În drumul lui scurt de la lumină la întuneric, de la „victoria din primul tur este o minune a lui Dumnezeu” la „sunt onorat că m-au sprijinit interlopii” (https://hotnews.ro/influencerii-si-interlopii-lui-calin-georgescu-de-pe-tik-tok-care-au-primit-bani-de-la-bogdan-peschir-au-postat-azi-noapte-ca-pleaca-din-tara-cu-avionul-sau-masina-1856175), Călin Georgescu își pierde imaginea de lider de cult religios, dobîndind-o în schimb pe cea a unui șef de clan.
Orbit de ostilitatea față de Putin și Rusia, față de ideea de izolaționism și față de ortodoxia tradițională, segmentul eurofil din România s-a înșelat de fiecare dată cînd l-a încadrat pe Georgescu ca putinist, rusofil, ortodox și naționalist, refuzînd în același timp să aibă în vedere posibilitatea ca Georgescu să fie un potențial lider de clan. Chiar dacă poate Georgescu nu a ajuns încă pînă acolo, este tot mai plauzibil ca acesta să fie răspunsul la întrebarea adresată de soția sa: „rusofil nu ești, mason nu ești, agent străin nu ești, atunci ce ești?” (https://www.facebook.com/cristela.elena.georgescu/videos/interviul-inimii-11112024-live-ora-20-cristela-georgescu/573108608698122/, 1:02)
Se poate spune,
mai ales după ce Călin Georgescu și-a mărturisit dragostea sa pentru Hogaș (https://www.youtube.com/watch?v=4vE8xQbFStY,
min. 27) că Georgescu nu merita acest final. Însă cum putea sfîrși mai bine,
avînd în vedere că s-a înconjurat de bombardierii ortodoxiei, de toate nulitățile
agresive care se pretind creștine și suveraniste? Ce sfîrșit politic merita un
om care s-a folosit de lipsa de discernămînt a populației și care a acceptat
jocul murdar al liderilor ortodoxiei fundamentaliste care-i condamnau la iad pe
toți cei care ar fi îndrăznit să nu voteze cu Georgescu? Cum poate sfîrși
interpretul rolului de lider inspirat de Dumnezeu în condițiile în care
Dumnezeu nu are cont de TikTok, chiar dacă teologi ortodocși, care mai conduc și facultăți de teologie, consideră că asta n-ar fi deloc o idee rea (https://basilica.ro/as-alege-inca-o-data-cariera-aceasta-didactica-spune-decanul-facultatii-de-teologie-ortodoxa-din-alba-iulia/)?
Însă aici nu mă interesează destinul fulgerului Georgescu, cel care a brăzdat noaptea din mințile românilor lăsîndu-i mai năuci decît înainte. Mă interesează lipsa de reacție a clerului. Pentru că în mod normal, dacă l-ar fi perceput pe Georgescu potrivit viziunii lui, ca pe un sincretist religios, atunci clerul ortodox ar fi trebuit să reacționeze, simțindu-se amenințat de proporțiile pe care spiritualitatea New Age urma să o dobîndească prin apariția unui președinte ezoterist. Cu toate acestea, clerul nu doar că a fost rezervat sau critic, ci chiar l-a susținut pe Georgescu. Una dintre explicații este că de mulți ani spiritualitatea New Age este privită cu bunăvoință în BOR, ca o soluție la secularism, ierarhia considerînd probabil că ortodoxia ar putea fi revitalizată prin această infuzie de păgînism. O altă explicație este că, la rîndul ei, BOR a încetat să mai fie un cult. Nu mai este nici măcar o sectă: a devenit un clan, clanul preoților, care înțelege foarte bine raportul de forțe din societate și știe să negocieze în mod rezonabil teritoriul și valoarea taxelor de protecție.
În același timp, mai important decît ce se va întîmpla cu Georgescu, ar trebui să ne preocupe ce se va întîmpla cu discipolii lui, cu toți cei care și-au cîștigat mîntuirea votîndu-l. Ce se-ntîmplă cînd un cult se transformă într-un clan? De regulă, doar cîțiva discipoli se trezesc în urma compromiterii liderului. Cei mai mulți își găsesc un nou mesia și înființează un nou cult ori se alipesc la unul existent deja. Restul însă încearcă să reziste prin metodele specifice clanurilor: intimidare, violență, scandal.