joi, 3 mai 2018

Slăbănogii, curvele și marionetele


Duminica trecută a fost Duminica Slăbănogului, a paraliticului vindecat de Domnul la Bazinul Vitezda (Ioan 5:1-16). Episodul mi-a amintit de o scenă din timpul facultății, cînd un asistent m-a întrebat dacă „aveam pe cineva” în facultatea de teologie sau măcar undeva prin „sistem”. A fost dezamăgit să afle nu doar că nu aveam pe nimeni, ci și că nu voiam să am „pe cineva”. În afara pasiunii comune pentru teologia ortodoxă (morală și spiritualitate), nu aveam nimic mai consistent de împărtășit: nici nu aveam om, nici nu eram omul cuiva. Eram doar un slăbănog printre mulți alții. I-a părut sincer rău pentru mine. O știu, pentru că mi-a spus-o.
Acesta este contextul în care am aflat de penalizarea acordată siteului New Times Roman pentru un text insultător (vezi detalii aici: http://blog.activewatch.ro/freeex/curvele-de-la-cncd-i-o-sug-lui-dragnea/).
Personal consider că termenul este insultător în primul rînd pentru curve, nu pentru femeile onorabile. Mai precis, termenul „curvă” este jignitor nu doar pentru cineva care nu este curvă, ci și pentru curvele care se respectă. Cum poți confunda pe cineva care lucrează pe Centură cu cineva care lucrează în Parlament, în Guvern sau la Președinție. Doar pentru că prestatorii de servicii din ultima categorie iubesc sincer? Cum ar putea fi numit curvă cineva care iubește sincer Puterea?
Dar pot ei iubi? Se bucură aceste ființe măcar de libertatea unei curve? O curvă poate spune nu. O curvă poate negocia, nu este obligată să accepte oferta clientului. O curvă are timp liber, este liberă după program. Ar fi un lucru de dorit să avem curve în politica românească: curva se vinde doar pe sine, politicienii ne vînd pe noi. Chiar dacă toți politicienii încearcă să negocieze, pînă la urmă toți acceptă suma (avantajele, privilegiile ori șantajul) oferită inițial.
La sfîrșitul programului devine măcar un singur politician liber, ori sînt băgați cu toții la locurile lor, în sertare și pe rafturi?
Din păcate, ne lipsesc curvele. Nici în rîndul elitei, nici printre politicieni, nu le putem găsi. Mi-aș fi dorit să avem curve în Biserică, în politică, în cultură. O curvă iertată de Domnul a fost cea dintîi care l-a văzut înviat. Un tîlhar a fost cel dintîi om intrat în rai.
Dar noi nu mai avem astăzi nici tîlhari, nici curve. Nu avem decît marionete, păpuși gonflabile care pot spune și da, și nu. În funcție de sfoara trasă, de locul unde o apeși, păpușa poate da din cap că „nu”, că „da”...
Siteul New Times Roman a trebuit să fie amendat: pe de o parte, pentru nesimțire. Dar mai ales pentru că risca, prin generalitatea tonului, să ne facă să înțelegem că România este condusă nu de curve, ci de păpuși gonflabile.
De treizeci și opt de ani, Slăbănogul din Evanghelie aștepta un om. De douăzeci și opt de ani, în drumul spre bazin românii se împiedică de niște marionete.
Și nu e nici un om care să-i ajute — nici măcar o curvă, sau un tîlhar. Între noi și bazin nu există nici un om. Nu există decît „cineva”. Cineva care ne ajută nu să ne vindecăm, ci să devenim, la rîndul nostru, cineva.
Cum devii cineva? Cînd nu te mai interesează apa vindecătoare. Cînd nu-l mai aștepți pe Îngerul Domnului. Cînd Domnul nu este decît un „cineva”. Cînd cel mai rău lucru care ți s-ar putea întîmpla e să fii „curvă”, nu marionetă.
Cînd cel mai rău lucru care ți se poate întîmpla e să fii om. Pentru că dacă ești om, riști să nu mai fii cineva, să nu mai ai pe cineva. Riști să nu fii decît un simplu slăbănog.