Nu este curios că noțiunea de inginerie socială este înțeleasă la noi exclusiv ca proiect al stîngii deși ea se referă, după cum sublinia un prieten într-un schimb recent de replici, la „orice proiect de mutilare a omului prin forțarea «adaptării» la flux, la «viitor», la eficiență sau, de exemplu, la AI (care nu e neomarxistă) samd.”? De fapt, ingineria socială reprezintă realizarea teoretică (științifică începînd cu sec. 18) a convingerii că omul poate fi îmbunătățit și cu forța, din exteriorul lui. Ingineria socială este răspunsul practic la întrebarea „cum putem realiza o societate perfectă?” În acest sens, originea preocupării pentru o societate perfectă ar putea fi găsită mai întîi la Platon. Iar pînă în prezent, calvinismul a reușit mai bine decît utopiile seculare în realizarea ei pentru că această credință era susținută și din interior, prin credința membrilor acestei grupări creștine. Exemplul calvin este relevant pentru că ne arată că mutilarea omului poate fi realizată și într-un context spiritual, nu doar în cel materialist al experimentelor eugeniste/transumaniste din secolele 19-21.
România a trecut prin varianta spirituală a ingineriei sociale în episodul legionar, prelungit pînă astăzi prin cultul sfinților închisorilor. Un eveniment organizat astăzi (https://www.activenews.ro/cultura-biserica-ortodoxa/Eveniment-la-Libraria-Sophia-Bucuresti-lansarea-numarului-din-februarie-al-revistei-Familia-Ortodoxa-dedicat-Sfantului-inchisorilor-Valeriu-Gafencu-Miercuri-21-februarie-2023-Ora-18.00-187664), deși aparent pare legat de rezistența la inginerie socială, nu face decît să încurajeze o formă de inginerie socială mistică exact în timp ce denunță ingineria socială neomarxistă.
Nu cred că este o simplă coincidență că după 1990 numeroși studenți politehniști s-au înscris și la facultățile de teologie ortodoxă. Poate că unii dintre ei au reușit să-și convertească rațiunea inginerească la înțelegerea ortodoxă a Revelației. Cei care au eșuat în această încercare dificilă au adaptat în schimb învățătura de credință la modelul gîndirii științifice, reușind astfel să smintească înțelegerea ortodoxă a învățăturii Bisericii. Autoritatea de care ingineria mistică se bucură în prezent în BOR prin certitudinea științifică pe care o promite face ca rezervele față de întemeierea cuantică a ortodoxiei, de pildă, să fie trecute cu vederea ca o manifestare a ignoranței sau a resentimentului.
Ne împotrivim ingineriei sociale care ne obligă să ne integrăm în societatea perfectă a relativismului multiculturalist secular folosindu-ne de o inginerie mistică, care să ne ajute să ne integrăm în neamul perfect al sfinților mărturisitori sau cel puțin să ne integrăm în absolutul Marilor Inițiați. Succesul ingineriei mistice în BOR este demonstrat de convingerea tot mai răspîndită printre credincioși că Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om pentru a ne transmite acest mesaj: Nu vă temeți! Sunteți perfecți în sufletul vostru nemuritor sau, la fel de bine, în structura voastră cuantică!
Sigur, important este să ajungem în împărăția lui Dumnezeu, chiar și mutilați. Ne-o spune și Domnul: „Iar dacă ochiul tău cel drept te smintește pe tine, scoate-l și aruncă-l de la tine, căci mai de folos îți este să piară unul din mădularele tale, decît tot trupul să fie aruncat în gheenă.” (Matei 5, 29). Problema este că orice inginerie socială este în ultimă instanță mistică: scopul ei este reformarea sufletului, indiferent că se folosește de reeducare sau manipulare genetică. Iar pentru a putea reforma sufletul, mutilîndu-ne organele spirituale, inginerii lui Dumnezeu încep prin a-l trata mai întîi pe Dumnezeu însuși. Nu doar mutilarea spirituală realizată prin ingineria mistică ne complică șansele de a ajunge în împărăția lui Dumnezeu, ci în primul rînd faptul că împărăția lui Dumnezeu a fost înlocuită cu împărăția inginerilor spirituali, societatea perfectă.