marți, 5 decembrie 2023

Despre orientarea antihristică a ortodoxiei românești (I)

 

 

Iar oamenii răi și amăgitori vor merge spre tot mai rău, rătăcind pe alții și rătăciți fiind ei înșiși.”

2 Timotei 3, 13.

 

A vorbi despre orientarea antihristică a ortodoxiei românești (https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2023/12/gindul-de-zi-151.html vezi mai pe larg la https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2023/12/despre-conditia-intelegerii.html), poate să pară fie un neadevăr oribil, fie cel mult o condamnare exagerată a unor comportamente regretabile, dar izolate ale unor clerici sau laici reprezentativi din BOR. Din acest motiv, mă grăbesc să precizez că atitudinea antihristică nu se referă la corupția clerului, chiar dacă prin otrăvirea morală produsă aceasta favorizează nu doar slăbirea, ci și deformarea credinței. 

După cum am mai arătat, mentalitatea antihristică este doar aparent pozitivă: în esență, ea constă în căutarea și acceptarea unor modalități de a trăi adevărul creștin în condițiile lumii mai degrabă decît în condițiile stabilite de învățătura creștină patristică (https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2023/12/ascultarea-bisericii.html). De aceea, în cazul în care această mentalitate a fost însușită deja de o comunitate eclezială, constituind noua realitate creștină, ea este mai greu de observat, iar denunțarea ei poate să fie percepută doar ca o încercare de tulburare a vieții bisericești, fiind considerată fie falsă, fie exagerată întrucît este contrazisă de o realitate care continuă să pară creștină.

Înainte de a preciza cîteva lucruri despre această mentalitate antihristică din BOR, vreau să spun ceva despre campania anticorupție dusă de segmentul progresist (și) prin reportajele Recorder împotriva BOR. În primul rînd, nu cred că adevăratul obiectiv este denunțarea corupției clerului ortodox, deși este vorba într-adevăr despre bani. În al doilea rînd, nu cred nici că aceste campanii urmăresc să elimine creștinismul ortodox din spațiul public, din simplul motiv că el este eliminat chiar de ierarhia ortodoxă prin susținerile acordate în același timp atît elitei intelectuale de dreapta, cît și sateliților ei inculți, dar mulți și tot de dreapta, asigurați de AUR, precum și elitei intelectuale de stînga produsă în uterele artificiale ale societății deschise instalate în cultura română de după 1990 chiar de intelectualii de dreapta.

Da, este vorba despre bani. Mai precis, despre foarte mulți bani, care, din perspectiva progresistă, nu sunt folosiți potrivit scopului lor nobil de transformare a societății românești prin schimbarea mentalității. Tefelimea consideră că deși Patriarhul Daniel dispune de mai multe divizii decît Papa, nu le folosește corespunzător misiunii încredințate de salvare a României de ignoranță, sărăcie și suferință. Veceul rudimentar din curtea școlii adună aceste trei imagini și de aceea a devenit un simbol al luptei de eliberare dusă de oengeuri, care au dovedit în felul acesta că deși dispun de o armată mai puțin numeroasă decît Patriarhul, știu să folosească mai bine arma subtilă a propagandei. Prin urmare, ar putea face mai bine și mai mult cu aceeași bani (sau chiar mai puțini, progresiștii au o minte elastică și în această privință) decît BOR. De aceea, corupția clerului ortodox trebuie subliniată pentru a convinge autoritățile și populația că BOR-ul nu va folosi niciodată banii potrivit intenției nobile cu care sunt dăruiți.