Să te întorci din drum este
chiar mai rău decît să stai pe loc, în special atunci cînd nu vrei nimic altceva
decît să continui să avansezi.
În fapt, redeschiderea unei cărți pentru copii
este un lucru foarte bun pentru părinți. Pe de o parte, pentru că literatura
pentru copii nu este unul dintre lucrurile care trebuie închise vreodată.
Probabil că singurele lucruri care trebuie închise pentru totdeauna sînt cele
care nu trebuie deschise niciodată. În orice caz, să faci din literatura pentru
copii un capitol închis al vieții tale este o prostie atît de mare încît nu ai
putea să o repari nici măcar lăsîndu-l deschis pentru totdeauna. Acesta ar fi
genul acela de prostie pe care nu o poți repara decît scriind literatură pentru
copii.
Din fericire, există un număr considerabil de
adulți care au încercat să repare o prostie atît de mare. Pe toți cei care au
reușit, îi citim cu recunoștință. Pentru că reparăm, deschizîndu-le cărțile
împreună cu copiii noștri, o altă prostie: aceea de a crede că literatura
pentru copii este literatură pentru copii. După cum pare să o știe orice adult,
copilăria este un capitol închis al vieții omului.
Chestia bună atunci cînd citești literatură pentru
copii împreună cu copiii tăi este că după o vreme vei începe să o citești
singur (nimic nu-ți garantează că și copiii tăi o vor citi singuri!) Nu încerc
să sugerez aici nimic legat de „copilul din tine”, de redescoperirea de sine,
etc. O fac destul autorii de texte motivaționale și de „self-help”. Literatura
despre copii nu vorbește despre copilul din tine. Vorbește despre drumul din
tine. Pentru copil, fiecare drum este o amenințare și o promisiune, un pericol
și o șansă. De aceea, literatura pentru copii este singura literatură de
aventuri propriu-zisă.
Pentru adult, fiecare drum duce undeva anume,
către o destinație precisă. Tocmai de aceea, pentru adult nici un drum nu mai duce
„dincolo”. Pentru adult, „dincolo” reprezintă un capitol închis. „Dincolo” nu-l
sperie și nu-l atrage pe adult mai mult decît un drum la supermarket. Singura
teamă a adultului este teama de a-și pierde timpul. În ciuda faptului că
adultul nu face decît să-și piardă timpul, orice ar face.
Nu poți să nu-ți pierzi timpul decît în măsura în
care există posibilitatea de a te pierde pe tine însuți. Cea mai mare teamă a
părinților nu este aceea că le-ar putea muri copilul, ci că l-ar putea pierde.
Chiar dacă cea mai mare teamă a copilului este că
s-ar putea pierde, sensul acestei pierderi este diferit. Copilul se teme că
s-ar putea pierde așa cum se pierde un adult. Așa cum s-au pierdut părinții
lui, cu care citește acum, plin de speranță, despre copiii care se pierd în
literatura pentru copii. Oare vor reuși părinții lui să se piardă acum, în mod
salvator?
Literatura pentru copii nu este despre
transformare. Orice lucrare de artă urmărește transformarea receptorului. Dar literatura
pentru copii nu este despre transformare prin „maturizare” („coming-of-age
story”), ci despre conservare, despre cum să te salvezi pe dinăuntru oricît
te-ai pierde pe dinafară. Literatura pentru copii nu te întoarce din drum – te
readuce pe drum.
Adulții nu se pot pierde pe dinafară. Din păcate,
ei s-au pierdut deja pe dinăuntru. Ne-am pierdut pe dinăuntru atunci cînd l-am
pus pe „dincolo” în sacul cu lucruri de prisos, în lada cu decorațiuni de
Crăciun laolaltă cu Moș Crăciun, cu Lizuca, cu Tom Sawyer și Huck Finn, cu
Winnie Foster și cu Winnie-the-Pooh (legătura dintre personajul lui Natalie
Babbitt și cel al lui A. A. Milne este mai greu de observat de adulți, pentru care un urs
împăiat nu poate avea nimic în comun cu o fetiță de zece ani, chiar dacă
împărtășesc același prenume și o pădure magică).
Dacă literatura pentru copii rămîne un capitol
închis al vieții noastre, el va deveni un capitol închis și al vieții copiilor
noștri. Îi chinuim cu aceste texte (CLASICE, RECOMANDATE,
O-B-L-I-G-A-T-O-R-I-I) doar pentru că nutrim speranța că îi vor ajuta în
domeniul profesional, că le vor spori a-bi-li-tă-ți-le de comunicare,
imaginația și creativitatea. Literatura pentru copii rămîne să fie disputată și
susținută de secțiile de PR și marketing ale corporațiilor globale. „Dincolo” rămîne
semnificativ doar în măsura în care este rentabil, eficient, practic. Doar în
măsura în care nu a fost niciodată cu adevărat dincolo, ci doar un eufemism
pentru „dincoace”.
Citim literatură pentru copii împreună cu copiii
noștri doar pentru a ne asigura că nu se vor pierde niciodată ca ei, ci doar ca
noi. Că vor rămîne dincoace. Ieșim cu ei afară doar pentru a-i păstra mai bine
înăuntru.
Nu știu în ce măsură copiii părinților care nu le
citesc literatură pentru copii își vor lua aventura în serios. Este periculos să
nu știi cît de promițătoare poate fi copilăria.
La fel de riscant este să nu știi cît poate fi de
periculoasă.
[i] Nu includ în această categorie genul
„fantasy” și „young adult”, genuri care nu urmăresc nimic altceva decît să-i
facă pe cititori să se simtă „speciali”, „aleși”. La drept vorbind, aceste
genuri fac parte mai degrabă din literatura „motivațională” și „self-help”,
amenințînd grav literatura pentru copii prin mesajul lor autogratificator.